Jeg skal bruge et stykke hardware (en telefon) til mit IVS. Jeg ønsker at købe en "Oneplus 3". Oneplus siger selv, at de IKKE er et EU-selsskab, og at de ikke kan give mig en faktura med moms på. Hvordan bogfører jeg dette køb? Jeg fandt folk på nettet som påstår at mit IVS skal registreres som Importør for at kunne foretage køb udenfor EU - Dette lyder meget voldsomt, så vil jeg næsten hellere købe telefonen privat, ignorere den i regnskabet og i praksis "give" den til mit IVS. |
hvis de er fra uden for EU så skal du være importregistret helt enkelt ja.- Og i så fald skal du bogføre på køb af vare fra uden for EU som så bogfører importmoms som du skal kontrollere op imod tolds tal for importmomsen - for de vil aldrig stemme helt
For at gøre det ekstra svært - så hvis du har telefonen hjemme, så må du IKKE som ved alm eksportmoms forvente at kunne bogføre som standard = 25% af prisen/fragt/told under importmoms som salgsmoms og så samme beløb under købsmoms. Årsagen er at hvis du har den hjemme, så vil skat som udgangspunkt forvente du bruger den privat også - og så må du kun trække en andel af momsen fra under købsmoms (f.eks. halvdelen)
Husk at regne efter om det betaler sig at tage det i dit IVS samme med besværet
vh John Hannover