Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag i eget ApS

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ja, det er korrekt (ifgl. medarbejderen hos SKAT), at jeg uanset hvad ville kunne få fradrag, hvis det var personlig virksomhed

Det er et ApS, og eftersom at jeg er hovedaktionær og direktør, mente SKAT, at jeg skal have en reel indtægt, før jeg kan få kørselsfradrag. 

Vi er ikke interesserede i at udbetale kørepenge - udelukkende befordringsfradrag. Medarbejderen henviste til dommen vedr. kørepenge og sagde, at han mente, der var samme vilkår ved befordringsfradrag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Saturated:

Hej John

Ja, det er korrekt (ifgl. medarbejderen hos SKAT), at jeg uanset hvad ville kunne få fradrag, hvis det var personlig virksomhed. 

Det er et ApS, og eftersom at jeg er hovedaktionær og direktør, mente SKAT, at jeg skal have en reel indtægt, før jeg kan få kørselsfradrag. 

Vi er ikke interesserede i at udbetale kørepenge - udelukkende befordringsfradrag. Medarbejderen henviste til dommen vedr. kørepenge og sagde, at han mente, der var samme vilkår ved befordringsfradrag. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Har du citeret mig uden svar ved en fejl, eller? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - Med ApS og ansat dirketør / hovedaktionær - der skal der være en reel løn - hvad det så end er for en størrelse men du kunne jo slet ikke få kørepenge udbetalt for at køre fra hjem til arbejde som du beskriver forholdet - det er netop kun befordringsfradrag.

 
OM du så dér med befordringsfradrag, som hovedaktionær/ejer falder ind under helt samme krav om REEL løn? Det lyder vel rimeligt men jeg synes du skal vente på Whiskey som var med i tråden tidligere

Hvad reel løn er vides ikke med sikkerhed, men som nævnt ville 18.000 kr for voksen fuldtid vel være det mindste i normale øre. hvad det så er for deltid og berettigelse af befordringsfradrag i det fald, er nok også et spørgsmål

Der er mig bekendt, i forhold til hovedaktionær ekstra strenge dokumentationskrav for godtgørelserne i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ja, ovenstående er jeg som sådan enig i, men det er jeg i tvivl om er, om der gælder den samme praksis for kørselspenge som befordringsfradrag? Det må der jo gøre, når medarbejderen på SKAT siger dette. 

Jeg venter på Whiskey :)

Tilmeldt 3. Mar 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg står i samme situation som skitseret her. Kom der nogensinde et endeligt svar på problematikken?

Kan man som medejer af selskab trække befordringsfradrag for transport mellem hjem og firmaadresse hvis der ikke er udbetalt løn?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens_O:
Hej.

Jeg står i samme situation som skitseret her. Kom der nogensinde et endeligt svar på problematikken?

Kan man som medejer af selskab trække befordringsfradrag for transport mellem hjem og firmaadresse hvis der ikke er udbetalt løn?

for begge former - kørsel - befordring er det er en forudsætning for fradraget, at der er tale om befordring til og fra en indtægtsgivende arbejdsplads - og her vil kravet være en helt alm reel løn som jeg ser det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jens_O:
Hej.

Jeg står i samme situation som skitseret her. Kom der nogensinde et endeligt svar på problematikken?

Kan man som medejer af selskab trække befordringsfradrag for transport mellem hjem og firmaadresse hvis der ikke er udbetalt løn?

for begge former - kørsel - befordring er det er en forudsætning for fradraget, at der er tale om befordring til og fra en indtægtsgivende arbejdsplads - og her vil kravet være en helt alm reel løn som jeg ser det.

vh John Hannover

Ved befordringsfradrag findes der ikke et krav om reel løn, på samme måde som det kendes ved befordringsgodtgørelse.

