Hej Anja
Ja det må man sige var en lang omgang, haha! Jeg vælger konsekvent at sortere lidt i dine spørgsmål, eftersom jeg ganske enkelt ikke er kvalificeret til at svare på det hele. Her kan andre evt. byde ind.
i den forbindelse overvejer jeg, om det kan betale sig for virksomheden at benytte betalt annoncering. Jeg sidder og vejer for og imod, og virksomheden vil selvfølgelig gerne kende til en potentiel ROI for dem, og her kommer jeg til kort.
Helt ærligt lyder det som en gammeldags måde at tænke på. Det lyder som om, at du er ved at overveje f.eks. en TV-reklame, og det er meget anderledes end FB-annoncer. Det fede ved FB-annoncer er, at du ikke behøver lægge 20.000 her og nu og så læne dig tilbage og håbe på det bedste, som du groft sagt ville gøre med en TV-annonce. I stedet kan du starte/stoppe præcis, når du vil. Jeg kan ikke give dig en potentiel ROI, men til gengæld er en evt. tabt investering meget begrænset, da du lynhurtigt kan se, om annoncerne fungerer. Hvis de ikke fungerer, så er det ikke værre end at stoppe dem. Her kan man så vælge at afprøve nye annoncer med andre tekster/billeder, og se om de fungerer bedre.
Jeg tænker derfor umiddelbart, at der er forholdsvis meget at vinde ved en konvertering, da det ikke fører til øgede omkostninger for virksomheden, samtidig med at der er en del af tjene ved øget abonnementsalg (Jeg ved ikke, om du er enig?).
Virksomheden bør have nogle data, som kan hjælpe dig her, og jo mere præcise/avancerede de er, jo bedre/hurtigere kan man afgøre, om annoncerne betaler sig. Vigtige nøgletal kan f.eks. være hvor meget en kunde i gennemsnit er værd for virksomheden - evt. sorteret i de forskellige abonnementer. Husk på her at en kundes værdi ikke kun er de 300 eller 1500. De har sandsynligvis nogle data, som fortæller dem, hvor langt tid en kunde i gennemsnit er hos dem. Det kan du så gange op med abb. prisen. Lad os sige en kunde i gns. bliver hos virksomheden 6 måneder i 300-abonnementet, så er værdien 1.800 minus gns. omk. per kunde. Efter denne udregning ved du, hvor mange penge du må bruge på FB-annoncer til at skaffe ÉN kunde.
Derfor er det også vigtigt, at Analytics er sat ordenligt op, så du kan se præcis, hvor meget det koster at få én kunde, og hvilken annonce der har leveret konverteringen. Så får du fuldt overblik over, om du tjener penge til virksomheden.
Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det positivt i forhold til prisen på en evt. annonce - at det er billigere at ramme en mindre og specifik målgruppe, der ikke er stor konkurrence om?
Som udgangspunkt ja. Men igen - hellere lave flere målgrupper end at stole på lange modeller og analyser, for så kan du lade data tale for dig, og du kan se sort på hvidt, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Og det er helt sikkert i din interesse.
Da det virker til, at virksomheden når okay ud i øjeblikket, tænker jeg på, om det er "nødvendigt" at bruge betalt indhold. Og det kan det selvfølgelig blive i fremtiden, hvis facebook retter i algoritmen igen og skruer ned for organisk indhold. Jeg kan bare ikke regne ud, om det kan betale sig i forhold til omkostningerne forbundet med det.
Det eneste jeg kan sige er, at så længe du opnår en indtjening, der er højere end dine omkostninger, så bliv ved med at forhøj investeringen i annoncerne. Uden at have prøvet det af, så får du ikke svar på, om det kan betale sig - ligesom med så meget andet her i livet :-)
men umiddelbart tænker jeg at salgstragten hedder: interesserede bliver opmærksomme på virksomhedens facebookside og indhold. --> Interaktionen viser, at indholdet falder i god jord --> interesserede opsøger virksomhedens website for mere indhold --> den interesserede finder indholdet interessant og ønsker mere --> den interesserede køber abonnement. (I en ideel verden, I know).
Ja, det hedder AIDA-modellen, og den kan du med fordel sætte dig ind i, så du ved, hvem din målgruppe er - og ikke mindst på hvilken trin de befinder sig i modellen. Herefter kan du målrette annonce(r) til de forskellige trin.
Er der monstro et minimumbudget? Altså hvis nu målsætningen er at føre folk til et website med det formål at få dem til at købe abonnementer - hvor meget det så vil koste for fx en måneds annoncering og hvor meget der potentielt er at vinde på det.
Det er der som udgangspunkt ikke, men det giver sig selv, at jo færre penge der bliver brugt, jo færre mennesker kommer du ud til. Start ud med en lille investering, vurder hvilke annoncer der virker bedst og fokuser på dem - dem der ikke virker, kan du droppe med det samme (eller teste med ny tekst/billede).
Jeg ved godt, at der aldrig kan gives garantier med annoncering, men jeg har svært ved at komme med en anbefaling til virksomheden omkring, hvad der er mest fordelagtigt for dem: fortsæt med organisk indhold eller begynd annoncering.
Jeg vil sige ja til begge. Begge ting kan have værdi og give positivt ROI - og det ene behøver (bør) ikke afløse det andet. Opstarten kan være svær med FB-annoncering, men hvis du finder/udvikler nogle annocer, som virker og bliver ved med at levere kunder, så kan det blive til en stor del automatiseret omsætning, og det er de fleste virksomheder glade for ;-)