Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale moms ved andet arbejde end mit primære??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Sep 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej rare mennesker!

Jeg er momsregistreret som selvstændig kropsterapeutisk behandler, men skriver derudover webtekster, nyhedsbreve mv. for den skole, jeg blev uddannet på.

Mit spørgsmål er: SKAL jeg køre fakturaer for mit tekstarbejde gennem mit firma - og dermed betale moms - eller kan jeg angive det som b-indkomst?

Det årlige omsætning for tekstarbejdet er under 50.000kr.

På forhånd tak :)

Mvh Daniel Bonde

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09

det afhænger af arbejdets form vil jeg mene. Jeg læser det som momspligtigt arbejde men ikke nødvendigvis som noget du kun kan køre gennem det momspligtige firma med helt andre aktiviter

ER det honorar arbejde kan du gøre det som CPR person og skolen skal så indberette som bidragspligtig B indkomst honorar til skat. Du kan ikke fakturere uden moms og fakturere uden skolen indberetter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 23:28

Jeg læser spørgsmålet som: Er det muligt at have en momsregistreret virksomhed og stadig have en hobbyvirksomhed i en anden branche?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35

Jesper Nielsen:

Jeg læser spørgsmålet som: Er det muligt at have en momsregistreret virksomhed og stadig have en hobbyvirksomhed i en anden branche?

det er muligt at have en momsregistreret virksomhed og udføre honorar arbejde mod betaler står for indberetning på CPR - Det forudsætter at arbejdet er egentligt honorararbejde (og det kan jeg ikke afgøre om er tilfældet her, men kunne nu nok være det) - helt som man må udføre løn arbejde som indberettes som a-skatteløn

Det vil ikke i personlig virksomhed være muligt at drive momsregistreret virksomhed og samtidige lave noget andet "hobby" (som jo ikke er en virksomhedsform men noget skat kan fastsætte en som) i anden branche
Er man i personlig virksomhed momsregistreret vil alt momspligtigt falde under den registrering uanset branche

vh John Hannover

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 23:41
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25

Jesper Nielsen:

Er der noget til hinder for både at have en PMV og en enkeltmandsvirksomhed?

ja det kan man ikke - begge er enkeltmands og knyttet til ens person og man kan kun have en

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 17:06

Hvor fremgår det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18

jeg har ikke tid til at lede alt frem - men enkeltmandsvirksomhed er tilknyttet ens CPR og man kan kun have en

Det CVR nummer er unikt knyttet til ens CPR og lukker man og åbner igen siden - vil man få samme CVR - hvilket jo ikke kunne gøres med to enkeltmands  - Er du tvivl så gå du ind og prøve at oprette enkeltmands og PMV i lige den rækkefølge du har lyst til. Det ville heller slet ikke give mening - En PMV er i princip en enkeltmands uden pligter

Momspligt tilknyttet en enkeltmands omfatter så al momspligtig aktivitet denne udfører uanset andre brancher så intet nyt kan holdes uden for når først man er momsregistreret i enkeltmands (og man vil givet slet ikke kunne oprette PMV efter det punkt man har en enkeltmands)

Du kan have enkeltmands (eller pmv) og være deltager i et I/S samtidigt men det er noget helt andet - eller eje et kapitalselskab

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mrjjensen:

Hvor fremgår det?

Bekendtgørelse om Det Centrale Virksomhedsregister og www.cvr.dk i § 7.....  :) Helt i tråd med Johns svar iøvrigt.....

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 18:41

Men hvis man nu udøver aktiviteter fritaget efter momsloven paragraf 13. Så kan man vel godt udøve en ellers momspligitg aktivitet indtil 50.000 kr. uden at være momsregistreret.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)