Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad var din største fejl som iværksætter?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange internationale iværksætter på adskillige fora deler med livet løs af deres største fejl de har lavet som iværksætter. Det er noget der sker for alle uanset om man mener at man har læst op på sin lektie og det er et stor del af manges succes.

Derfor håber jeg lidt på at høre fra nogle danskere så vi forhåbentlig kan blive klogere?  

Fra Aarhus C
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 2152
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 15:33

Handelsbetingelser og korrekt selskabsform! Det skal der bare være styr på fra start :-)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:51

Jeg undervurderede betydningen af at være fra et andet land. Der gik nogle år, før jeg hørte bemærkninger som "kan vi virkelig ikke selv lavet det lisså godt?". Jeg lagde for alvor mærke til, at jeg ikke helt var inde i det "nationale fællesskab". Først troede jeg, at det var fordi, jeg var ekstern, men det stak lidt dybere. Det kunne have været rart at have været bedre klædt på til dette.

Fra Slagelse
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min største fejl var, at jeg ikke tog en højere timepris og var mere grundig med de første kunder.

Når man mangler erfaring er det vigtigere end nogensinde at overlevere og gøre sig umage. De kunder kan opbygge din forretning helt automatisk, hvis de igen og igen vil bruge dig og anbefaler dig videre, fordi kvaliteten altid er i orden.

Bottom line: gør dig umage, og tag dig betalt for det.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg bommede i forbindelse med en vækstplan.

Jeg ansatte en medarbejder til at lave noget af mit arbejde, så jeg kunne arbejde med salg og udvikling.
Det gik godt. Vi arbejdede fint sammen. Det var en fornøjelse.
Jeg skulle nu sælge til to lønninger - det gik ikke helt, men jeg havde en plan.
Så ansatte jeg en en sælger, så jeg kunne frigøres til kun at arbejde med udvikling.
Sælgeren skulle nu sælge til tre lønninger - en stram indfasningstid skulle løses af udviklingsarbejdet.
Men sælgeren solgte ikke noget - faktisk mindre end jeg selv solgte ved siden af udviklingsarbejdet - så hun blev fyret.
Jeg var nu bagud med salg, så for at tjene til vores to lønninger, måtte jeg droppe noget af det udviklingsarbede, hvis resultat jo netop skulle finansiere de flere lønninger. 
Det betød, at jeg havde rigtig, rigtig travlt med at sælge. Det tog al min tid og al min energi, og alligevel kunne jeg ikke sælge nok.
Jeg forsøgte at finde en ny sælger, men det lykkedes ikke.

Min fejl var, at det tog mig for lang tid at erkende, at min plan var glippet, og at jeg var så glad for min medarbejder, at jeg havde vanskeligt ved at fyre hende.

Derfor kørte jeg i et godt stykke tid, hvor jeg tjente langt mindre end mine udgifter.
Det var rigtig, rigtig dyrt.

Hvad jeg gjorde:
Jeg gjorde alt det rigtige. Jeg havde lagt en businessplan og et meget konservativt budget. Jeg havde sparret med én af landets sejeste erhvervsmentorer, som bakkede mig op. Jeg havde fået det hele regnet igennem af talkloge.

Hvad jeg ikke gjorde:
Jeg forestillede mig ikke, at det kunne gå galt, så jeg havde ikke sat en økonomisk stopklods. Det ville banken helt sikkert have hjulpet med, hvis jeg havde kørt lidt længere, men så vidt kom det heldigvis ikke.

mvh Hans

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:01

Jeg vil sige at de to ting jeg vil undgå fremover er: At piske en død hest for længe, forfalde til BMW syndromet.

At piske en død hest
Jeg har før prøvet at hænge fast i et projekt, som bare ikke flyttede sig, for længe. En død hest begynder ikke at løbe, bare fordi man pisker den hårdere. Nogle projekter, produkter, ideer etc. har bare en livscyklus, som kan ende, og det skal man være opmærksom på. Uanset hvor forelsket man selv kan være i produktet, så nytter det ikke hvis ikke kunderne er det længere.

BMW syndromet
Jeg har prøvet at komme dertil hvor virksomheden er stabil, der ryger fast løn ind på kontoen hver måned, og mange ting begynder at køre lidt på cruise control. Det er så nemt bare at læne sig tilbage og sige, at her går det jo godt. Det dræber bare væksten, og lige pludselig ser man konkurrenten passere en, eller problemer opdater man for sent, for man har ikke haft nok fokus på forretningen. 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 20:03

Min største fejl var nok at vælge de forkerte leverandører fra starten af, fordi det var billigt (eller billigere end alternativerne).

Det vidste sig at leverandøren som var reseller af det datacenter vi var i, havde "glemt" at betale deres regning til datacenteret, det resulterede i en godt 72 timers lukning af alt infrastruktur, både for mig, men også tusindevis af andre servere.

Uheldigt nok mens jeg var på vej hjem i et fly fra Beijing (Ikke nemt at restore kunder når man sidder i flyet).

Havde jeg brugt 20-30% mere på produktet (det jeg reelt sparede ved ikke at gå direkte til datacenteret), så ville det ikke være sket, og havde sparet mig selv, samt mine kunder tilbage den gang for en masse tid og frustrationer (heldigvis er de fleste af de kunder stadig kunder idag, undtaget 2-3 stk)

Men jeg lærte meget af det - og er idag så tæt på den faktiske infrastruktur som overhovedet muligt (generelt direkte ved datacenteret) - ikke nok med at det giver mig bedre priser idag, det giver mig også langt flere muligheder.

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Tilmeldt 29. Jan 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 23:31

Jeg må ærligt indrømme at jeg er imponeret over alle de mange svar, samt hvor gode og uddybende de er! Det er uanset om man ikke lige er i branchen synes jeg bestemt der er nogle ting man kan lære. Forhåbentlig også for andre der læser dem. 

"Fejl og fiasko er ifølge flere aktører en eksistensbetingelse for iværksætteri. Alligevel deler iværksætterne sjældent deres mislykkede forsøg og nederlag. En mentalitetsændring er dog på vej."

- Berlingske Business

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)