Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen - i praksis.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Har læst en masse tråde her på Amino om VSO, men savner lidt info om præcis hvornår det er jeg skal gøre noget anderledes i forhold til en "normal" enkeltmandsvirksomhed?

Er det reelt kun i forbindelse med årsregnskabet?

 

Baggrund:

Jeg vil oprette mit firma (KLS Design) og gennem denne bl.a. åbne en webshop (som kører på samme CVR men på en anden webadresse (og ja, der bliver gjort opmærksom på at den er en del af KLS Design)).

 

Jeg ønsker ikke at trække penge ud til privatforbrug/løn, men ønsker at bruge evt. overskud på at investere i firmaets vækst. Jeg har derfor besluttet at gøre brug af virksomhedsordningen så firmaet/webshoppen kører uafhængig af min personlige (løn)indkomst.

 

Jeg får oprettet 2 erhvervskontorer i banken så indtægter/udgifter fra KLS Design og webshoppen holdes adskilt.

 

Jeg har tænkt mig at have en revisor ind over til at lave/tjekke mit årsregnskab (laver regnskab i Dinero), men vil gerne vide hvor meget det er nødvendigt at han skal lave inden jeg indhenter et tilbud (evt. via Ageras)?

 

Spørgsmål:

Som jeg forstår det, så er det i forbindelse med udfyldelse af den udvidede selvangivelse man vælger om man ønsker at anvende virksomhedsordningen?

 

Skal jeg lave en forskudsopgørelse og betale forskudsskat af et evt. overskud som jo skal beskattes efter VSO regler? Hvordan sikrer jeg så at den forskudsskat/b-skat der skal betales i firmaet ikke påvirker min private indtægt (hvis man først skal vælge at anvende virksomhedsordningen i forbindelse med selvangivelsen?)

 

Jeg kan vel godt selv oprette firmaet på indberet.virk.dk og begynde at anskaffe mig alt hvad jeg behøver før webshoppen går i luften, lave regnskab og momsregskab, og så først ved årsregnskab/selvangivelse hive en revisor ind over, som så laver de ting der er i forbindelse med VSO (overskud bliver i virksomhed med betaling af 22% skat, renteugifter/indtægter, osv.)?



Undskyld den lidt lange tråd, men vil gerne forstå det inden jeg opretter mit firma i løbet af denne uge.

 

Mvh.

Kennet

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennet Leth Sørensen:

Spørgsmål:

Som jeg forstår det, så er det i forbindelse med udfyldelse af den udvidede selvangivelse man vælger om man ønsker at anvende virksomhedsordningen?

Fuldstændig korrekt!

Som udgangspunkt er det blot et flueben som skal sættes, det kræver ingen særskilt tilmelding eller lign.

Kennet Leth Sørensen:

Skal jeg lave en forskudsopgørelse og betale forskudsskat af et evt. overskud som jo skal beskattes efter VSO regler? Hvordan sikrer jeg så at den forskudsskat/b-skat der skal betales i firmaet ikke påvirker min private indtægt (hvis man først skal vælge at anvende virksomhedsordningen i forbindelse med selvangivelsen?)

Indkomstberegning fra alm. virksomhedsbeskatning eller VSO er indtægter som påvirker din personlige årsopgørelse, men skelner ikke imellem om din virkindkomst beskattes på den ene eller anden måde. Den b-skat du betaler i løbet af året anvendes som betalt skat og har i sig selv ikke noget med den beregnede skat at gøre.

 

Hvis du vil "ramme" skatten så der ikke er hverken overskydende eller restskat, så skal du nok have rettet forskudsopgørelsen. Men det er ikke anderledes uanset om du anvender VSO eller ej. 

Kennet Leth Sørensen:

Jeg kan vel godt selv oprette firmaet på indberet.virk.dk og begynde at anskaffe mig alt hvad jeg behøver før webshoppen går i luften, lave regnskab og momsregskab, og så først ved årsregnskab/selvangivelse hive en revisor ind over, som så laver de ting der er i forbindelse med VSO (overskud bliver i virksomhed med betaling af 22% skat, renteugifter/indtægter, osv.)?

