Jeg har haft min egen virksomhed i godt et år nu, og må indse at den skal lukkes ned. Jeg har lært en masse fra det, og vil stadig gerne være iværksætter MEN... Er der en ting som slukker gnisten i mig, så er det alt det finansielle i forbindelse med SKAT. bogføring af hvad der går ud og ind til det mindste som en kuglepind er jeg godt klar over, men det er sådan noget som årsregnskaber, selvangivelser, indberetning af de forskellige som moms, samt hvornår der er deadlines for de forskellige ting. Jeg måtte lære det hele på "den hårde måde" ved bøder pga. man f.eks. ikke havde nemID login til at indberette til SKAT for derfor at få rykkere af det. Jeg er godt klar over at jeg kunne læse nettet tyndt før jeg startede. Jeg troede jeg var helgarderet, men håber jeg lærer af mine fejl hvilket også lidt er derfor jeg skriver herinde. Jeg ville høre om der er nogen der har været i min situation - eller andre - der kan fortælle lidt om, hvordan man kommer videre uden at blive bremset af statens mange regler, på denne måde?
|
Mon ikke de fleste af os har fået en huske kage i form af bøder eller gebyrer fordi tingene ikke har kørt i den rækkefølge skat ønsker eller fordi vi har ladet noget løbe så det har været svært at få indhentet. Der er kun en vej, det er og lære reglerne og sørge for at man overholder dem. Den hårde måde er træls, men ekstremt motiverende ligesom et opkald fra sin bank mand kan være. Træls, men virker. Og i bund og grund er reglerne jo meget regulære og fair. Man får også et meget sundere overblik over sin/firmaets økonomi hvis man er inde i hvordan regnskabet fungerer. Jeg vil vove og påstå at med mindre du har opfundet de selvudskærende loftsbrædder vil du få svært ved at lave nogen sunde overskud i din virksomhed hvis du ikke har overblik over hvad der helt præcist sker i virksomheden. Det er desværre en del af at være selvstændig. Hvis jeg skulle starte selvstændig om igen, ville jeg alliere mig med en regnskabskyndig ven/partner samt en sælger ven med kendskab til faget og så ville jeg selv være den udførende. Og lade dem om de ting de var gode til, og mig om det jeg er god til. Det ville have givet væsentlig færre huskekager :-)