Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af telefon fra ikke-EU firma

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal bruge et stykke hardware (en telefon) til mit IVS. Jeg ønsker at købe en "Oneplus 3". Oneplus siger selv, at de IKKE er et EU-selsskab, og at de ikke kan give mig en faktura med moms på.

Hvordan bogfører jeg dette køb?

Jeg fandt folk på nettet som påstår at mit IVS skal registreres som Importør for at kunne foretage køb udenfor EU - Dette lyder meget voldsomt, så vil jeg næsten hellere købe telefonen privat, ignorere den i regnskabet og i praksis "give" den til mit IVS.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

hvis de er fra uden for EU så skal du være importregistret helt enkelt ja.- Og i så fald skal du bogføre på køb af vare fra uden for EU som så bogfører importmoms som du skal kontrollere op imod tolds tal for importmomsen - for de vil aldrig stemme helt

For at gøre det ekstra svært - så hvis du har telefonen hjemme, så må du IKKE som ved alm eksportmoms forvente at kunne bogføre som standard = 25% af prisen/fragt/told under importmoms som salgsmoms og så samme beløb under købsmoms. Årsagen er at hvis du har den hjemme, så vil skat som udgangspunkt forvente du bruger den privat også - og så må du kun trække en andel af momsen fra under købsmoms (f.eks. halvdelen)

Husk at regne efter om det betaler sig at tage det i dit IVS samme med besværet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 16
Skrevet kl. 13:45

Okay, fedt med svar, tak

Tilmeldt 21. Nov 16
Skrevet kl. 12:59

Men lige præcis med OnePlus er det lidt anderledes.

De siger selv, at de sørger for at betale told og importmoms, og sender så fra et EU-lager. Man handler dog stadig med ikke EU firma.

Men jeg står lidt i samme situation og ville gerne købe en OnePlus 3T som min næste arbejdstelefon, men det er lidt svært når moms og told er skjult, så de ikke kan trækkes fra nogen steder :-/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

allan.egebjerg:
det er lidt svært når moms og told er skjult, så de ikke kan trækkes fra nogen steder :-/
de er jo så en udgift som jo trækkes fra - bare ikke i moms naturligvis men som del af telefonens pris - og så skat af fri tlf hvis man har den med hjem

vh John Hannover

Tilmeldt 21. Nov 16
Skrevet kl. 10:28

Korrekt - Mente selvfølgelig også momsen. :-)

Men har du et bud på hvordan den så skal bogføres, når nu import-moms og told-afgift er betalt af OnePlus og på den måde er inkluderet i beløbet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44

nej ikke uden du kan få en kvittering der viser de ting desværre - det duer ikke rigtig

vh John Hannover

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:17

Hvis du kun køber 1 telefon til brug, skal du ikke import registreres, dette har SKAT valideret og har fortalt følgende:

"Alt handel mindre end 10% af den samlede handel skal ikke importregistreres, så længe importeret produkters omkostning ikke overstiger 99.999,- og din samlede omsætning ikke er under 1 mio".

Endvidere er der også klare linjer vedrørende import af produkter fra eu og ikke-eu lande, til eget brug. Her skal der ligeledes ikke importregistreres, hvis værdigrundlaget er lille, hvilke det er i netop tilfældet med import af 1 telefon.

Men husk, at du som virksomhed og/eller privat person boende i EU, altid er pålagt at overholde gældende importregler samt betaling af evt. afgifter og skatter.

Div. hvis du importere fra et land uden handelsaftale skal du betale importafgift samt moms berettige efter danske regler.
Eller hvis du importere fra et land med handelsaftale f.eks. Tyrkiet eller Tunesien, skal du ikke betale importafgift pga EU-handelsaftaler, men kun indberette moms (som dog ikke skal betales, fordi du ikke videresælger produktet og ligner meger tilsvarende handel mellem eu-virksomheder, som er momsfrie).

Men hvis du importere privat (fx din mor), har du ikke pligt til at betale afgiften, så længe værdien er under 10.000,- og Kun ved eget brug. Derefter kan du "sælge" eller "overføre" produktet til IVS, som så køber af din "mor" i brugt tilstand og derfor ikke omfattet moms reglerne.

Kort fortalt, hent telefonen privat og sælg den efter to uger til IVS.

Men hvis du ændre mening mht telefonen, har jeg en hel masse nye blackberry z10 i æsker og ulåste til 1.500,- stykket (butikspris 3.300,-)

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:21

Kommer lige med en rettelse til import som privatperson "din mor".
Grænsen er ikke 10.000,- jeg skrev ved "0" for meget ved fejl, den er 1.000,- og kan dokumenteres med faktura/bon udstedt af sælger.

Alle beløb er i danske kroner!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

David M. Celik:
Hvis du kun køber 1 telefon til brug, skal du ikke import registreres, dette har SKAT valideret og har fortalt følgende:

"Alt handel mindre end 10% af den samlede handel skal ikke importregistreres, så længe importeret produkters omkostning ikke overstiger 99.999,- og din samlede omsætning ikke er under 1 mio".

Endvidere er der også klare linjer vedrørende import af produkter fra eu og ikke-eu lande, til eget brug. Her skal der ligeledes ikke importregistreres, hvis værdigrundlaget er lille, hvilke det er i netop tilfældet med import af 1 telefon.

Det er helt enkelt galt. Du skal importregistreres for enhver import fra uden for EU - elv om det var 1 krone - det er jo farligt du skriver sådan noget rent ud vrøvl 

du har fået noget helt helt galt i forhold til din snak med skat kan jeg garantere. Her fra skat http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2035303&vId=0  og her fra mig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html 

Stensikkert - importreg krav for erhvervsmæssig import fra uden for EU fra krone 1

(og så venter jeg spændt på den validering på skrift for skat - for det kan de aldrig have skrevet)

vh John H

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)