Vi har haft dansk au-pair, da vi boede i udlandet, og det var ganske udemærket. Vi så desværre en del familier, der ikke var i stand til at administrere det, nogle gange ved at de ikke turde give vedkommende opgaver, nogle gange ved at vedkommende ikke fik en ordentlig behandling.
Det vigtigste er at have en klar aftale, som man altid vender tilbage til i tvivlstilfælde. Aftalen skal fortælle, hvilken slags arbejde der er tale om, definere arbejdstidspunkter og aflønning. Efter min mening er det vigtigt, at der er mindst 1 fridag om ugen.
Man kan dog ikke forvente, at en au-pair kommer med de forventede forudsætninger mht. rengøring, madlavning og lign., så det fungerer normalt bedst, hvis vedkommende i hvert fald i starten fungerer som en ekstra hjælp mens man selv også udfører det samme arbejde.
Forhåbentligt udvikler forholdet sig på den måde, at au-pair'en kan lide at være der, bliver mere selvstændig med tiden, ønsker at bruge sin fritid sammen med familien i mere eller mindre grad (og tager med familien på besøg andre steder) osv. Det lykkedes os med stort set alle sammen, men man kommer alligevel ud for enkelte, der enten får hjemve, er kommet med helt forkerte forventninger på trods af at man holder sig til den skriftlige aftale, eller som kemien bare ikke passer med.
Med hensyn til rent fysiske forhold, så er det en stor fordel, hvis au-pair kan få et værelse med bad, som ikke ligger klods op ad resten af familien. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så vil jeg tro, at man nok skal regne med at skulle udvise stort hensyn til hinanden.
Jeg kan i øvrigt anbefale at gøre det muligt for en au-pair at planlægge sin fritid og få noget ud af den, ved at man annoncerer ekstra fridage i god tid (og holder aftalen om dem!!), samt tidligt peger på muligheder for at skabe sig et socialt netværk udenfor familien - f.eks. au-pair foreninger. Det er ekstremt afgørende for en god oplevelse, at en au-pair får sig et socialt netværk.
Husk, at man får en ny au-pair jævnligt. Det er ikke bare billig arbejdskraft, men bliver normalt kun 6-9 måneder, måske 12 måneder. Nogle planlægger fra start at skulle være au-pair flere steder inden de tager hjem igen. En nær bekendt af mig har været au-pair 3 steder. Til gengæld er au-pair en oplevelse for livet, både for børnene og for au-pair'en selv. Jeg har stadigvæk kontakt med de fleste af de au-pairs, som vi har haft, en del år efter.
|