Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samarbejdspartnere til små vindmøller søges.

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er, at elselskaberne allerede FLYDER i overskuds-el på de tidspunkter hvor der produceres mest og bruges mindst (typisk om natten eller midt på sommeren). Så den ekstra energi der kunne tilflyde nettet fra private møller i de perioder er helt uden værdi - både for elselskaberne og samfundet.

Man kan så godt mene, at det er underligt at der alene tilbydes tilbageløb på elmåleren med solcelleanlæg, der som bekendt p.t. er en af de dyreste måder at producere el (ca. 5 kr. pr. kw/t - i forhold til de under 50 øre el kan produceres til via vindmøller)

En af løsningerne er at der kommer langt flere elbiler på markedet. Med tilstrækkeligt mange elbiler, der typisk vil stå til opladning om natten, kan de fungerer som et decentralt lager af strøm, så den store mængde overskudsstrøm kan bruges.

Personligt er jeg blevet forelsket i en Tesla Roadster - verdens sejeste og hurtigste elbil. Den er satme fed! Og med afgiftsfritagelsen er den faktisk billigere end mange andre sportsvogne i Danmark. Og så er det jo fedt, at den sparker røv til både Porsche, Farrari og BMW - og det helt uden en lyd eller forurenende udstødning. Nyd den lige! :)

tesla-roadster-elbil

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 13:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har godt set reklamerne på tv fra DONG. Nu lever jeg i den rigtige verden, og da vi stadig har kraftværker der køre om natten er strøm fra møllerne nok et bedre alternativ.

Med hensyn til lagring af strøm, kan man sagtens lager det som brint!

Hvad angår Tesla, så skulle du bare se og prøve deres nye model!! Smile

Jeg vil dog hellere eje den ny ZAP! Men smag og behag. Tesla køre i hvert fald godt.

Jeg mener stadig vi skulle have flere møller og sol Anlæg. Ja jeg har enda gode resultater med Solparabol her på vores bredegrader, men folk piver når de skal op med pengene, det er både synd og skam.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:34

> Jeg har godt set reklamerne på tv fra DONG.

Lad mig lige understrege at jeg bestemt ikke er vild med DONG's planer! Jeg synes de har en snæver, centralistisk - ja nærmest sådan lidt Østeuropæisk, tankegang i deres projekt. Det handler helt tydeligt ikke om at gøre verden bedre, men at gøre lige deres forretning bedre.

Det ændrer dog ikke på, at det generel er en god ide, at oplagre den overskydende vindenergi i en større andel af elbiler. Det skal bare ike fåregå, som en lukket DONG-løsning, centreret omkring et håbløst bilprojekt (Ellerten 2?!) og en distributionsmodel som låser forbrugerne i en situation som vi ellers mest kender fra støvsugerposer og baberblade.

> Med hensyn til lagring af strøm, kan man sagtens lager det som brint!

Der er flere problemer i dette. Dels er der et meget stort tab af energi ved at gemme det som brint - først når energien gemmes, dernæst når den skal lagres og ikke mindst transporteres, og til slut når den skal forbruges. Sker det f.eks. i en brint-forbrændingsmotor er energitabet alene der 3 gange større end ved en el-motor. Et andet stort problem er, at der slet ikke i dag findes et distributionsnet til brint - det gør der til el. Det vil koste milliarder i anlægsinvesteringer, at få en fungerende brint-distribution stablet på benene.

Og så er der naturligvis den sidste vigtige ting: EL-biler er helt stille - det samme kan jo ikke ligefrem siges om nogen som helst former for forbrændingsmotorer :)

Forestil dig, hvordan det ville være, at opholde sig i en storby som København, Århus - eller endnu større byer som New York eller London, hvis alle bilerne kørte på EL. Udover, at luften ville blive meget renere (hvilket den så også til en vis grad også ville blive med brint) ville stilheden være virkelig markant.

Jeg er stor tilhænger af privatbilismen. Jeg synes privatbilen er det mest geniale transportmiddel der findes. Men det er da helt klart, at det vil være til alles fælles glæde, hvis vi kunne reducere nogle af alle de gener, de mange biler giver i storbyerne. Og her synes jeg så, at elbiler er en mere interessant vision, end de politikere, der helst ser privatbilerne helt forsvinder ud af byerne. Jeg er nemlig bange for, at det vil dræbe byerne og i hvert fald gøre dem mindre tilgængelige for den store del af befolkningen (som udertegnede) der bor udenfor byerne. Og det vil i sidste ende skabe mindre fælles motivation for, at opretholde storbyernes "storhed" ... for hvorfor skulle jeg, der komme fra Vestsjælland, f.eks. støtte et nyt skuespillehus, når de Københavnske politikere ikke vil lade mig parkere min bil, når jeg kommer ind ude fra landet.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:08

For H... Mikkel, et godt indlæg Yes

Jeg kan ikke lade være med lige at fremhæve guldet i din sidste udtalelse

Mikkel deMib Svendsen:

Dels er der et meget stort tab af energi ved at gemme det som brint - først når energien gemmes, dernæst når den skal lagres og ikke mindst transporteres, og til slut når den skal forbruges. Sker det f.eks. i en brint-forbrændingsmotor er energitabet alene der 3 gange større end ved en el-motor. Et andet stort problem er, at der slet ikke i dag findes et distributionsnet til brint - det gør der til el. Det vil koste milliarder i anlægsinvesteringer, at få en fungerende brint-distribution stablet på benene.

