Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

et godt råd - cvr eller ej? :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg kommer til at lave noget arbejde for en virksomhed og det bliver højst sandsynligt kun enten 1 eller 2 år. Jeg har som udgangspunkt ikke interesse i at have et cvr nummer med mindre der er nogle helt åbenlyse fordel som jeg ikke har gennemskuet.

Case er som følger: Efterår 2017 vil jeg tjene ca. 40-45.000 kr. over 2-3 mdr. og Forår 2018 ditto

Er det ikke korrekt at jeg kan udskrive fakturaer på mdr´s basis så tosset jeg vil uden at have et cvr nummer og så længe jeg ikke overskriver 50.000 kr. pr. kalender år? og dermed skal momsregisteres...

Hvis jeg oprettede et cvr nummer vil der så være andre fordele end at jeg fx ville kunne købe en pc eller andet relevant og fratrække dette?

Det bliver ikke aktuelt fordi jeg sådan set ikke kommer til at have anden indkomst i 2017 fordi jeg skal rejse de andre mdr. og eftersom jeg holder mig under mit frikortsbeløb så jeg skal jo heller ikke betale skat af indkomsten

Er der noget jeg ikke har gennemskuet så skyd endelig løs?

på forhånd tak og god jul :-)  

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasse:

Case er som følger: Efterår 2017 vil jeg tjene ca. 40-45.000 kr. over 2-3 mdr. og Forår 2018 ditto

Er det ikke korrekt at jeg kan udskrive fakturaer på mdr´s basis så tosset jeg vil uden at have et cvr nummer og så længe jeg ikke overskriver 50.000 kr. pr. kalender år? og dermed skal momsregisteres...

nej de 50.000 kr er på en hver 12 mdr periode regnet frem og tilbage - ellers kan du få moms og bod for det hele - så ikke per kalenderår

Kasse:
Det bliver ikke aktuelt fordi jeg sådan set ikke kommer til at have anden indkomst i 2017 fordi jeg skal rejse de andre mdr. og eftersom jeg holder mig under mit frikortsbeløb så jeg skal jo heller ikke betale skat af indkomsten
uanset CVR eller ikke skal du af med 8% am bidrag (bruttoskat)

OM du rent faktisk er lønmodtager, så kan det faktisk være problematisk at bare fakturere - ved personlig virksomhed mest for den der betaler fordi denne kan hænge på evt manglende skat hos dig - og gør du det i selskabsform er det skattefarligt for dig - med mindre du rent faktisk er - selvstændig = f.eks. har en økonomisk selvstændig risiko ved arbejdet. Det samme vil gøre sig gældende i form af fradrag for ex computer - det vil ikke blive velset hvis du faktisk ikke er selvstændig

Uanset hvad - kræver det at du så er selvstændig også efter det korte forløb - for ellers skal du jo købe den ud af firmaet igen med moms og så er det jo ikke godt. Jeg ville nok ikke vælge CVR/CPR bare ud fra evt at kunne trække noget af en computer fra men meget kan jo med ca 40-90.000 kr på under 12 mdr samlet kunne pege på selskab med moms hvis du vil fakturere ELLER - den lette løsning - løn - muligvis honorar. Skattemæssigt ender det ens som udgangspunkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John igen og mange tak for dit hurtige om omfattende svar - dejligt :-)

Bare lige for at jeg er helt sikker så har jeg lige følgende spørgsmål:

Det er korrekt at jeg uden cvr nummer kan udskrive en faktura ikke sandt?

og det samme gør sig selvfølgelig gældende, hvis jeg oprettede et cvr nummer.

Lad os så blot sige at det er en engangsforestilling og jeg får 45.000 for x antal konsulenttimer eller for en specifik opgave. så er der forskel på om jeg laver en opgave fx i oktober/ november 2017 og igen i foråret 2018 (dvs. indenfor 12 mdr.) fordi så er jeg over de 12 mdr. og dermed bør jeg momsregistreres eller om jeg laver en opgave i jan/ feb 2017 og først igen i efteråret 2018 (dvs. ikke indenfor 12 mdr.) og dermed ikke ryger over 50.000 kr. indenfor 12 mdr. og så skal jeg ikke momsregisteres. Er det korrekt forstået?

 

Dit sidste råd omkring honorar aflønning er måske nok det smarteste tænker jeg faktisk. Umiddelbart tænkte jeg på det med fakturaer pga. det skulle være meget let for arbejdsgiveren men det er honoraraflønning vel også ikke sandt?


Igen mange mange tak for kompetent svar og vejledning :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan fakturere med eller uden CVR ja

Så længe du kan forventes at kunne forudse du kommer over 50 t på enhver 12 mdr periode skal du momsregistre for ikke at have risiko for moms uden den er opkrævet +bod

Honorar er let - det er bare en indberetning på CPR personen til skat og tager 2 minutter og betyder arbejdsgiver ikke har risiko hvis det er honorararbejde rent faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

mange mange mange tak :-)

Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 32
Fra  Preggio.dk - Din egen jordemoder hjem til dig Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Et spørgsmål: Jeg er i 2017 aflønnet med et fast månedligt honorar, hvilket vel sætter mig et ansættelsesforhold som lønmodtager. Men har ved siden af dette et projekt, der begynder at tjene lidt penge (forventer omsætning på lidt over 50.000 og det jeg fakturerer er momsfrit og det er mine udgifter i overvejende grad også). Jeg har overvejet at stifte en enkeltmandsvirksomhed nu mit projekt begynder at vokse, for at få et CVR-nummer og få at kunne få fradrag for fx en ny computer, jeg er nødt til at erhverve mig.

Men i denne tråd lyder det som om, at det vil være problematisk i og med at jeg er i et ansættelsesforhold/er fast honorarmodtager ved siden af? Og dermed ikke bruger AL min tid på projektet/den nye virksomhed (selvom jeg vel bruger tæt på en fuld arbejdsuge udenom mit "faste" job) Er det korrekt forstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det er ikke spor problem at du har arbejde ved siden af - så længe det selvstændige ER selvstændigt så du har en vis økonomisk risiko ved det - og f.eks. reklamerer og arbejder for at få kunder - modsat hvis det rent faktisk bare er fast arbejde. Du kan sagtens have fuld tids job og så ved siden af drive noget erhvervsmæssigt med overskud for øje - intet problem (det med overskud for øje betyder jo i princippet blot, at man ikke kan trække underskud fra ren hobby fra - så snart du driver det for rent faktisk at tjene på det, så er det med overskud for øje - også selv om det måske i starten ikke giver stort overskud - men dog klart satser på det)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)