Jeg har netop startet enkeltmandsvirksomhed, og jeg synes det lyder rigtigt tiltalende at køre det med Virksomhedsordningen (VSO). Jeg vil kun køre det som en bibeskæftligelse og forventer ikke meget andet end 5-15.000 i omsætning i måneden, så det er ikke revisor jeg har råd til. Jeg har ikke planer om at hæve penge til privat forbrug, da jeg skal have fuldtidsjob ved siden af. - Derfor tænkte jeg VSO var genialt. Men jeg synes bare det lyder til, at være ualmindeligt besværligt, for mange af de ting jeg læser, gælder jo kun, hvis man kører almindelig enkeltmandsvirksomhed. Jeg vil bare have en seperat konto til virksomheden, og lade alle indtægter og udgifter køre derigennem, så på den måde, burde min private økonomi og virksomhedens køre helt adskilt? Bare lige et eksempel. - Jeg købte 4 måneder før start af virksomhed en computer, som jeg gerne vil trække fra nu i virksomheden, da den udelukkende bruges til arbejdet. Den har jeg jo købt inkl. moms og for mine private penge... Hvordan i alverden får jeg så hevet den ind i virksomheden hvis den skal køre med VSO? Og i det hele taget, hvornår vælger jeg at jeg gerne vil køre den som VSO? - Jeg har læst noget om et afkrydsningsfelt på selvangivelse, men jeg har jo slet ikke udfyldt nogen selvangivelse? Jeg undskylder på forhånd at jeg er meget blank på det her... |
VSO skal jo ha en grund - f-eks topskat eller SU - ellers er det fint bare at betale skat frem for at udskyde noget som så jo faktisk kan blive til højere skat
Computeren - hvis den er købt til virksomheden kan tages ind - dog skal du regne med at momsen skal deles,hvis computeren står i hjemmet, hvor skat vil mene den bruges privat også - det forudsætter du ikke inden du fik firma har brugt den til ikke momspigtig aktivitet (solgt uden moms)
Du er som du skriver, blank, og du bør derfor klart bruge en rådgiver - og er der ikke penge til det, så er det nok klogt bare at droppe VSO faktisk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html
vh John Hannover