Hej. Jeg har et spørgsmål, som jeg godt ved er lidt ved siden af. Jeg har fået tvangslukket mit cvr.nr, da jeg har gæld til skat. Jeg har taget et lønarbejde 37 timer, for at betale min gæld af. Mit spørgsmål er nu: Jeg ved jeg kan tjene et god slat mere end de tilladte 60.000,- uden cvr, måske op til 3-4 gange så meget. Hvorved jeg noget hurtigere kunne afbetale min gæld og komme videre. Men det må jeg selvfølgelig ikke. Så jeg er ved at se, hvad jeg har af muligheder. Vil det være muligt, at bruge en andens cvr? Altså ikke som noget snyd, men blot at jeg lægger alle mine opgaver ind til det firma. Og når betalingen kommer, skal jeg have en procentdel og han beholder resten, til at dække moms og skat. Vil det være muligt og hvordan skulle regnestykket så se ud, sådan omtrentligt, for at han ikke får nogen udgifter. Jeg forestiller mig, at jeg betaler for en bogholder, der på ugebasis holder regnskab, således at jeg får så meget som muligt, uden at det koster den anden noget. Jeg ved godt, jeg skulle have ændret kurs, inden jeg fik min gæld. Men nu søger jeg bare den bedste vej ud af det her, så jeg vil være taknemmelig for svar, der kan gøre mig klogere og hjælpe mig. Mvh Kim |
Jeg er ikke med på, hvad det er for 60.000 kr tilladte. Hvis du tænker på krav om momsregistrering - så opstår den ved forventet omsætning 50.000 kr på 12 mdr -. og det er ved åbenlys forventning = nok når du rammer omsætning ca 4.000 kr per måned.
Det er vel en mulighed, hvis du holder dig under det.
Dit tvangslukkede CVR kunne "lugte" af et IVS - men det er ikke per automatik det samme som du ikke kan stifte CVR igen - blot kan du jo få krav om momssikkerhed hvis skat er stor taber i det gamle (+50t) og besvær med at få bank med som nemKonto -
Brugen en andens CVR: Det vil jeg ikke tilråde på anden vis, end at du ansættes i det og lønnes med hel normal skatte indberetning. Det med at have en stråmand til at eje - og du så skal have pengene, betyder i alle fald, at du skal have penge ud med alm skatteindberetning - så gør det reelt - hvis en anden vil drive firma og have CVR og så ansætte dig - gør det med løn -
Det er helt enkelt meget nemt bare at komme være af sted den anden vej + få andre med ned. De skal synes der er forretning i det og styr på det - og så alm løn,.
Det er ud fra den gamle om, at "det første man skal gøre hvis man er røget ned i et hul, er at holde op med at grave"
Jobs er løsningen - hvis CVR er umuligt og det er jobs hos eksterne eller jobs hos nogen du kender, som vil stole nok på dig, til at eje en virksomhed der lønner dig.
Regn med at det koster en del penge at få ført regnskab - sig 8-15.000 kr og regn med at, hvis det er i selskabsform tilkommer yderligere ca 3.000 kr i faste omk. til 2 dækket af lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn/omsætning+ bank osv. Det ender let i selskabsform samlet 8-20.000 kr per år. (bank kan være besværlig i dit eksempel, selv med "stråmand" som ejer)
Underskud, hvis de penge 8.20.000 kr med sikkerhed kan dækkes af din indtægt, kan nok undgås, hvis ikke der er materiale omkostninger, så din indsats er eneste ekstra omkostning og du ikke får løn uden overskud
vh John H