Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er virksomhedsordningen (VSO) for besværligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop startet enkeltmandsvirksomhed, og jeg synes det lyder rigtigt tiltalende at køre det med Virksomhedsordningen (VSO).

Jeg vil kun køre det som en bibeskæftligelse og forventer ikke meget andet end 5-15.000 i omsætning i måneden, så det er ikke revisor jeg har råd til.

Jeg har ikke planer om at hæve penge til privat forbrug, da jeg skal have fuldtidsjob ved siden af. - Derfor tænkte jeg VSO var genialt.
Men mange steder lyder det til at det er for besværligt, og at revisor næsten er nødvendigt?

Men jeg synes bare det lyder til, at være ualmindeligt besværligt, for mange af de ting jeg læser, gælder jo kun, hvis man kører almindelig enkeltmandsvirksomhed.

Jeg vil bare have en seperat konto til virksomheden, og lade alle indtægter og udgifter køre derigennem, så på den måde, burde min private økonomi og virksomhedens køre helt adskilt?

Bare lige et eksempel.

- Jeg købte 4 måneder før start af virksomhed en computer, som jeg gerne vil trække fra nu i virksomheden, da den udelukkende bruges til arbejdet.

Den har jeg jo købt inkl. moms og for mine private penge... Hvordan i alverden får jeg så hevet den ind i virksomheden hvis den skal køre med VSO?

Og i det hele taget, hvornår vælger jeg at jeg gerne vil køre den som VSO? 

- Jeg har læst noget om et afkrydsningsfelt på selvangivelse, men jeg har jo slet ikke udfyldt nogen selvangivelse?

Jeg undskylder på forhånd at jeg er meget blank på det her...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51

VSO skal jo ha en grund - f-eks topskat eller SU - ellers er det fint bare at betale skat frem for at udskyde noget som så jo faktisk kan blive til højere skat

Computeren - hvis den er købt til virksomheden kan tages ind - dog skal du regne med at momsen skal deles,hvis computeren står i hjemmet, hvor skat vil mene den bruges privat også - det forudsætter du ikke inden du fik firma har brugt den til ikke momspigtig aktivitet (solgt uden moms)

Du er som du skriver, blank, og du bør derfor klart bruge en rådgiver - og er der ikke penge til det, så er det nok klogt bare at droppe VSO faktisk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Skrevet kl. 19:02

Tak for svar.

Men jeg udskyder vel ikke kun skatten?

For hvis jeg skal ud og købe en ting til virksomheden til 10.000 kr. og kun betaler 22 % skat, så skal jeg jo ikke arbejde nær så meget, som hvis jeg skulle købe den samme ting til 10.000 kr, men havde betalt 37 % skat af pengene?

Det er hovedsageligt den fordel jeg ser ved VSO, eller tager jeg fejl?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10

madsenff:

Tak for svar.

Men jeg udskyder vel ikke kun skatten?

For hvis jeg skal ud og købe en ting til virksomheden til 10.000 kr. og kun betaler 22 % skat, så skal jeg jo ikke arbejde nær så meget, som hvis jeg skulle købe den samme ting til 10.000 kr, men havde betalt 37 % skat af pengene?

Det er hovedsageligt den fordel jeg ser ved VSO, eller tager jeg fejl?

jo du udskyder kun  - Det du køber - forudsat det ellers ikke er en vare, men noget du har fuldt udgift fradrag for - går ind i regnskabet for året  inden skat

Salg 110.000 køb 10.000 - overskud 100.000 kr. Det er de 100.000 du nu betaler skat af.  42.000 som fuld person skat inkl, am bidrag (8% am bidrag og så 37%)

Hvis VSO betaler du 22% = 22.000 kr MEN når du siden hæver noget personligt så bliver det til 42% som modregnes den tidl. betalte 22% så helt fuldstændigt samme skat af alle penge du får i hånden personligt - uanset alm skat, eller VSO

Overvej min bog Personlig virksomhed som link . til godt nok 55 kr men den fortæller dig en masse du absolut skal vide inden du driver virksomhed, også om VSO, skat, moms og en masse andet

vh John Hannover

Tilmeldt 5. Oct 16
Skrevet kl. 19:48

Jeg er med på at jeg får det samme personligt.
Men jeg får vel hurtigere råd til en dyr maskine til virksomheden, fordi jeg betaler mindre skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

madsenff:

Jeg er med på at jeg får det samme personligt.
Men jeg får vel hurtigere råd til en dyr maskine til virksomheden, fordi jeg betaler mindre skat?

ja det kan du sige - omvendt- hvis du har tjent til maskinen inden året er gået - så er det jo at købe og så betaler du jo ikke skat - men ja hvis du taler om investering inden i virksomheden

Du bør så bare bruge en der kan det her - og være sikker på du får de behov, for ellers er det billigste skattemæssigt overordnet, at hæve op til bundskat løbende

vh John Hannover

Tilmeldt 5. Oct 16
Skrevet kl. 21:35

Du har helt ret... Tusind tak fordi du endelig har talt mig fra det VSO, der er faktisk ikke nogen grund til der i min situation.

Men du skriver at hvis jeg nu tjener 30.000 ex. Moms og Før skat på et år og så til sidst køber ind til virksomheden for 30.000, så skal jeg ikke betale en krone i skat?

Jeg troede jeg skulle betale løbende skat hver måned, men det er altså sådan at jeg sidst på året så har alle 30.000 på min konto, og hvis jeg så ikke køber noget til virksomheden, skal jeg betale am bidrag og 37% skat?
Og hvis jeg starter allerede nu, så slutter regnskabsåret vel allerede her d. 31/12, hvor jeg ikke har haft råd til at købe noget stort til virksomheden, men det er vel bare ærgerligt, når først jeg har betalt skat af pengene?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40

madsenff:
Jeg troede jeg skulle betale løbende skat hver måned, men det er altså sådan at jeg sidst på året så har alle 30.000 på min konto, og hvis jeg så ikke køber noget til virksomheden, skal jeg betale am bidrag og 37% skat?
Og hvis jeg starter allerede nu, så slutter regnskabsåret vel allerede her d. 31/12, hvor jeg ikke har haft råd til at købe noget stort til virksomheden, men det er vel bare ærgerligt, når først jeg har betalt skat af pengene?
du angiver helår i forskud og så deles skat over helår (eller den del af året du kører)
De færreste kan starte nu, og med alle startomk have stort overskud inden 31/12 og kan de det er det bare at være glad. Det handler ikke om at skaffe fradrag - det handler jo om at få overskud - og kun købe de ting som er absolut nødvendige

madsenff:
Men du skriver at hvis jeg nu tjener 30.000 ex. Moms og Før skat på et år og så til sidst køber ind til virksomheden for 30.000, så skal jeg ikke betale en krone i skat?
forudsat det er udgifter - varer o.l er ikke udgifter så ja

vh John H

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 22:02

Lad os nu antage at man ønsker at opbygge likviditet i virksomheden til yderligere investeringer før man om en årrække påtænker at trække løn ud, så vil VSO ordningen vel være optimal ikke?

Tænker jo at overskuddet i virksomheden beskattes med 22% år 1, år 2 osv hvis man så ønsker at hive løn ud fra år 5 fx. så er pengene jo beskattet med 22% i forvejen og herefter beskattes det resterende så igen efter personbeskatningen.(Hvis APS).  (personlig ejet)Her vil VSO jo være bedst så ikke da man kun egentlig mærker at man betaler differencen mellem de 22% til person beskatningen og kan fremskyde løn for at skabe likviditet.   Jeg tænker jo at likviditet kan skaffe investeringsmuligheder ude fra. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)