Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på fordring i selskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Aug 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et større tab på en fordring i et selskab ca. Kr. 200.000,- Har pt. ansøgt skat om godkendelse af tabet. Men er i går blevet oplyst pr. tlf. fra skat, at grundet jeg ikke har anmeldt det til kurator, der behandlede boet, og gjort kravet gældende, selvom debitor har underskrevet  skyldnererklæring og gældsbreve, så vil de ikke acceptere tabet bliver trukket fra i min skattepligtige indkomst.

Mit spørgsmål er, er der særregler for forældelse af anmeldelse? evt. genoptage boet? Jeg kan oplyse, at jeg vidste på forhånd, at der ikke var noget at komme efter i selskabet, og derfor gjorde jeg desværre ikke mit krav gældende.

Er der nogen der ved noget om lignede sager? Måske kan henvise til eventuelle afgørelser?

Hilsen Louise

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I forhold til at anmelde et krav i boet er tidsfristen overskredet og det er ikke sandsynligt at boets vil kunne genoptages ud fra en betragtning at du skal opnå et fradrag.

Jeg vil ikke tage et mundtligt svar fra SKAT for gode vare. Hvis SKAT ikke vil give fradrag må du bede om et begrundet svar med henvisning til lovparagraffer.

Reglerne og praksis om tab på debitorer har ændret sig i de seneste år. Med de oplysninger som du har givet vil jeg afstå for at komme med et bud på om SKAT har ret i deres svar. Men umiddelbart er jeg undrende og synes at du bør vende spørgsmålet med en revisor - ikke mindst beløbets størrelse taget i betragtning.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:16

Louise - du må godt lade os høre hvor den ender og hvad den klare endelige begrundelse er

Skat ser det sikkert umiddelbart som, at du selv har påtaget dig tabet ved ikke at anmelde, men omvendt ved de fleste jo nok, at du jo ikke havde fået de 200.000 kr men måske en meget meget lille del - om noget
Måske kan du påvise, at der i boet ikke rent faktisk blev noget til simple kreditorer (hvis det er tilfældet) og vise skat, at anmeldelse ikke havde ført til andet resultat - pengene tabt. OM det hjælper ved jeg ikke, men skade kan det ikke

Du må i alle fald godt melde retur - god vind med drt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:13

Louise Andersen:
Er der nogen der ved noget om lignede sager? Måske kan henvise til eventuelle afgørelser?

I anden sammenhæng faldt jeg over denne afgørelse fra landsskatteretten: LSRM 1967,47 (LSR1966.32116). Her blev der givet fradrag selvom kravet ikke var anmeldt til konkursboet.

Om afgørelsen dækker dine forhold ved jeg ikke. Det afhænger eksempelvis af hvornår gælden er etableret og hvad dit forhold til selskabet er (eksmepelvis forrretning, hovedaktionær, familie osv).

Fra København
Tilmeldt 14. Aug 13
Skrevet kl. 18:49

Hej John

Har først lige fået svar tilbage fra Skat her i januar. De skriver:

Som hovedregel er der fradrag for tab på alle fordringer i henhold til kursgevinstloven § 14. Når man har tab på en fordring skal følgende være opfyldt:

1. Gældsbrevet ,å ikke være indgået før 27. januar 2010

2. Gældsbrevet må ikke være udstedt til nære familiemedlemmer

3. Tabet skal overstige Kr. 2000,-

4. Man må ikke eje 25% eller mere i selskabet hvortil lånet er ydet.

5. Pantet skal gøres gældende.

Jeg opfylder de 4 punkter, men Skat skriver: Det er ikke dokumenteret, a tabet er anmeldt sim et krav hos kurator af konkursboet, og dermed ikke dokumenteret, at der er et tab. Tabet kan derfor ikke godkendes skattemæssigt.

Har talt med kurator, og han mener ikke at kunne gøre noget og er ikke til nogen hjælp. Har fået udleveret regnskabet fra boet, men da ham der ejede selskabet ikke afleverede bilag, er mit beløb ikke indgået i det afsluttede regnskab fra konkursboet. Jeg vidste på forhånd, der ikke var noget at komme efter, derfor anmeldte jeg det ikke.

Det lader til at jeg må erkende, at jeg har tabt.

Mvh. Louise

Fra København
Tilmeldt 14. Aug 13
Skrevet kl. 18:51

Hej Whiskey

Har du et link til sagen du henviser til?

Mvh. Louise

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:46

Louise Andersen:
Har du et link til sagen du henviser til?

Ja, det kommr her

3630.LSR1966.32116_R_DEF_20030514.pdf

Afgørelsen bygger i det store hele på samme forhold som SKAT har lagt til grund for sit svar. Her er der heller ikke sket anmeldelse men skatteyder har deltaget i nogle møder. Så det du bør overveje er at lægge vægt på at du vidste at der ikke ville blive nogen dividende (og så grunden til at du vidste det).

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 82
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 20:33

Afhængigt af tidsfristen - ser jeg ikke noget til hinder for at gøre kravet gældende overfor kuratoer/boet. 

Så lever du op til betingelsen som SKAT bruger som begrunelse. 

Så kan vi tage den derefter. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40

Jacob...... Hvem tror du der kommer til at betale for omkostningerne ved genoptagelse af et afsluttet konkursbo?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)