Hej Aminoer, Bøgerne i mit lille 1-mands aps er så småt ved at bliver lukket for 2016 og det har faktisk været et hæderligt år. Mine aktiviteter i Tyskland stiger støt og det er efterhånden ved at komme dertil at jeg overvejer at flytte til Hamborg med familien. Jeg har dog lidt bekymringer hvad angår beskatning af goodwill "havelåge beskatning" og hvor svært/let det er at oprette og drive virksomhed i Tyskland. Mit tyske er ikke til UG, men jeg regner med at komme efter det indenfor et års tid, hvis det bliver beslutningen at flytte derned. Beskatning: Jeg hører grumme rygter om hvordan man ved udflytning fra Danmark kan blive beskattet af endnu ikke tjente penge, såkaldt goodwill. Ses der kun på virksomhedens profit eller ses der på omsætning? Jeg har udemærket omsætning, men profitten er relativt lav da jeg udbetaler næsten alt. Oprettelse af selskab i Tyskland: Er det bedre at lukke den danske virksomhed og oprette en ny i Tyskland eller er det bedre at flytte virksomheden? Mit setup er et holding jeg ejer personligt, som så ejer det aps jeg er ansat i. Glæder mig til at høre fra jer og Godt Nytår! |
Hejsa Steffen
Ved goodwill kigger SKAT bl.a. på omsætning, indtjening (fremtidsmuligheder kan de også finde på at kigge på).
Jeg ville ikke være bekymret for goodwill såfremt det kun er dig der er ansat og overskuddet er begrænset til hvad du kunne gå ud og tjene et andet sted som almindelig lønmodtager.
Hvis dette ikke er tilfældet kan der komme goodwill på tale som du vil blive beskattet af i Danmark.