Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturadato

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino Jeg er blevet bedt om at holde et foredrag/kursus i januar, og kunden har spurgt mig om jeg vil sende regningen inden for de næste 14 dage. Jeg gætter på, at de gerne vil have udgiften med i dette regnskabsår. Men må jeg det? Der er vel ikke noget i vejen for at jeg tager betaling på forskud - eller er der? Mvh

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 12:10

Næh, der er ingen der forbyder dig at få forudbetaling. 

Fra Roskilde
Tilmeldt 26. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Trekroner Økonomi Skrevet kl. 13:32

Du kan sagtens fakturere kunden i år, men du vil skulle lave lidt ekstra bogføring. Dette skyldes at moms og skat ikke behandles ens. Moms skal afregnes i fakturaperioden, mens du først skal beskattes i den periode hvor varen/ydelsen leveres. I dette tilfælde, skal du altså afregne salgsmomsen i 4. kvartal 2016, men først beskattes af omsætningen i 2017.

I praksis må du altså lave to nye konti i din kontoplan, én under omsætning, som kunne hedde "Periodiseret omsætning" og én et sted i balancen af samme navn. Personligt ville jeg lave en ny kontogruppe under passiver, med samme navn. Begge konti sættes op til ikke at trække moms.

Du fakturerer nu kunden i november 2016. Dette gør du helt normalt, altså debet kunden og kredit den omsætningskonto du plejer at bruge. Herved sikres at momsen afregnes i den korrekte periode. Når kunden betaler er det selvfølgelig debet bank og kredit kunden.

Den ekstra postering du får, er at du i november 2016, skal sige debet din nye omsætningskonto uden moms, og kredit din nye balancekonto. I januar 2017 laver du så en omvendt postering, hvor du siger debet din nye balancekonto og kredit din nye omsætningskonto uden moms. Dermed sikrer du, at omsætningen indgår i resultatet i den periode ydelsen er leveret.

Egentlig er det lidt fjollet, for kunden burde faktisk gøre det samme - bare med omvendt fortegn. Altså først have udgiften i deres resultatopgørelse i januar 2017. Derfor ville det give mest mening, at fakturere i januar, når ydelsen er leveret. Men det er da heldigvis ikke din opgave at kontrollere hvordan dine kunder bogfører deres bilag Smile

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:40

Puha, nu bliver det jo noget mere kompliceret for en mand, der ikke er venner med sit regnskabsprogram...

Jeg tror jeg vil spørge, om jeg ikke må sende fakturaen efter kurset, som jeg plejer.

Fra Roskilde
Tilmeldt 26. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Trekroner Økonomi Skrevet kl. 14:19

Ja det kan være lidt af en udfordring - men bogføring er også en slags håndværk.

Hvis du løber helt sur i det, så kan du overveje at hyre en bogholder. Vi har i hvert fald altid plads til en kunde mere Big Smile

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:11

Bjarne Christensen:
Ja det kan være lidt af en udfordring
Ja, at forklare det :-).

Det er en forudbetaling, som du skal trække moms fra, når du udskriver fakturaen, men du kan ikke indtægtsføre den.

Den simpleste løsning er efter min mening: Forudbetalingen bogføres først som normalt salg inkl. moms. Det specielle er så, at det ikke er en skattepligtig indtægt, så derefter:

(1) Flyt beløbet eks.moms. til deposita/forudbetalinger. (Det er besværligt, hvis dit regnskabsprogram ikke kan undertrykke moms. Ellers er det blot at undertrykke moms og sætte et minus foran beløbet og med modkonto "forudbetalinger")

(2) Beløbet flyttes tilbage igen i det nye år, hvor det så er en indtægt.  

Hvis du ikke allerede har en konto for forudbetalinger, skal du oprette den (som aktiv).

Så lavpraktisk handler det også om, hvilket regnskabsprogram, du har.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)