|
Hej kloge hoveder Jeg vil gerne åbne en fysisk butik med salg af materialer og kurser til private indenfor kreative håndværk. Men jeg synes godt nok lokaler er afsindigt dyre i København, så dyre, at jeg har svært ved at se, hvordan det skal kunne løbe rundt, endsige gå i nul, indenfor en overskuelig årrække Jeg har brug for at ligge et sted med trafik, men i et lokalområde. Helst med nem adgang med offentlig transport og mulighed for parkering, da kurser vil kræve, at man kan sætte bilen nogle timer. Jeg får også brug for eget toilet og thekøkken. Og en butiksfacade, selvklart. Min umiddelbare research siger mig, at start-lejen på egnede gader begynder ved 6000/mdr (plus forbrug) uanset om lokalet er 15 eller 40m2. Lægger man et par tusinde mere, kan man være heldig at finde noget på de der 60-70m2. Men man skal være megavaks og nærmest falder over en seddel i et butiksvindue for at få fat i dem - det er tilsyneladende kun de dyreste lokaler, som bliver annonceret (eller tager jeg fejl?). Men så ser jeg rundt omkring f.eks. på Nørrebro stoooore butikker med nichevarer, hvor der aldrig er et øje, måske kun med åbent visse dage om ugen. Hvordan hænger det sammen? Og er der nogle guldråd omkring at finde og rent faktisk FÅ et lejelokale, som I vil give mig, er jeg lutter øren.
|
Det er ret svært at give dig et ordentligt svar på om du skal have et centralt lokale hvor forlk kommer forbi eller du skal ligge mere ydmygt.
De parametre du skal have med er hvordan du forventer at kunder finder dig, hvad størrelsen på butikken betyder for dit salg og hvordan du får gensalg.
Hvis din måde at komme i kontakt med kunder er at de finder dig, og at det at tale med dig sælger produktet så er en lille central butik bedre. Hvis det er mere at folk skal se og føle på tingene har du brug for mere plads, og du kan overveje om du kan købe markedsføring istedet for at købe central placering. Er dine ting og du så unik at nogen vil komme fra den ene ende af København til den anden, eller er det noget som folk køber hvis de pludselig bliver inspireret?
Krea, diverse musikforretninger og meget specielle forretninger kan godt ligge mindre centralt, medens det er svært med en skoforretning.
Jeg kan nævne at eksempelvis Panduro Hobby i Roskilde lå decentralt og var velbesøgt, men alligevel lagde sig i et center til langt højere leje og efter kort tid lukkede den store forretning der reelt blot lå 600-700m fra samme center.
Det var en masse blaaa men det er de parametre du skal vurdere udfra
Bliv gratis medlem