Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til bilag i forbindelse med repræsentation

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Sædvanligvis er kravene til bilag for repræsentationsudgifter at det (med SKAT egne ord)

• er dateret
  • angiver udstederen
  • angiver modtageren
  • specificerer ydelserne
  • er forsynet med kvitteringspåtegning (stemplet i kasseapparat).

Når restaurationsbilag bruges som dokumentation for repræsentationsudgifter, kræves det yderligere, at det er noteret på bilaget, hvem der har deltaget i sammenkomsten og årsagen til denne.

Jeg undrer mig over nogle ting i denne sammenhæng, som jeg håber I kan hjælpe med:

- Er det dato for køb, dato for udfyldelse af bilag eller dato for erlæggelse af gave der skal påføres?
- Hvem er "udsteder"? Er det firmaet der betaler gaven (Webshop ApS), firmaet gaven er købt (Føtex) hos eller personen som har købt gaven (Magnus Hansen)?
- Skal bilagene underskrives?
- Er det nok med modtagers navn?
- Skal beløb påføres?

Tak for alle svar,

Hilsen Nikolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42

Du må nok klargøre - hvor kom GAVE ind i billedet?

Repræsentation har du korrekt redegjort for, og her er jo så specielle momsregler (kvart) lige som selve udgiften hvis det er med forretningsforbindelse kun giver kvart fradrag - repræsentation - f.eks spise med folk - men gave skriver du så?

I alle fald skal dato for købet jo gerne være samme som dato for bilag og udsteder er den som laver fakturaen og får pengene og ja beløb skal fremgå men

gaver som sådan giver jo så 0 momsfradrag og kvart fradrag for selve omkostningen til forretningsforbindelse mens gaver til personale efter specielle regler kan give fuldt fradrag for udgiften men intet fradrag for momsen

bilaget udstedes af den du køber af men fradraget afhænger af din brug af repræsentationen eller gaven (og er du ene ejer må det ikke være til dig selv)

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 16
Skrevet kl. 12:02

Repræsentation dækker vel også over gaver til forretningsforbindelser.

Jeg fik ikke helt svar på mit spørgsmål dog, lad mig eksemplificere:

- Magnus Hansen køber på vegne af Webshop ApS en flaske vin fra Føtex til forretningsforbindelse som "tak for godt samarbejde og glædelig jul". Webshope ApS kan fradrag 25 % af udgiften til vinen. Vinen købes 20. december, afleveres til forretnignsforbindelse d. 21 december, men bilagene til repræsentationsudgiften er på kontoret og udfyldes først d. 26. december.

Hvad skal der stå på bilag for repræsentationsudgiften? 

Dato: 20. december ?
Udsteder: Føtex ?
Modtager: Navn på forretningsforbindelse ?
Ydelse: Vin

Kassebon klipses på bilaget.

Er dette korrekt? 

Behøver der særskilt stå en pris eller er det nok at prisen fremgår af kassebon?

Skal Magnus Hansen eller Webshop ApS fremgå af bilaget?

Hilsen Nikolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30

AktuarNM:

- Magnus Hansen køber på vegne af Webshop ApS en flaske vin fra Føtex til forretningsforbindelse som "tak for godt samarbejde og glædelig jul". Webshope ApS kan fradrag 25 % af udgiften til vinen. Vinen købes 20. december, afleveres til forretnignsforbindelse d. 21 december, men bilagene til repræsentationsudgiften er på kontoret og udfyldes først d. 26. december.

Hvad skal der stå på bilag for repræsentationsudgiften? 

Dato: 20. december ?
Udsteder: Føtex ?
Modtager: Navn på forretningsforbindelse ?
Ydelse: Vin

Kassebon klipses på bilaget.

Er dette korrekt? 

Behøver der særskilt stå en pris eller er det nok at prisen fremgår af kassebon?

Det er gaver og også repræsentation - men det er vigtigt at tale om gaver - eller bespisning da fradrag ikke er ens  - men fred med det -

Forskellen er, at bespisning af regulær forretningsforbindelse har kvart momsfradrag mens gaver har 0 momsfradrag - derfor bedre du tænker gaver og/eller bespisning frem for repræsentation som omfatter en række ting med ganske så forskellige fradragsregler

Ja til det hele  inkl navn (og evt adresse på modtageren så denne kan identificeres hvis der kunne være tvivl) når det er til en reel forretningsforbindelse (ikke f.eks nær familie)  - og der behøver ikke stå pris på anden vis  end netop kassebilaget som her er bon og det er bare bon  dato 20/12 du behøver tænke på her.

Og ja - korrekt 25% fradrag for udgift og ikke momsfradrag - så hele bilaget bogføres og 75% af værdien tages så ind igen i regnskabet som skatteregulering til regnskab/selvangivelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 16
Skrevet kl. 09:40

Super, mange tak for hurtigt og godt svar!

Hilsen Nikolaj

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)