Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. opstart af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 46
Fra  AL-Media Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står og skal oprette en enkeltmandsvirksomhed, da jeg skal lave noget freelance arbejde ved siden af mit fuldtidsjob. Der er derfor kun tale om ganske få timer om måneden og derfor relativt få penge, men virksomheden jeg skal arbejde for, vil gerne have at jeg opretter mit eget firma, så jeg kan fakturerer dem - så det gør jeg! 

Jeg har ingen erfaring med den slags, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg tænkte at I næsten må være de bedste til at svare på. 

Jeg tænker, at det bliver en enkeltmandsvirksomhed jeg laver, og jeg vil selvfølgelig bede min bank om, at få oprettet en erhvervskonto. Mine spørgsmål går derfor på:

1) De penge jeg får indbetalt på min nye erhvervskonto, er der jo ikke betalt SKAT af. Hvordan gør jeg det? Skal jeg ændre min forskudsopgørelse? Det er jo kun et relativt beskedent beløb hver måned. Alt hvad jeg får ind, vil desuden være mere eller mindre overskud, da der ingen udgifter er forbundet med det arbejde, jeg udfører. 

2) I tråd overstående kommer jeg ikke til at have nogen købsmoms overhovedet stort set. Kun salgsmoms. De fakturerer jeg sender ud vil alle være inkl. moms. Er der nogen "fordel" i at have et stort plus på sin salgsmoms? Eller hvad kan man bruge det til? Håber I forstår hvad jeg mener. :-)

 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:
Jeg står og skal oprette en enkeltmandsvirksomhed, da jeg skal lave noget freelance arbejde ved siden af mit fuldtidsjob. Der er derfor kun tale om ganske få timer om måneden og derfor relativt få penge, men virksomheden jeg skal arbejde for, vil gerne have at jeg opretter mit eget firma, så jeg kan fakturerer dem - så det gør jeg! 
lyder ikke farligt - for dig- Måske for virksomheden som kan komme til at hænge på evt manglende skat fra dig - hvis skat mener det er løn arbejde og det kan det sagtens være som du beskriver det - eller som minimum honorar. Forstår ikke de ikke bare honorar indberetter - ingen ferie eller andet - og langt lettere end du skal have CVR

Jacob:

mine spørgsmål går derfor på:

1) De penge jeg får indbetalt på min nye erhvervskonto, er der jo ikke betalt SKAT af. Hvordan gør jeg det? Skal jeg ændre min forskudsopgørelse? Det er jo kun et relativt beskedent beløb hver måned. Alt hvad jeg får ind, vil desuden være mere eller mindre overskud, da der ingen udgifter er forbundet med det arbejde, jeg udfører. 

Du kan vente og bare udfylde årsopgørelse det første år - og så fremover skrive det i forskud. Pas på netop sådan steder med ikke at rode udgifter ind som kan ses som "forkerte" i forhold til honorar/lønmodtager arbejde - f.eks. kørepenge hjem / arbejde o.l  - men er alt overskud, får du ikke bøvl

Jacob:
2) I tråd overstående kommer jeg ikke til at have nogen købsmoms overhovedet stort set. Kun salgsmoms. De fakturerer jeg sender ud vil alle være inkl. moms. Er der nogen "fordel" i at have et stort plus på sin salgsmoms? Eller hvad kan man bruge det til? Håber I forstår hvad jeg mener. :-
nej kun arbejde og adm og risiko for at skat ikke mener det er momspligtigt det du laver og dermed ballade hvis du trækker købsmoms fra for noget, som ikke er 100% relateret til momspligtig indtægt

Hvis du stifter PMV som er uden moms, så hjælper det ikke, for så skal arbejdsgiveren stadigt indberette til skat. Det tager ham 2 min per gang lige at indberette honorar som bidragspligtig b indkomst og han slipper for risiko ved at bare betale honorar til dit CPR og du får en masse arbejde og mulige komplikationer ved arbejdsløshed o.l. ud af CVR for småpengene

Overvej bog om personlig virksomhed inkl. PMV som LINK så du ved hvad skat og moms er i sådan en størrelse +  kender forpligtelserne i det mindste

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 46
Fra  AL-Media Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for det meget uddybende svar, men for at være helt ærlig, så har jeg faktisk ret vanskeligt ved at forstå størstedelen af det, du skriver. Jeg ved ikke om det er pga. din måde at skrive på, men du får det til at lyde meget indviklet.

Er der andre som har mulighed for at byde ind?

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Håber jeg kan hjælpe måske. 

