Du kan sagtens fakturere kunden i år, men du vil skulle lave lidt ekstra bogføring. Dette skyldes at moms og skat ikke behandles ens. Moms skal afregnes i fakturaperioden, mens du først skal beskattes i den periode hvor varen/ydelsen leveres. I dette tilfælde, skal du altså afregne salgsmomsen i 4. kvartal 2016, men først beskattes af omsætningen i 2017.
I praksis må du altså lave to nye konti i din kontoplan, én under omsætning, som kunne hedde "Periodiseret omsætning" og én et sted i balancen af samme navn. Personligt ville jeg lave en ny kontogruppe under passiver, med samme navn. Begge konti sættes op til ikke at trække moms.
Du fakturerer nu kunden i november 2016. Dette gør du helt normalt, altså debet kunden og kredit den omsætningskonto du plejer at bruge. Herved sikres at momsen afregnes i den korrekte periode. Når kunden betaler er det selvfølgelig debet bank og kredit kunden.
Den ekstra postering du får, er at du i november 2016, skal sige debet din nye omsætningskonto uden moms, og kredit din nye balancekonto. I januar 2017 laver du så en omvendt postering, hvor du siger debet din nye balancekonto og kredit din nye omsætningskonto uden moms. Dermed sikrer du, at omsætningen indgår i resultatet i den periode ydelsen er leveret.
Egentlig er det lidt fjollet, for kunden burde faktisk gøre det samme - bare med omvendt fortegn. Altså først have udgiften i deres resultatopgørelse i januar 2017. Derfor ville det give mest mening, at fakturere i januar, når ydelsen er leveret. Men det er da heldigvis ikke din opgave at kontrollere hvordan dine kunder bogfører deres bilag 