I princippet ja! Som du selv er inde på tidligere, bogføring og moms fungerer som udgangspunkt på helt samme måde, dog lige en enkelt bemærkning i forhold til bogføringen; Hvis du efter opstarten af virksomheden fører private penge ind i virksomheden bør du overveje brug af en mellemregningskonto (et begreb som kun anvendes i en VSO), de penge du skyder ind i VSO'en kan efterfølgende hæves uden det påvirker skatteberegningen. (NB: en sådan mellemregningskonto må aldrig være negativ, dvs. det skal altid være virksomheden/VSO'en der skylder dig som privatperson penge ikke omvendt)

Hvis overskuddet og likviderne bliver indenfor VSO'en så beskattes der med 22%. Der er lidt med betalingen af selve skatten på de 22%, teknisk set er det en hævning i selve indkomståret som din revisor i udarbejdelsen af VSO'en formentlig hensætter til det der hedder "hensat til senere hævning". Dermed kan du på tidspunktet for betaling af skatten hæve pengene i virksomheden til betalingen heraf. Dermed fungerer en VSO på denne måde i skattemæssigt henseende som et kapitalselskab.

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar ;)

Jesper_nl:

Indkomstberegning fra alm. virksomhedsbeskatning eller VSO er indtægter som påvirker din personlige årsopgørelse, men skelner ikke imellem om din virkindkomst beskattes på den ene eller anden måde. Den b-skat du betaler i løbet af året anvendes som betalt skat og har i sig selv ikke noget med den beregnede skat at gøre.

Så længe der ikke bliver udbetalt/overført penge fra firmakontoen til min privatkonto burde det vel ikke påvirke min personlige årsopgørelse? Et evt. overskud skal blive i firmaet, og bruges til at investere i varelager mm.

Skal jeg bare sætte forskudsopgørelsen til kr. 0,- da jeg jo ikke planlægger at hive nogle penge ud?

Og hvis de skulle ske at være et overskud på firmakontoen, skal jeg så bare betale de 22% i forbindelse med årsopgørelsen?

Jesper_nl:

Hvis overskuddet og likviderne bliver indenfor VSO'en så beskattes der med 22%. Der er lidt med betalingen af selve skatten på de 22%, teknisk set er det en hævning i selve indkomståret som din revisor i udarbejdelsen af VSO'en formentlig hensætter til det der hedder "hensat til senere hævning". Dermed kan du på tidspunktet for betaling af skatten hæve pengene i virksomheden til betalingen heraf. 

Vil det sige at hvis der er et overskud og disse hensættes på en "hensat til senere hævning" konto (minus de 22%), så vil jeg kun kunne bruge disse til at udbetale løn til mig selv på et senere tidspunkt?

Hvad nu hvis jeg ønsker at bruge pengene internt i virksomheden til f.eks. varelager eller lign., er dette så ikke muligt? Og hvad med de 22% man har betalt i "den midlertidige skat", får man dem retur hvis man kan bruge de hensatte penge til f.eks. varelager?

Vh.

Kennet

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kennet Leth Sørensen:

Tak for svar ;)

Jesper_nl:

Indkomstberegning fra alm. virksomhedsbeskatning eller VSO er indtægter som påvirker din personlige årsopgørelse, men skelner ikke imellem om din virkindkomst beskattes på den ene eller anden måde. Den b-skat du betaler i løbet af året anvendes som betalt skat og har i sig selv ikke noget med den beregnede skat at gøre.

Så længe der ikke bliver udbetalt/overført penge fra firmakontoen til min privatkonto burde det vel ikke påvirke min personlige årsopgørelse? Et evt. overskud skal blive i firmaet, og bruges til at investere i varelager mm.

Skal jeg bare sætte forskudsopgørelsen til kr. 0,- da jeg jo ikke planlægger at hive nogle penge ud?

Og hvis de skulle ske at være et overskud på firmakontoen, skal jeg så bare betale de 22% i forbindelse med årsopgørelsen?

Både ja og nej! 

Hvis du intet overfører fra VSO til privat og under forudsætning af hele virksomhedens indkomst "spares op i VSO'en" så vil du netto ikke have nogen indkomst til beskatning på årsopgørelsen. Dog bliver 22% af opsparet overskud i VSO'en sat ind som en del af de samlede skatter du skal betale for indkomståret.