Godt valg med enkeltmandsvirksomhed, da du ikke har behov for selskab. Dog afhænger det lidt af din omsætning, fordi du kan vælge imellem:

1. Enkeltmandsvirksomhed og evt. undlade momsregistrering, hvis omsætningen er under t.kr. 50.

2. PMV-virksomhed (enkeltmandsvirksomhed), men hvor du ikke har nogen skatte- eller afgiftsforpligtelser. Ordningen er især god for dig, hvis du har omsætning under t.kr. 50, og bare skal bruge et CVR. Når du så begynder at få ansatte m.v. kan du ændre til enkeltmandsvirksomhed. Bemærk at denne type skal fornyes hvert 3. år. 

Du har ikke pligt til at oprette særskilt bankkonto, men det afhænger af hvilken ordning du bliver beskattet efter:

1. PSL (Personskatteloven)

Denne ordning er den almindelige som lønmodtagere også bliver beskattet efter. Der er ikke krav på adskilt økonomi mellem privat og virksomhed. Dine overførsler fra privat -> virksomhed eller omvendt påvirker ikke dit resultat, og det vil derfor ikke betyde noget. Eksempel: Du har omsat for 100.000, men kun hævet 20.000. Du vil alligevel blive beskattet af 100.000, så om du hæver halvdelen eller det hele betyder ikke noget på skatten. Når året er omme har du altså en likvid beholdning med beskattede midler, så du kan frit hæve dem.

2. VSO (virksomhedsordningen)

Den er lidt mere kompliseret, og giver den selvstændig mulighed for at blive beskattet af årets hævninger, og en aconto skat af årets resultat, der svarer til selskabsskatteprocenten 22 % (2016+). Den er god for dem, der rammer topskattegrænsen, og der er en række fordele men ikke en ordning, du bør anvende. Desuden ville det kræve at du involvere en revisor. Her ville du skulle adskille din private økonomi og virksomhedens, så særskilt Erhvervskonto ville være et krav.

3. KAO (Kapitalafkastordningen)

Kort og godt en ordning, der er god hvis du har aktiver for en stor værdi. Oplagt ordning for f.eks. forældrekøb.

Det er selvfølgelig et plus jo større din regning til din kunde er, men det betyder også en højere salgsmoms. Salgsmomsen skal betales til staten, så det er ikke noget du får gavn af. 

Håber det gav mening :)

Vh

Günay - Revisor HD(R)

http://bgrevision.dk

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Günay

1 er vel son 2. I dit svar da man jo ikke kan stifte enkeltmandsvirksomhed uden moms eller andre forpligtelser

Det kan også give misforståelse at der ikke er skatte afgiftsforpligtelse i 2 PMV da man jo har helt samme skatte forpligtelse - regnskab og skat af al fortjeneste - så skatteforpligtelse er der i PMV, blot ikke moms

Ellers enig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt, men med skatteforpligtelse mente jeg i forhold til ansatte (a-skat mv). Måske lidt forkert formuleret :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Accountant:

Korrekt, men med skatteforpligtelse mente jeg i forhold til ansatte (a-skat mv). Måske lidt forkert formuleret :)

helt enig. Ved bare af erfarring at nogen tror at under x kr har man ikke pligt til skat :). Men ellers helt helt enig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 46
Fra  AL-Media Skrevet kl. 01:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Günay,

Det var et rigtig godt svar - det fik jeg meget ud af. 

Jeg kommer til at vælge enkeltmandsvirksomhed og lade mig momsregistrerer da jeg sandsynligvis kommer til at omsætte for mere end 50.000 om året. 

Lige et enkelt opfølgende spørgsmål: Jeg vil oprette en selvstændig konto til min virksomhed, så det er lettere for at mig at holde styr på det hele. Det bliver dog ikke en erhvervskonto, men blot en almindelig bankkonto. Jeg vil derude nok bruge den ordning som du kalder for VSO. Det jeg bare stadig ikke forstår er, hvordan kommer opkrævningen af skat helt konkret til at foregå? For de penge som kommer ind på min konto, er der jo ikke betalt skat af. Hvordan går jeg ind og gør det?

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Selve opkrævningen af skatten sker i rater, som du betaler hver måned den 20. Du vil modtage 10 rater på et år, og beløbets størrelse afhænger af hvad du forskudsregistrere af overskud.

F.eks. indberetter du at du vil få et overskud på 10.000. I den forbindelse vil du blive opkrævet b-skat i rater, og lad os antage at du har betalt alle raterne og overskuddet bliver t.kr. 10.000 realiseret. Du vil altså ikke blive opkrævet en restskat fordi du rammer plet i eksemplet, men det er sådan det foregår.

Husk, at opkrævningerne nu er digitalt og ikke fremsendes pr. post længere.

Vh

Günay, Revisor HD(R)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)