Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp os med at købe drømmefirmaet: En kvalificeret vurdering af vores tillbud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Aug 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig og min forlovede lægger i forhandlinger med et firma i København om overtagelse af deres franchise-aktiviteter i øjeblikket. Vi mener selv vi har været meget generøse i vores tilbud, da vi elsker brandet og gerne vil tage del i det - mens den nuværende ejer mener vores tilbud ikke helt lever op til forventningerne.

Baggrund: Firmaet vi er interesseret i er en lille virksomhed, som kan køres af mig og min forlovede på egen hånd til at starte med. Den sektor firmaet er målrettet til er rejsebranchen - mere specifikt internationale turister der besøger København. Jeg har tidligere været involveret i firmaet som praktikant, hvor jeg senere endte med at give præsentation til den internationale direktion og fik tilbudt en destination gratis efter eget valg. Desværre er vi kun interesserede i København, da det er det eneste sted vi ser en mulighed for at få en 100 % profitabel forretning. Derfor er vi super interesserede i forretningen, men vi er selvfølgelig ikke interesserede i at betale overpris. Af den grund spørger vi jer Amino om vi skal stå fast eller lave et bedre tilbud?

Nuværende regnskab fra 1 juli 2015 til 30 august 2016:

Omsætning: 168.969,01 DKK
Salgskommission: 54.908,96 DKK
Variable omkostninger: 26.700 DKK
Lønomkostninger: 98.400 DKK
Total: -10.939,95 DKK

Disse tal er uden løn til den nuværende ejer - de opregnede lønomkostninger er beregnet udfra ejerens insisteren på at have en manager og ansatte til at træde til. Det skal også noteres at manageren kun har været ansat i 8 af de 13 måneder og udgiften dertil selvfølgelig vil være højere næste år.

Vores tilbud: Vi erkender selvfølgelig at ejeren har lagt et arbejde i at skabe ét produkt, som vi dog kommer til at ændre - og anerkender den tid og den investering han har lagt i dét, samt det faktum at han har betalt 10.000 DKK for at overtage rettighederne til København juridisk fra det internationale brand. Derfor tilbød vi ham i første omgang 50.000 DKK, da vi tænkte at der i den nuværende situation vil gå lang tid før han tjener det efter alle de omkostninger han har med firmaet. Dette afslog han i og med at han mente vi ikke anerkendte de mere bløde ting såsom know-how, rygte, osv - samt at det jo er normalt at sådan en forretning vil blive bedre over tid. Selvom vi anerkender dette såfremt organisationen køres mere effektivt, så mener vi ikke vi skal betale for at han ikke er klar til at lave den investering der skal til for at få firmaet til at leve op til dets nuværende potentiale. Men han ville dog gerne høre nogen tilbud hvori han indgik som silent partner, hvilket fik os til at tilbyde hvad vi anser som 3 meget generøse tilbud:

1. 50.000 DKK kontant + 20 % af alt profit i 2 år, hvorefter hans involvering i firmaet ophører.
2. 60.000 DKK kontant + 15 % af alt profit i 2 år, hvorefter hans involvering i firmaet ophører.
3. 70.000 DKK kontant + 10 % af alt profit i 2 år, hvorefter hans involvering i firmaet ophører.

Hans sidste svar: Til disse tilbud svarede han at han stadig mente at de ikke var helt generøse nok. Han mener ikke at tilbuddene anerkender nok at firmaet er i en start-fase og vil gro over de næste mange år, men han vil gerne indgå i en dialog om det på telefon. Vi er dog tøvende da vi allerede mener vi er generøse og vi ikke mener, at vi skal betale for ‘hvad-nu-hvis’ situationer i og med vi mener vi kun kan forholde os til den nuværende situation. I den har han et minus på den nuværende forretningsgang uden planer om, at ændre den - og den eneste måde, hvorpå det kunne ændres vil være at han selv træder mere til og dermed skærer på omkostningerne. Det har han ingen interesse i og der vil derfor være store omkostninger der æder hans omsætning hele tiden - men vi er selvfølgelig i tvivl om, hvorvidt vi skal anerkende et potentiale der ikke kan kvantificeres. Det nummer vi vil komme frem til i en situation hvor vi anerkender dét vil være bygget på et utal af risikable antagelser, som er bundet op i en hulens masse variabler som vi kun kan gisne om den dag idag. Men hvad mener de mere erfarne her på Amino - er vores tilbud tilfredsstillende? Eller skal vi lave et mere generøst tilbud i jeres øjne?

Fra København
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 399
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg synes også jeres bud lyder meget rimelige (måske endda lidt for generøse)

Det lyder jo til at i reelt overtager noget som I ikke kommer til at tjene noget på lige med det samme, så I kommer jo også til at skulle investere yderligere i det, før at I kommer til at kunne tjene noget på det selv. 

Der er rigtig mange der når de skal sælge deres virksomhed, synes at de skal have en farlig masse penge for fremtidspotentialet, det holder bare ikke når virksomheden er nystartet for her kan du ikke vise historisk, at forventningerne bliver indfriet. 

Du kan få mange penge for fremtidspotentialet hvis du kan vise fem år med fast vækst og du har en fornuftig plan for hvordan den vækst fortsætter, men uden historik er der heller ingen fremtid. 

Jeg ville råde jer til at stå fast, ellers kommer i til at betale alt for meget for den.

Der kan dog være ting her som gør at situationen ser helt anderledes ud, hvis der er nogle specielt værdifulde aftaler eller andet der følger med i salget. 

Du er velkommen til at skrive til mig på nro@saxis.dk så vil jeg gerne give dig en anbefaling efter at have hørt lidt mere om den specifikke situation her.

De bedste hilsner

Niels Ryding Olsson

CEO, Saxis

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som du fremstiller det ER firmaet uden værdi! Hvorfor vil du og din kæreste arbejde 2 personer for at dele 88000 kr før skat? Tager i begge et rengøringsarbejde tjener i 500000 og skal ikke betale for at få arbejdet.

Enten må du betale for det potentiale den har, ellers skal du løbe væk hurtigst muligt.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:

Som du fremstiller det ER firmaet uden værdi! Hvorfor vil du og din kæreste arbejde 2 personer for at dele 88000 kr før skat? Tager i begge et rengøringsarbejde tjener i 500000 og skal ikke betale for at få arbejdet.

Enten må du betale for det potentiale den har, ellers skal du løbe væk hurtigst muligt.

Relativt præcist.

Med salgskommision og variable omkostninger som jeg antager er de to lineært variable komponenter i forhold til omsætning, så har i variable omkostninger i størrelsesordenen 45%, og skal derfor kunne se at omsætningen skal kunne femdobler før der er en reel værdi. 

Der er pt ingen økonomi i virksomheden så det er potentialet i betaler for, 

Jeg ville bede sælger komme med et forslag med upfront betaling der max er de beløb i nævner, og så evt. lave en konstruktion hvor I betaler et engangsbeløb på måske 200000kr hvis den gennemsnitlige månedsomsætning overstiger 100000kr 6 måneder i træk.

Set med de tal I har givet er der intet guldrendet ved det i ser på lige nu, og så må I jo spekulere i om der er andre muligheder for sælger. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)