 

Så umiddelbart er der ingen hindringer for at få befordringsfradrag hvis man transporterer sig fra sin bopæl til en arbejdsplads også selvom man ikke får løn på den arbejdsplads. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Så umiddelbart er der ingen hindringer for at få befordringsfradrag hvis man transporterer sig fra sin bopæl til en arbejdsplads også selvom man ikke får løn på den arbejdsplads. 

Jeg udgik fra denne https://tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_3_1_2.htm  og udgår fra indtægtsgivende må have med løn at gøre    - med teksten

Befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i LL § 9 C, stk. 1. Det er en forudsætning for fradraget, at der er tale om befordring til og fra en indtægtsgivende arbejdsplads. Se LL § 9, stk. 2.

Begrebet "arbejdsplads" er det samme i forhold til LL § 9 C og LL § 9 B.

Om "arbejdsplads" i forhold til uddannelse, LL § 31, se C.A.5.4 Undervisning.

OG SKAT selv https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234761 

Du kan få kørselsfradrag, hvis du har mere end 24 km til og fra arbejde (over 12 km hver vej). Alle transportmidler giver fradrag fx bil, tog, bus eller cykel. Du får kun fradrag for de dage, du reelt kører til og fra arbejde (altså ikke hjemmearbejdsdage, kursusdage, sygedage, orlov mv.).

Du kan få kørselsfradrag ved alle typer lønnet arbejde, også fx studiejob, lønnet praktik og løntilskudsjob.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Så umiddelbart er der ingen hindringer for at få befordringsfradrag hvis man transporterer sig fra sin bopæl til en arbejdsplads også selvom man ikke får løn på den arbejdsplads. 

Jeg udgik fra denne https://tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_3_1_2.htm  og udgår fra indtægtsgivende må have med løn at gøre    - med teksten

Befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i LL § 9 C, stk. 1. Det er en forudsætning for fradraget, at der er tale om befordring til og fra en indtægtsgivende arbejdsplads. Se LL § 9, stk. 2.

Begrebet "arbejdsplads" er det samme i forhold til LL § 9 C og LL § 9 B.

Om "arbejdsplads" i forhold til uddannelse, LL § 31, se C.A.5.4 Undervisning.

OG SKAT selv https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234761 

Du kan få kørselsfradrag, hvis du har mere end 24 km til og fra arbejde (over 12 km hver vej). Alle transportmidler giver fradrag fx bil, tog, bus eller cykel. Du får kun fradrag for de dage, du reelt kører til og fra arbejde (altså ikke hjemmearbejdsdage, kursusdage, sygedage, orlov mv.).

Du kan få kørselsfradrag ved alle typer lønnet arbejde, også fx studiejob, lønnet praktik og løntilskudsjob.

vh John Hannover

For det første er det vigtigt at adskille fradrag (9C) og godtgørelse (9B), kravene er ikke de samme. Ej heller i forhold til begrebet "indtægtsgivende" - mere eller mindre alle domme som findes i forhold til indtægten relaterer sig til kørselsgodtgørelse - formentlig fordi der er tale om en mulig lønsubstitut, et fradrag kræver jo en decideret indtægt for at have nogen form for værdi.

De domme som findes i forhold til fradrag; anderkender netop de indirekte indtægter som et kriterie for opfyldelse af et "indtægtsgivende" arbejdssted.

 

Når man netop læser juridisk vejledning (JV), som du henviser til, er der netop heller ikke en klar linje for retten til fradrag, på samme måde som der er for retten til godtgørelse. I JV er der en række personer som kan få fradrag og en række personer som ikke kan, men der er samtidig en række personer som ikke er nævnt, herunder en "ulønnet" direktør ansat i eget ApS.

I øvrigt blev der i 2015 (lov 1888) foretaget en justering af retten til befordringsfradrag, hvor man afgrænsede i forhold til ikke-skattepligtige indtægter (primært frivilligt arbejde). Men man afgrænsede ikke til ulønnet arbejde, herunder den ulønnede direktør.

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)