 

Forskudsopgørelsen i forhold til VSO skal ses lidt ligesom betaling af aconto skat i selskaber! Hvis du forventer et overskud så bør du også forskudsangive det overskud, men samtidig hvis du vil anvende VSO og spare hele overskuddet op i VSO'en bør du forskudsangive hele overskuddet til "virksomhedsbeskatning". Dermed bliver de 22% som du skal betale af det opsparede overskud medtaget i opgørelsen af samlede skatter, ellers ender du med en restskat herpå.

Hvis du ikke forskudsangiver noget fra virksomheden vil de 22% af årets overskud skulle afregnes som en restskat i forbindelse med din årsopgørelse.

Kennet Leth Sørensen:

Jesper_nl:

Hvis overskuddet og likviderne bliver indenfor VSO'en så beskattes der med 22%. Der er lidt med betalingen af selve skatten på de 22%, teknisk set er det en hævning i selve indkomståret som din revisor i udarbejdelsen af VSO'en formentlig hensætter til det der hedder "hensat til senere hævning". Dermed kan du på tidspunktet for betaling af skatten hæve pengene i virksomheden til betalingen heraf. 

Vil det sige at hvis der er et overskud og disse hensættes på en "hensat til senere hævning" konto (minus de 22%), så vil jeg kun kunne bruge disse til at udbetale løn til mig selv på et senere tidspunkt?

Det jeg tænkte når der skal hensættes til "hensat til senere hævning", var at de penge skulle anvendes til at betale virksomhedsskatten på de 22%. Eller i hvert fald den resterende del (som ikke allerede er afregnet via de løbende b-skatter). 

Løn til dig selv skal du i forhold til en VSO betragte som en hævning. Det du hæver til dig selv kan ikke spares op i VSO'en, dermed vil du lidt firkantet sagt blive beskattet som personlig indkomst af dine hævninger (dvs. med am-bidrag og alm. personskat)

Kennet Leth Sørensen:

Jesper_nl:

Hvis overskuddet og likviderne bliver indenfor VSO'en så beskattes der med 22%. Der er lidt med betalingen af selve skatten på de 22%, teknisk set er det en hævning i selve indkomståret som din revisor i udarbejdelsen af VSO'en formentlig hensætter til det der hedder "hensat til senere hævning". Dermed kan du på tidspunktet for betaling af skatten hæve pengene i virksomheden til betalingen heraf. 

Hvad nu hvis jeg ønsker at bruge pengene internt i virksomheden til f.eks. varelager eller lign., er dette så ikke muligt? Og hvad med de 22% man har betalt i "den midlertidige skat", får man dem retur hvis man kan bruge de hensatte penge til f.eks. varelager?

Nu blander du skat, overskud og likviditet sammen!

Meget firkantet kan siges: En virksomhed har et overskud -> det overskud indgår i beregningen af en VSO -> hvis du sparer hele overskuddet op i VSO'en skal du betale 22% i virksomhedsskat af overskuddet -> de 22% skal afregnes til Skat!

Hvordan din balance er sammensat og hvordan du anvender virksomhedens likvider/kassekredit er principielt VSO'en og skatteberegningen uvedkommende

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Kennet Leth Sørensen:

Jesper_nl:

Hvis overskuddet og likviderne bliver indenfor VSO'en så beskattes der med 22%. Der er lidt med betalingen af selve skatten på de 22%, teknisk set er det en hævning i selve indkomståret som din revisor i udarbejdelsen af VSO'en formentlig hensætter til det der hedder "hensat til senere hævning". Dermed kan du på tidspunktet for betaling af skatten hæve pengene i virksomheden til betalingen heraf. 

Hvad nu hvis jeg ønsker at bruge pengene internt i virksomheden til f.eks. varelager eller lign., er dette så ikke muligt? Og hvad med de 22% man har betalt i "den midlertidige skat", får man dem retur hvis man kan bruge de hensatte penge til f.eks. varelager?

Nu blander du skat, overskud og likviditet sammen!

Meget firkantet kan siges: En virksomhed har et overskud -> det overskud indgår i beregningen af en VSO -> hvis du sparer hele overskuddet op i VSO'en skal du betale 22% i virksomhedsskat af overskuddet -> de 22% skal afregnes til Skat!

