Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omkostninger ved at have virksomhed uden omsætning?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte virksomhed, så vidt jeg har læst mig til er det smartest for mig at lave to APS selskaber, hvor den ene er et holding-selskab til driftselskabet.

Men det jeg er i tvivl om er, at hvis nu jeg i en længere periode på f.eks. 6 måneder slet ikke har nogle kunder, og dermed ingen omsætning, koster det så noget at have de to APS selskaber?

Fordi jeg næsten ingen udgifter til virksomheden som webudvikler, så længe jeg heller ingen kunder har. Men det er bare i tilfælde af, at jeg ingen kunder har i noget tid, vil jeg ikke risikere at der er en masse omkostninger, så det hele går i minus.

Det skal lige nævnes at min plan er blot at have det som bibeskæftligelse ved siden af et fuldtidsjob (eller dagpenge, hvis jeg er så uheldig ikke at få job efter uddannelse) Jeg har ikke kunder nok til det overhovedet kan rende rundt.

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 147
Fra  Jessenmedia Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Det lyder lidt overdrevet at starte 2 selskaber til en lille bibeskæftigelse som webudvikler. Det har du slet ikke brug for. Hvis det bliver en bibeskæftigelse ved siden af et job eller som bierhverv i forbindelse med du modtager dagpenge, er det rigeligt at du opretter en enkeltmandsvirksomhed så du får CVR nummer. Vær dog opmærksom på, at hvis det er som bierhverv samtidig med, at du modtager dagpenge, skal det godkendes af din a-kasse. Dvs. du skal kunne godtgøre, at du kan assistere dine kunder uden for almindelig arbejdstid. Og det kan man jo typisk godt som webudvikler. Men du må ikke have telefontid i arbejdstiden f.eks. Snak med din a-kasse om det.

Mvh Jakob

Hos Jessenmedia tilbyder jeg udvikling og optimering af hjemmesider:

jessenmedia.dk

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Men så vidt jeg har forstået er det dumt af mig at oprette enkeltmandsvirksomhed, fordi virksomhedens indtjening så også er min. Det kan gøre at jeg skal betale min SU tilbage, hvis jeg lige pludselig får en del arbejde.

Samtidig synes jeg også det lyder til, at der er gode skattefordele ved holdingselskab, fordi jeg så kan overføre overskuddet til det. Jeg har alligevel ikke det store behov for at trække pengene ud til forbrug da jeg vil have job ved siden af, så selskabsskatten lyder mere tiltrækkende.

Desuden læste jeg at jeg med kun 50.000kr kan starte både holding og driftselskab selvom det begge er APS, da jeg så kan føre pengene videre, og sige at driftselskabet er holdingselskabets kapital (http://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/holdingselskab-fordele-og-ulemper/)

Anyways, er der nogle udgifter ved at have de to APS? - Der er vidst heller ikke de store krav til regnskab, så længe der kun er lav omsætning og få medarbejdere? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

niko-h:
Men så vidt jeg har forstået er det dumt af mig at oprette enkeltmandsvirksomhed, fordi virksomhedens indtjening så også er min. Det kan gøre at jeg skal betale min SU tilbage, hvis jeg lige pludselig får en del arbejde.
SU loftet er jo højt og så kan du bruge VSO som enkeltmands og holde indtægt ude http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html Regn dog med VSO nok vil give omkostninger til regnskab

niko-h:
Samtidig synes jeg også det lyder til, at der er gode skattefordele ved holdingselskab, fordi jeg så kan overføre overskuddet til det. Jeg har alligevel ikke det store behov for at trække pengene ud til forbrug da jeg vil have job ved siden af, så selskabsskatten lyder mere tiltrækkende.
 Holding giver ikke skattebesparelse. Du betaler selskabsskat af dit overskud uanset du har holding eller ej. Holding kan give andre fordel men sparer ikke som sådan spor skat

niko-h:
Desuden læste jeg at jeg med kun 50.000kr kan starte både holding og driftselskab selvom det begge er APS, da jeg så kan føre pengene videre, og sige at driftselskabet er holdingselskabets kapital (http://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/holdingselskab-fordele-og-ulemper/)

Anyways, er der nogle udgifter ved at have de to APS? - Der er vidst heller ikke de store krav til regnskab, så længe der kun er lav omsætning og få medarbejdere? 

Ja holding og ET drift kræver samme 50.000 ialt.
Ja der er masser af omkostninger, som de som jo lever af at stifte ind imellem nedtoner lidt. Der stiftes uanset hvad - masser af holding selskaber som fortrydes, det viser masser af tråde her og i div facebook som realitet

Du skal ikke regne med to selskaber samlet for under ca 10.000 i faste omk - med begge omfattet af lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning for dig som ejer, nok krav om gebyrer for erhvervskonti i begge - formentlig brug for hjælp til årsrapport og selskabselvangivelser - og jo ikke lettere med drift og holding og sambeskatning. Kravet til regnskab er helt ens uanset omsætning og antal ansatte

Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html   og overvej at sætte dig ind i alle former for virksomhed (enkeltmands) eller selskab langt mere inden beslutning via http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 147
Fra  Jessenmedia Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Udover de 50.000 kr. til stiftelse, så skal du også tegne en arbejdsskadeforsiking for dig selv. Det er et lovkrav ved selskaber. 

Uden at være sikker, så vil jeg også mene, at virksomhedens indtjening vil være at betragte som din, da du vil stå som stifter af selskabet. 

Hvis du vil nyde godt af selskabsskatten kan du bare køre din enkeltmandsvirksomhed med virksomhedsordningen (VSO). Så betaler du også kun selskabsskat, så længe du lader pengene stå i firmaet.

Hos Jessenmedia tilbyder jeg udvikling og optimering af hjemmesider:

jessenmedia.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)