Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et gymnasium tvinge en elev til at oprette en Facebook profil?

Side 5 ud af 7 (64 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 16
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaminski

Relevant efter min mening. Faktisk synes jeg det er spot on i forhold til Facebook.

Det er nok et spørgsmål om hvordan man ser på tingene.


Tiden hvor vi gik i skole, mener jeg ikke kan sammenlignes med i dag. Smile

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

og fint med det, der er dog en vinkel som helt bliver overset her.

Facebook er og bliver en kommerciel platform, hvor markedsføring driver værket.

Uanset hvor mange filtre du mener at kunne sætte på Facebook, så kan du IKKE undgå reklamer.

Og her er så det springende punkt, som gymnasiet burde have taget til sig.

Den sidende regering, div. ministre og lærerforeningen, er alle rørende enige om at markedsføring i folkeskoler og på ungdomsuddannelser ikke skal have plads.
Det vil sige at skolen ved at lytte en smule til hvad undervisningsministeren udtaler, kunne vælge en anden form for "social" platform, hvis sigtet er digital kommunikation på kryds og tværs af klassen og ikke reklame.

Er eleven hysterisk?
Måske, men hvis man ikke ønsker at benytte en kommerciel social platform, hvor algoritmer bestemmer hvilke reklamer man får smidt i ansigtet, hvor man ønsker at følge reglerne og ikke oprette en fake profil, som så alligevel tracker ens bevægelser, så må det være elevens valg.

Skolen burde vælge en non kommerciel platform, som ikke har rettigheder over hverken tekst, billeder, video eller lyd.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Man undervises faktisk både i Sociale medier, og analyse af reklamer, i gymnasiet, så begge dele er særdeles svære at undgå Big Smile

Flere steder overvejer man, at indføre "Digital dannelse", som pensum i gymnasiet. Netop for at de unge kan lære, at navigere i alt skidtet.

Den bedste måde at forholde sig kritisk til et medie, eller medieprodukt på, det er at undersøge det, og sgu da ikke, at forsøge at undgå det.

Så drop hysteriet, og lad de unge blive OPLYST, så de kan tage kvalificeret stilling.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og hvis en gymnasielærer vælger at kræve det, så skal enhver også tvinges til at oprette profiler på alle andre - eller bortvises.
Eller?
Hvor går grænsen for hvad man skal tvinges til?
Facebook
LinkedIn
Tinder
Dating.dk
Victoria Milan
Swingerclub-chat

Rød front
Pegida

Dansk Industri chat
3F chat
Det faglige hus chat
...
...

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold nu  op med det pjat. Kan vi ikke bare debattere uden at gå helt i overdrive? Det her handler om Facebook/gymnasie,  og selvfølgelig skal ingen tvinges til noget. Men man må da gerne være modtagelig for almindelig sund fornuft og argumenter.

Hvor går i øvrigt grænsen for hvornår man må sige nej til at deltage i undervisningen? Er det fx. ok at man af religiøse årsager nægter at læse passager fra Biblen - eller Koranen? Kan man sige nej til at læse bøger som agiterer for en bestemt politisk holdning som man ikke bryder sig om? Nej, det kan man ikke uden videre, og alle disse eksempler, kan man komme ud for i Gymnasiet, hvor man forventer, at eleverne er voksne nok til at se fornuften i, at sætte sig ind i emner man ikke nødvendigvis er enig i, eller støtter.

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

det får du aldrig undervisningsministeriet til at svare på!! de vil henvise til rektor på den konkrete institution

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel ikke så svært at undervis i Digital Dannelse, Digitale Strategier, Social Media Manegement uden man pr. definition skal have en konto på alle platforme.

Jeg syntes rent faktsik, on topic, at den unge mand skal have ros og respekt for at gå en smule mod strømmen. 

Det er stadig ikke et lovkrav at alle skal have Facebook, selvom Mark Sukkerbjerg, sikkert gerne så det indført.

Og slutteligt, så har det jo bare medført en god debat, her og sikkert også i klassen om Facebook og tvang på/til sociale medier.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for en god ordens skyld: Digital dannelse handler ikke om strategier og media management, men om hvordan man opfører sig ordentligt overfor hinanden og undgår faldgruber på de sociale medier.  Gymnasiet skal være almendannende, så de sociale medier, og navnlig det største, som FB jo er, er helt uundgåelige at komme i kontakt med.

