Kan nogen sige, om det er korrekt fattet, at man i de simple (også nye) årsrapport for de mindre selskaber viser driftsresultat - og så skat af skattepligtigt resultat + resultat efter skat - men ikke det skattepligtige efter skattereguleringer som egen post?
F.eks Overskud DRIFT 100.000 kr - (som drift inden skatteregulering f.eks 5.000 ikke fradrag - så skattepligtigt resultat faktisk 95.000)
Man viser dog blot
Resultat af drift 100.000
Skat af årets resultat 20.900 - (som er de 95.000 skattepligtigt resultat * 22%)
Resultat efter skat 79.100 - (som jo så ikke er 22% af det resultat på 100.000 man viser - men baseret på skatteregulering som ikke fremgår af årsrapporten)
Hvorved det jo så også er de 79.100 kr som går som årets resultat i kapital fremover
(jeg er med på hvordan tallene frem til resultat vises)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I årsrapporten viser man driftresultat men ikke skatte resultat - så skat er ikke nødvendigvis 22% af det viste resultat - men det giver mening for dem der ved så de skal holde sig til øverste
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Johns enkle regnstykke viser forskellen fra det regnskabsmæssige resultat til skattemæssige resultat. Det er sidstnævnte som danner grundlag for den skat der skal afsættes i regnskabet.
John, det tætteste du kommer på at få synliggjort skatten i forhold til forskellen mellem det regnskabsmæssige og skattemæssige regnskab er via posten udskudt skat og ellers i noterne.
Jeg ville nu vælge at tillægge de ikke fradragsberr. omk. til resultatet, således at den skattepligtige indkomst giver 105.
ja - selvklart - sov bare dér - men fint - jeg er med på princippet så - Jeg viser kun det regnskabsmæssige driftsresultat - og beregner skat (og her af de 105 da de ikke fradragsberettigede jo skal lægges til) og så skatten af 105 - og så skattepligtigt resultat som de 100 minus den beregnede skat)
100.000 Drift vises
23.100 Skat vises (105.000 skattepligtigt resultat x 22%)
76.900 Resultat efter skat vises
Og så kan posten vises i noterne (nok ikke krav i selve 2.0 simpel men klogt) - eller hvis der er udskudt skat i posten udskudt skat (udskudt skat kan vel både være en fremtidig forpligtelse - eller udtryk for, hvis der er underskud, hvilken skat der fratrækkes kommende års underskud?
Hvis der er underskud og der dermed skal vises en post for udskudt skat på det fremførte underskud - hvor vises den så - som post under skattepligtigt resultat eller hvor mon
tusind tak for jeres hjælp
John Hannover