Jeg bommede i forbindelse med en vækstplan.
Jeg ansatte en medarbejder til at lave noget af mit arbejde, så jeg kunne arbejde med salg og udvikling.
Det gik godt. Vi arbejdede fint sammen. Det var en fornøjelse.
Jeg skulle nu sælge til to lønninger - det gik ikke helt, men jeg havde en plan.
Så ansatte jeg en en sælger, så jeg kunne frigøres til kun at arbejde med udvikling.
Sælgeren skulle nu sælge til tre lønninger - en stram indfasningstid skulle løses af udviklingsarbejdet.
Men sælgeren solgte ikke noget - faktisk mindre end jeg selv solgte ved siden af udviklingsarbejdet - så hun blev fyret.
Jeg var nu bagud med salg, så for at tjene til vores to lønninger, måtte jeg droppe noget af det udviklingsarbede, hvis resultat jo netop skulle finansiere de flere lønninger.
Det betød, at jeg havde rigtig, rigtig travlt med at sælge. Det tog al min tid og al min energi, og alligevel kunne jeg ikke sælge nok.
Jeg forsøgte at finde en ny sælger, men det lykkedes ikke.
Min fejl var, at det tog mig for lang tid at erkende, at min plan var glippet, og at jeg var så glad for min medarbejder, at jeg havde vanskeligt ved at fyre hende.
Derfor kørte jeg i et godt stykke tid, hvor jeg tjente langt mindre end mine udgifter.
Det var rigtig, rigtig dyrt.
Hvad jeg gjorde:
Jeg gjorde alt det rigtige. Jeg havde lagt en businessplan og et meget konservativt budget. Jeg havde sparret med én af landets sejeste erhvervsmentorer, som bakkede mig op. Jeg havde fået det hele regnet igennem af talkloge.
Hvad jeg ikke gjorde:
Jeg forestillede mig ikke, at det kunne gå galt, så jeg havde ikke sat en økonomisk stopklods. Det ville banken helt sikkert have hjulpet med, hvis jeg havde kørt lidt længere, men så vidt kom det heldigvis ikke.
mvh Hans