Hej Jeg har et større tab på en fordring i et selskab ca. Kr. 200.000,- Har pt. ansøgt skat om godkendelse af tabet. Men er i går blevet oplyst pr. tlf. fra skat, at grundet jeg ikke har anmeldt det til kurator, der behandlede boet, og gjort kravet gældende, selvom debitor har underskrevet skyldnererklæring og gældsbreve, så vil de ikke acceptere tabet bliver trukket fra i min skattepligtige indkomst. Mit spørgsmål er, er der særregler for forældelse af anmeldelse? evt. genoptage boet? Jeg kan oplyse, at jeg vidste på forhånd, at der ikke var noget at komme efter i selskabet, og derfor gjorde jeg desværre ikke mit krav gældende. Er der nogen der ved noget om lignede sager? Måske kan henvise til eventuelle afgørelser? Hilsen Louise |
I forhold til at anmelde et krav i boet er tidsfristen overskredet og det er ikke sandsynligt at boets vil kunne genoptages ud fra en betragtning at du skal opnå et fradrag.
Jeg vil ikke tage et mundtligt svar fra SKAT for gode vare. Hvis SKAT ikke vil give fradrag må du bede om et begrundet svar med henvisning til lovparagraffer.
Reglerne og praksis om tab på debitorer har ændret sig i de seneste år. Med de oplysninger som du har givet vil jeg afstå for at komme med et bud på om SKAT har ret i deres svar. Men umiddelbart er jeg undrende og synes at du bør vende spørgsmålet med en revisor - ikke mindst beløbets størrelse taget i betragtning.....