|
Hvad skal jeg tjene...?
Du har ret i, at nogle kunder ikke vil have at man genbruger kode. (Jeg kan pt. ikke huske dit præcise ordvalg - jeg er træt - belastende, i øvrigt at jeg ikke kan læse dit indlæg, mens jeg selv skriver ét i det her forum) Anyhoo - en kunde kan jo ikke tage patent på et stykke simpelt actionscript. Ligesom at jeg heller ikke kan stoppe dig i at lave et linebreak i et html-dokument for en anden kunde, hvis jeg har købt ophavsrettighederne til en stump kode du har lavet for mig - og der deri indgår et linebreak. Det vil sige, at selvom de køber eksklusive ophavsrettigheder, til det man lige har produceret, er der sikkert ikke ret mange andre måder kan laves på - og det er domstolene jo godt klar over. Kun i det tilfælde, at det er en meget speciel app. til et meget specielt produkt vil der kunne opstå problemer - men når det er så specifik en opgave, vil man jo alligevel højst sandsynligt ikke kunne genbruge koden. Wow, jeg er virkelig træt - jeg håber at det gav nogenlunde mening. I virkeligheden ville jeg bare sige, at jeg synes at det var en god idé at Hollænder (HEJ HOLLÆNDER I ØVRIGT - Tillykke med Mathildepigen) laver ting, han kan genbruge og videresælge. |
I ophavsretten bruges begræbet "værktshøjde" som et udtryk for den grad af originalitet der kræves for at "værket" (eller koden) selvstændigt kan beskyttes. Jeg dog ikke sikker på om en kontraktlig aftale nødvendigvis altid behøver at følge samme stramme vurdering. Jeg ville i hvert fald være varsom med at gensælge identisk kode til flere kunder hvis en af dem har betalt for rettighederne til den konkrete kode - uanset om koden i øvrigt opfylder Ophavsretslovens krav om værktshøjde. Bortset fra det er jeg enig i at det er en rigtig god ide at udvikle standard program-stumper der kan genbruges over flere kunder. For sådanne funktioner vil de fleste kunder sagtens kunne leve med de fordele der følger af et gennemprøvet og færdiglavet modul. Der er trods alt ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken hver dag :) |
He he Peter, det er ganske rigtig let nok når ens gamle chefer skaffer en fast arbejde hos gode kolleger, men det er jo ikke alle der er så heldige Dbh Martin |
Hej Alle Alt efter hvilken virksomhedsform i vælger som ihverksætter, kan man på forskellige måder optimere indkomsten til topskattegrænsen 311.500 kr. efter arbejdsmarkedsbidrag. Resterende kan opspares i virksomheden til brug for nye tiltag eller som pensionsopsparing. Skulle der mod forventning være et år med mindre overskud, kan man bl.a. ved anvendelse af virksomhedsskatteordningen i personlig virksomhed stadig optimere indkomsten til topskatteordningen, forudsat man har opsparet tidligere. Jeg mener de skattemæssige elementer er vigtige at have i baghovedet, når man er selvstændig og gerne vil optimere sin livsindkomst. Med venlig hilsen Peter Toft |
|
Lige for at komme med en afsluttende bemærkning. Jeg skrev dette indlæg i starten af sidste år, da jeg gik med overvejelse om at starte selv - og jeg fik rigtig mange gode svar, fra erfarne folk, hvilket klart var med til at påvirke min beslutning. Nu, et lille år senere, tør jeg efterhånden gøre status. Det er gået helt som jeg håbede. :) Ligenu tjener jeg det samme som jeg gjorde da jeg havde fast arbejde. Selvfølgelig er der en risiko, ingen feriepenge og løn under sygdom - men til gengæld er der så mange andre gode ting, som jeg slet ikke havde regnet med. Friheden i at være sin egens chef, tilfredstillelsen ved et vellykket projekt osv. Nu er der nye mål. Selvfølgelig skal indkomsten gerne være konstant - men også gerne lidt større. Jeg er også så småt begyndt at tænke på samarbejdspartnere til at aflaste, så man ikke nødvendigvis må takke nej til opgaver. - og om man måske, om et halvt års tid, skal lade sig opgradere til et "aps" :) Tak til alle dem der kom med gode råd. / Hollænder |
Vi glæder os til at følge med i udviklingen de kommende år. |