Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette selskab kun med henblik på refusion af elafgift til bil

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Clever og andre tilsvarende får selvfølgelig refunderet elafgiften.

Deres "frit forbrug" model giver overskud for dem hvis du holder dig under et vist forbrug om måneden, men direkte underskud for dem hvis du bruger mere.

De tjener vel 800 kr hvis du bruger 0 kWh og noget i retning af 0 kr hvis du bruger 800 kWh om måneden.

vh

Steffen

Min kommende Rav4 Plugin (lev 5 mdr øv) - som klarer 75 km på ren el - inden den er alm hybrid - koster så 369 kr per måned i Clever - minus strømforbruget 

Hvis det er korrekt, at man kører noget der ligner bare 20 km for 10 kroner strøm - så må 369 kr vel ret hurtigt - ved bare de der ca 25 km til ca 10 -12  kr - bruger jo næsten alle 369 kr på en måned

spændende - også interessant at man rent faktisk må stifte CVR alene for at få afgift retur for privatbilen - om end det ikke bliver aktuelt for mig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

ja John.. de 75 km er nok reelt 50. Du skulle have købt en elbil i stedet for.

Medmindre dine ture kun er 50 km og motoren kun sjældent bruges på langture.

Hybriders km/l opgørelse er ikke særligt seriøst, men giver da en lav vægtafgift :-)



2.35 km pr. kWh passer også bedre med det jeg kan regne mig frem til.
Men igen kan jeg se der er stor forskel øst/vest

Som hanssing beskriver er det igen en syg ordning i et land hvor man er ekspert i at starte administration op for ingenting.

Faktisk har jeg fået ny elmåler ligesom alle andre har eller får. den bliver automatisk aflæst af elfirma.
Se det er jo smart.
Men nu indgår jeg forhåbentligt en aftale med Hanssing om refundering af afgift.
Så skal jeg igen til at indberette fra min bimåler manuelt.. se det er usmart :-)
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
spændende - også interessant at man rent faktisk må stifte CVR alene for at få afgift retur for privatbilen - om end det ikke bliver aktuelt for mig

Det tror jeg nu ikke du må - om det vil blive administreret sådan er der dog uvished om.

MEn du må gerne stifte firma for at gøre det med indtjening for øje - altså det som kendetegnes med orderet intensitet modsat hobby - og har du allerede et firma så kan du jo bare gøre det.

I mit tilfælde ejer firmaet tilmed den ene af to elbiler - så der er det jo helt klart i firmaets interesse. Og jeg ville have en lader som matchede elbilsmærket - gæt selv hvilken....

Så derfor tilbyder jeg det også til flere, da jeg strengt taget er imod ordningen som jeg anser for overflødig :-)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

John...

du skriver "Her må cleverboxen jo kende strømforbruget og sende denne til clever, for at de kan modregne det faktiske strømforbrug?"

Ja.... ladeboksene fra i hvert fald clever og e-on har indbygget el-måler og sender forbrug via indbygget sim kort til udbydereren.

Og tillykke med din kommende plug-in bil. Jeg håber at du får installeret en ladeboks (som grundlæggende bare er en lidt avanceret tænd/sluk kontakt).

Når en plug-in bil koster 369 kr i abonnement for "frit forbrug", så forventer Clever formentlig at du gennemsnitligt vil være under ca 370 kWh forbrug pr måned .... svarende til ca 2.000 km om måneden på strøm.

Du kan også vælge at købe en ladeboks selv (ca 4.000 kr) og lave en aftale med f.eks. Hanssing .... så koster det et lille månedligt abonnement samt og en god krones penge at lade en kWh som du kører 5-6 km på.

Der er med andre ord gode muligheder for at spare penge ved at køre på el, og nu gælder denne ordning altså helt frem til 2030.

vh

Steffen

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Når en plug-in bil koster 369 kr i abonnement for "frit forbrug", så forventer Clever formentlig at du gennemsnitligt vil være under ca 370 kWh forbrug pr måned .... svarende til ca 2.000 km om måneden på strøm.

Det værste ved de tidligere ordningen, med høj refusion og højt refusion fra Clever var, at folk har haft elkøbspris inkl. moms og afgifter under det som Clever/EON m.fl. refunderede, og en ordningen uden loft - så hvad gør man så?