Hvordan din balance er sammensat og hvordan du anvender virksomhedens likvider/kassekredit er principielt VSO'en og skatteberegningen uvedkommende

Ah... Havde misforstået dit svar ;)
Troede at du mente at det overskud man havde betalt 22% skat af blev sat på en konto der hed "hensat til senere hævning", og kunne derfor ikke se hvordan jeg så kunne bruge dem herefter (f.eks.) til at købe varer til varelager hvis de nu var låst på en "hensat til senere hævning"?
Ved godt at værdien af sit varelager ikke har noget at gøre med sin omsætning/overskud, men jeg skal jo stadig bruge dette overskud til at købe flere varer, og hvis den blev overført til en "hensat til senere hævning" konto var det jo lidt skidt (men de er de 22% der skal betales i skat du vil overføre til "hensat til senere hævning" kontoen, ikke).
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kennet Leth Sørensen:

Troede at du mente at det overskud man havde betalt 22% skat af blev sat på en konto der hed "hensat til senere hævning", og kunne derfor ikke se hvordan jeg så kunne bruge dem herefter (f.eks.) til at købe varer til varelager hvis de nu var låst på en "hensat til senere hævning"?
Ved godt at værdien af sit varelager ikke har noget at gøre med sin omsætning/overskud, men jeg skal jo stadig bruge dette overskud til at købe flere varer, og hvis den blev overført til en "hensat til senere hævning" konto var det jo lidt skidt (men de er de 22% der skal betales i skat du vil overføre til "hensat til senere hævning" kontoen, ikke).

Jo, lige præcis.

Det er kun de 22% som jeg lidt firkantet vil reservere.

De resterende 78% kan du i princippet bruge til at udvikle din forretning i lige præcis den retning du vil, om det er varelager eller anlægsinvesteringer er ligegyldigt. Bare det ikke er løn/hævninger til dit eget privatforbrug, da det vil udløse skat fra de 22% og op til det din trækprocent nu ligger på. 

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, så giver det mening. 

Tak for hjælpen ;)

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går også selv og overvejer meget at anvende VSO, men er det virkelig nødvendigt at have en revisor ind over?

Det ser ud som om den største hovedpine vil være at udarbejde årsregnskab, men er det ikke let nok hvis man anvender regnskabsprogrammer såsom Dinero, Billy, osv?

Den eneste grund til jeg helst vil undgå det er at have mere tilovers til uforudsete udgifter, men selvfølgelig er det da en lettelse med en revisor uanset.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

octa:

Jeg går også selv og overvejer meget at anvende VSO, men er det virkelig nødvendigt at have en revisor ind over?

Det ser ud som om den største hovedpine vil være at udarbejde årsregnskab, men er det ikke let nok hvis man anvender regnskabsprogrammer såsom Dinero, Billy, osv?

Den eneste grund til jeg helst vil undgå det er at have mere tilovers til uforudsete udgifter, men selvfølgelig er det da en lettelse med en revisor uanset.

ingen regnskabsprogammer som sådan er indrettet til VSO og det vanskelige er oprettelse og føring af hæverækkefølgen

Du skal så heller ikke efter min mening vælge VSO hvis ikke du har meget gode grunde så som at du rammer topskat (og så er revisor jo til at betale) eller kommer over et SU loft eller har meget specielle investerings tanker - så er det langt enklere og ofte bedre, at køre alm personsskat (VSO kan faktisk give højere skat ved at der spares op til topskat)

Vil du bruge VSO så lad en økonomiperson med VSO erfaring sætte dig rigtigt op, så kan du klare begføring ofte og lade den person klare årsregnskab og selvangivelse

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ingen regnskabsprogammer som sådan er indrettet til VSO og det vanskelige er oprettelse og føring af hæverækkefølgen

Du skal så heller ikke efter min mening vælge VSO hvis ikke du har meget gode grunde så som at du rammer topskat (og så er revisor jo til at betale) eller kommer over et SU loft eller har meget specielle investerings tanker - så er det langt enklere og ofte bedre, at køre alm personsskat (VSO kan faktisk give højere skat ved at der spares op til topskat)

Vil du bruge VSO så lad en økonomiperson med VSO erfaring sætte dig rigtigt op, så kan du klare begføring ofte og lade den person klare årsregnskab og selvangivelse

vh John Hannover

Mange tak for svaret. Så vil jeg følge dit råd, og få en revisor ind over.

Det er nok til at overkomme, så længe det kun er årsregnskab og selvangivelse Skype-Smile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)