Og jo, man lærer nu engang bedst ved at have hænderne i materialet, fremfor at studere det udefra.

Fresno Bob:
Jeg syntes rent faktsik, on topic, at den unge mand skal have ros og respekt for at gå en smule mod strømmen. 

Principielt vil jeg give dig ret. Men når man går i en gymnasieklasse, hvor ALT socialt samvær aftales over Facebook, så risikerer man altså¨at udelukke sig selv fra det fællesskab, som er så vigtigt blandt unge.

Og her mener jeg ikke det smarte overfladiske Facebook-liv, tværtimod! Men udelukkende rent praktisk: man misser simpelthen en hurtigt improviseret strandtur, eller fest, der  bliver aftalt via Facebook, og man ikke er der, og kan modtage beskederne.

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 710
Fra  www.kiddio.com Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaminski:
Man kunne også skrive at "den der svømmer mod strømmen kommer ikke langt" ;-)

Ja store tænkere flyder sjældent med strømmen..

The Aviator beskriver dette ned til mindste detalje...

I forhold til sociale medier og Facebook så er det ikke de helt unge som frygter det sociale medie. De unge som er opvokset med Facebook og smartphones har en helt andet felling til det at signe op til noget med din Facebook konto.

Jeg tvært imod foretrækker at oprette et log ind og bruge en af mine mange koder... nye favre verden..

Bare en snak med min datter omkring da jeg var lille er for hende helt uforståelig, ingen Netflix, tablet, smartphone osv. Det er en ny verden som vi der er plus 40 slet ikke kender til.

Min tanke er at Facebook, Google og alle de andre online/sociale medier.. etc..I bund og grund foretrækker glade tilfredse kunder ... Det er målet og ikke en kafka verden, hvor vi vi sælger vores gøren og laden til højst bydende....

I forhold til USA så er både Google og Facebook servere underlagt EU regler.. Det stoler jeg på....

Og ja helt sikkert, tag den videre for det er en principielt spørgsmål...som bør løses for det kan ikke og skal ikke være et krav at have en Facebook profil eller en tablet/ipad for at gå i skole...

God arbejdslyst!!

René

Fra Roskilde
Tilmeldt 15. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Fra  tekstlaboratoriet Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Interessant debat. Ikke mindst for en gymnasielærer som mig, der rent faktisk underviser i faget IT, og som NÆGTER at oprette en Facebook-profil, til elevernes store undren. Det giver os mulighed for at tage nogle ret store og principielle diskussioner i klassen, hvilket er godt for den "digitale dannelse".

Det er de facto sådan, at de fleste klasser har en FB-gruppe, og at rigtig megen kommunikation går gennem den. Og at de, der vælger ikke at deltage, uanset grund, tager et meget bevidst valg.

Det er de facto også sådan, som diverse uddrag fra Terms of Service etc viser, at Facebook som udgangspunkt har tiltaget sig meget vide rettigheder i forhold til det materiale, man lægger op, og at disse rettigheder ind imellem også udnyttes kommercielt, selv om nogle af de mere "skræmmende" anvendelser vistnok er stoppet (profilbilleder i vildt fremmede firmaers annoncer var en sag for nogle år siden). Samt at FB i princippet ikke tillader "fake" profiler.

En del af min personlige begrundelse for ikke at ville oprette en FB-profil, falsk eller ej, er at der med profilen følger cookies, som indsamler data fra min browser om, hvad jeg ellers ser og søger på, og det er ikke data, jeg har lyst at dele med Facebook. Jeg må indrømme, at jeg har dem mistænkt for at indsamle de data alligevel, via cookies der lægges fra sider med en "FB Like" knap på, men så kan de i det mindste ikke knyttes op på en konto, en kontaktliste og en vennegruppe. Helt generelt har jeg en stærk mistro overfor firmaet og ikke mindst dets meget amerikanske holdning til censur og ytringsfrihed. Man kan så sige, at det er vel ikke anderledes end med Google, hvilket sådan set er korrekt, men jeg poster ikke noget på Google, så Google tiltager sig ikke i samme grad rettigheder overfor mig.

Jeg mener, der er meget, meget stor forskel på en digital bog og så en Facebook-konto. En bog fra et forlag lover som udgangspunkt at AFSTÅ FRA at dele dine data med andre. FB lover det modsatte. Måske har eleven i OP lignende overvejelser. Hatten af for ham/hende.

Side 5 ud af 7 (64 indlæg)