Man ruller vinduet ned og tænder for elvarmen i bilen - da hver forbrugt kWh gav overskud - med andre ord: man fyrede for fuglene, for at udnytte Clevers abonnement...... Og bilen stod og tjente penge på det, mens CO2'en flød op af skorstene på kraftværkerne.....

Ja, det er kendt at der er nogen som har gjort det.

Derfor har Clever trods alt ændret deres betingelser og sat loft over forbruget.

Clevers forretnignsmodel er fin nok - der er mange som er glade for fastpris på ydelser - mig selv inklusiv.

Men lige præcis i dette tilfælde, vedr. afgiftsrefusion mener jeg det er unødvendigt da vi er vant til at betale for brændstof og for el. Fastpris giver anledning  til tåbeligheder som skitseret ovenfor, når refusionen overgår indkøbsprisen i hustanden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Når en plug-in bil koster 369 kr i abonnement for "frit forbrug", så forventer Clever formentlig at du gennemsnitligt vil være under ca 370 kWh forbrug pr måned .... svarende til ca 2.000 km om måneden på strøm.

Super - ja det er sådan en box jeg får op men forstår ikke helt regnestykket  -Jeg er med på at 370 kWh med ca 5 km per kWh svarer til ca 2000 km eller så meget som 66 km per dag ca men

370 kWh må jo ved 2,35 kr være ca 860 kr (eller lidt mindre ved 2,10)og det kan jeg ikke helt se hvordan Clever kan leve af, for så vil de 369 kr per måned jo blive fuldt refunderet, så forstår ikke hvordan det kan være tænkt

5 km per kWh til 2,35 kr har jeg forstået dig som så:

Så burde 369 kr vel give en ca 157 kW (369/2,35) og med 5 km per kW må det vel være 5 km x 157 kW eller 785 km for at få brugt 369 kr ? Det lyder som skidt forretning for Clever?  370 kWh ville vel koste ca 860 kr at refundere i de 369 kr 

nå jeg hænger nok bare slet ikke med her - det er nok ikke 2,35 per Kwh man får refunderet så i alle fald :) 

vh John H

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
nå jeg hænger nok bare slet ikke med her - det er nok ikke 2,35 per Kwh man får refunderet så i alle fald :) 


Som skrevet - Clever får refunderet 1,12kr/kWh inkl moms pr. kWh du forbruger til din nye hybridbil.

Clever betaler så den del af din elregnign som svarer til forbruget (jeg er ikke lige klar over deres refusionssats, vistnok ca. 2,2kr, men det er ikke vigtigt for regnestykket, så jeg anvender 2.35 kr/kWh).

Netto er at du betaler fastpris og clever tjener penge sålænge dit forbrug er mindre end prisdifferencen på ca. 2.35-1.12 = 1.23kr/kWh * dit_forbrug.

Altså tjener Clever penge (de er trods alt "Clever"), når dit forbrug er mindre end ca. 369/1.23 = 300kWh/mnd eller 1500 km/mnd = 18.000km på ren el pr. år. Det vil de fleste absolut ikke opnå i en hybrid!

De tjerner også fint penge når du holder stille og er på ferie :-)

PS: Sjovt nok er nettoprisen for der hvor de tjener penge *præcis* 300kWh hvis man bruger statens takster - det står nok i et Excel-ark hos Clever :-)

369kr/mnd /(2,35kr/kWh-1,12kr/kWh) = 300,0 kWh/mnd - pudsigt tal :-)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Det ser ud til at du netop glemmer refusionen. For hver kWh du bruger kan Clever få godtgjort ca 1 kr fra elafgiften.

Du betaler Clever clever 370 kr og bruger f.eks. 200 kWh. I grove tal får Clever så ca 200 kr udbetalt fra Skat og sender dig godt 400 kr. Med 200 kWh forbrug får de altså plus.

Der kan sagtens være elementer i Clevers regnestykke som vi ikke kender, men dette er i hvert fald det overordnede princip.

.... og det var allerede mere præcist besvaret af Hanssing.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
.... og det var allerede mere præcist besvaret af Hanssing.

Ja vi hygger her på en søndag eftermiddag :-)

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)