Og så er der naturligvis den sidste vigtige ting: EL-biler er helt stille - det samme kan jo ikke ligefrem siges om nogen som helst former for forbrændingsmotorer :)

Forestil dig, hvordan det ville være, at opholde sig i en storby som København, Århus - eller endnu større byer som New York eller London, hvis alle bilerne kørte på EL. Udover, at luften ville blive meget renere (hvilket den så også til en vis grad også ville blive med brint) ville stilheden være virkelig markant.

Med disse forhold - hvorfor er brint så overhovedet interessant?

Jeg ser nu for mig en kombination af en lille husvindmølle og evt. solceller der har som hovedfunktion at lade på de dyre bilbatterier. Når bilen står hjemme, kunne man måske "snylte" lidt på strømmen fra bilen?

Mvh,

Christian 

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 16:29

Jeg tro jeg vil overlade drømmeriet til jer!Smile

Man vil aldrig kunne tilfredsstille forbrugeren men traditionel El bil sådan som tingene er i dag. Man bliver nød til at nedbringe den tid det tager at genoplade et batteri. Jeg har godt hørt om 10 min. Men det kræver kæmpe investeringer i el nettet. Så derfor vil EL/Brint biler være vejen frem!

Desuden er det utopi at tro at man kan forsyne alle biler over det eksisterende el net. Den eneste vej frem er Brint. Energi svindet ved elektrolyse ikke så væsentlig. Man kan sågar fremstille en speciel type Aluminiumlegering pille som kombineret med vand frembringer Brint. Mulighederne er store! Som jeg ser det kan vi bare hæve elprisen om dagen til det 3 dobbelte og give overskuddet til forskning i Brint. Samt at udvikle bedre brint batterier. Folk kan ikke leve med at man ikke hurtig kan genoplade sin bil. Dette vil også medvirke til at de rigtig energitunge virksomheder vil ligge deres produktion om natten, dermed udjævner vi problemet lidt mere.

Omkostningerne forbundet med Brint er ikke ret store i forhold til det vi i dag bruger på distribution af rå olie. Når du taler om transport af brint må jeg ryste lidt på hovedet. Man kan selv producer brint på den lokale tankstation Hmm. Det eneste man skal bruge er EL og vand..?? Så jeg ved ikke hvor alle de omkostninger skulle komme fra!

Det er for den sags skyld også lige meget om det så koster 300 milliarder, det er noget samfundet må gøre i fællesskab!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:07

Jeg kan slet ikke forstå fascinationen for brint - udenover den man finder hos selskaber, der forsøger derigennem at bevare deres markedsposition. Både ud fra et spørgsmål om energieffektivitet og reduktion af gener er elbiler langt at foretrække frem for brint- eller andre forbrændingsmotorer.

Langt de fleste mennesker har et behov for aktionsradius der langt under de 3-400 kilometer Tesla Roadster tilbyder. Og det vil med garanti blive endnu bedre, som batteriteknologien udvikler sig. Og det gør det, med hastige skridt - uanset elbilerne. For hele den mobile industri skriger på dem.

Elnettet er her. Elbilerne og elmotoren er her. Og vi har overskydende strøm i vindmølleproduktionen. Det ville være helt åndssvagt at opbyge noget andet og ringere, som brint bestemt er.

Brint kan sagtens bruges til nogle ting, men det bør bestemt ikke være det bærende element i fremtidige privatbiler.

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 17:19

LOL Tror du skal ud af din fantasi verden! Big Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:45

Ja, det er naturligvis også den letteste måde at bakke ud af en diskusion, når man ingen gode argumenter har. Men mine betragtninger bygger nu på faktuel data, så hvis du er uenig i disse må du da meget gerne argumentere. Men din ovenstående bemærkning får dig bare til at fremstå lidt latterlig ...

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:58

Skal vi ikke lige få brugt alle være træer op her på jorden før vi begynder og tænke på "fornybar energi" :)?

Jeg ville bare lige ønske held og lykke med projektet !

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 17:59

Først citere du Dong, bagefter siger du at produktion af Brint vil være meget dyr. Desuden nævner du at transporten af Brint vil være for dyr. Yes

Du virke temmelig uviden omkring dette emne. Så det er ligesom derfor jeg trækker mig. Har jo hørt dine argumenter som absolut ikke har noget med virkeligheden at gøre. Så kunne man jo vælge at diskutere med dig, men jeg trækker mig gerne da jeg har læst dine argumentere for rygning. De var også rigtig gode, med masse af konkret viden i dem.. Confused

Ønsker ikke at komme ned på dit plan. Du burde måske læse lidt mere omkring emnet inden du udtaler dig. Angående rækkevidden på en Tesla tager du også fejl.  De 220 miles er under særlige forhold på et helt nyt batteri, men det vidste du måske også! Hmm

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)