Hej! Jeg har gennem længere tid gået og pønset på at starte virksomhed, men jeg har ikke rigtig turde tage springet indtil nu ift at oprette mig som enkeltmandsvirksomhed.
Mit spørgsmål er: Gennem de sidste halve år har jeg drypvist indkøbt ting, som jeg har skullet bruge i virksomhedsøjemed, herunder materialer til at producere varer, udstyr etc.
Mit spørgsmål er, at når jeg opretter min virksomhed nu, kan jeg da føre regnskab med tilbagevirkende kraft ift moms etc? Ældste køb er dateret til maj 2016.
Mit spørgsmål er, at når jeg opretter min virksomhed nu, kan jeg da føre regnskab med tilbagevirkende kraft ift moms etc? Ældste køb er dateret til maj 2016.
Det korte svar er ja, det kan du godt! men...
Der findes en "praktisk" 6-mdr regel om at udgifter op til virksomhedsstart kan medtages i såvel skatte- og momsregnskab. Men det er kun administrativ praksis, så man kan ikke per automatik sige alt efter 6-mdr grænsen kan medtages og før kan ikke!
Hvad betyder det så; inden for de 6 mdr. lader Skat tvivlen komme dig til gode og tror som udgangspunkt du har ret til fradrag, er du før de 6 mdr vokser kravene til dine argumenter.
Spørgsmålet du skal stille dig selv i forhold til dine udgifter; er udgiften afholdt på baggrund af en konkret virksomhed eller prøver du at få fradrag for private udgifter? Det er helt sikkert et spørgsmål Skat vil stille (ved en evt. kontrol)
Uanset gælder, at den udgift du har foretaget skal kunne relateres til fremtidig indtjening (skattefradrag) og fremtidig momspligtig omsætning (ret til momsfradrag)
Der findes en "praktisk" 6-mdr regel om at udgifter op til virksomhedsstart kan medtages i såvel skatte- og momsregnskab. Men det er kun administrativ praksis, så man kan ikke per automatik sige alt efter 6-mdr grænsen kan medtages og før kan ikke!
Hvad betyder det så; inden for de 6 mdr. lader Skat tvivlen komme dig til gode og tror som udgangspunkt du har ret til fradrag, er du før de 6 mdr vokser kravene til dine argumenter.
Spørgsmålet du skal stille dig selv i forhold til dine udgifter; er udgiften afholdt på baggrund af en konkret virksomhed eller prøver du at få fradrag for private udgifter? Det er helt sikkert et spørgsmål Skat vil stille (ved en evt. kontrol)
Uanset gælder, at den udgift du har foretaget skal kunne relateres til fremtidig indtjening (skattefradrag) og fremtidig momspligtig omsætning (ret til momsfradrag)
Jesper - Hvordan er det egentlig med registrering f.eks. tilbage fra tidligt tidspunkt i 2016? Hvad med momsindberetning fra tidl. kvartaler. Skal man efterindberette/korrigere eller indberetter man - uanset man var registreret f.eks 10/4 alt her i 4 kvartal?
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jesper - Hvordan er det egentlig med registrering f.eks. tilbage fra tidligt tidspunkt i 2016? Hvad med momsindberetning fra tidl. kvartaler. Skal man efterindberette/korrigere eller indberetter man - uanset man var registreret f.eks 10/4 alt her i 4 kvartal?
Der er lidt forskel på teori og praksis.
I teorien skal man være momsregistreret på tidspunktet for afholdelse af udgiften, dvs. momsregistrering med tilbagevirkende kraft.
I praksis (er det min erfaring) er Skat lidt mere pragmatiske i deres tilgang, og tillader at man indberetter i et forkert kvartal - så længe man overholder reglerne for fradrag og opgørelsen af fradrag. De par gange hvor jeg på vegne af en virksomhed har fået lov til at indberette i forkert periode har det været i samme kalenderår (eks. dato på udgiftsbilag er 6/6, men indberetning er foretaget i perioden 1/10 - 31/12).