Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forøge egenkapital med midler fra andet erhverv.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg overvejer at lave noget freelancer arbejde, for at skaffe større kapital til den virksomhed jeg er i færd med at starte. (Dette er ikke samme branche)

Det er sikkert et dumt spørgsmål, men kunne ikke rigtig finde noget konkret.
- Kan man gøre det lønnet eller vil virksomheder helst betale som en ydelse af et registeret firma? (Der er tale om grafisk arbejde).
- Det er ikke planen at kunne tjene mere end 50.000 kr. om året, så hvordan fungere PMV og overskud/løn som kan benyttes til egenkapital, til opstart af et andet firma?

Med venlig hilsen
Louise

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i denne forbindelse ikke relevant, om det er samme branche. Hvis du allerede er i færd med at starte virksomheden, kan du blot starte den nu, f.eks. som IVS, eller som ApS, hvis du kan låne/skaffe indskudskapital til denne. Du kan så skrive fakturaer i firmaets navn og lade pengene stå, indtil du har startkapitalen - eller bruge af dem undervejs. Hvis du ønsker at bruge forskellige navne til hver af dine "brancher", kan du blot oprette et binavn til samme cvrnr - som jeg f.eks. gør med StaticData ApS og DataKons ApS (https://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=26130484). Så længe du ikke tager løn ud, "bliver" pengene i firmaet. Og først når du i en 12-måneders periode kan se, at du vil tjene over 50.000 kr., SKAL du momsregistreres. Som jeg ser det, vil det dog allerede nu være en fordel. Herved får du momsfradrag for alle udgifter i "begge" firmaer. God vind!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal først og fremmest lige vide, at det ikke er noget du og din "arbejdsgiver" bestemmer, om du kan fakturere freelance arbejde som person, eller som firma. Det er selve arbejdets karakter som afgør det. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html om forskellen og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html om lidt samme sag

Generelt er det ikke så farligt for dig, hvis du fakturerer fra personlig virksomhed (mere farligt for den der betaler dig hvis ikke du betaler skatten og skat ser det faktisk lønmodtager eller honorar arbejde. Fakturerer de honorar eller løn fra selskab, er risikoen større - for tripple beskatning - altså over 100%  i skat. Det er gennemgået i det første af de to links.

Fakturerer du fra CPR eller fra ikke momsregistreret virksomhed som PMV så skal den der betaler dig indberette det til skat som bidragspligtig B indkomst efter loven. http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html beskriver PMV

Du kan ikke - uden at få betalt skat i en eller anden form, spare kapital op til et selskab. Du kan stifte IVS med lav kapital (ned til 1 krone) men vær opmærksom på en del faste omkostninger som kan gøre det skidt, hvis du ikke skal omsætte mere end 50 t. Du kan let i lovpligtig forsikring+bank+regnskab skulle op med over 10.000 kr p.a + husk risiko hvis du faktisk laver honorar arbejde.

Som udgangspunkt vil du altid betale skat af dit overskud ved dit freelance - og kan ikke bare bruge pengene uden skat til at stifte noget som helst for. Du må af med skatten og så bruge det overskud der er derefter - til det nye. Billigste skat er hvis du driver personlig virksomhed under VSO skatteordning (men igen - bank og givet behov for revisorhjælp kan koste 5-10.000 kr og det duer ikke ved omsætning 50.000 og kræver også seriøs erhvervsmæssig drift) Der er skatten, helt som i selskaber 22% af dit overskud - som du ikke hæver af. 

Mit råd med så lav forventet omsætning som under 50 t: Lav en masse freelance som honorar CPR person. Dem du arbejder for indberetter til skat og du bruger alt du har tilovers til det fremtidige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Louise:
- Det er ikke planen at kunne tjene mere end 50.000 kr. om året,

Jeg forstod det som, at du i det nuværende freelance arbejde højst vil tjene 50.000 kr./år, men hvis det er i det nye arbejde/selskab el.lign., og du ikke tænker på at udvide, er det værd at overveje, som John skriver, om det er 'besværet værd'. Jeg vil dog stadig mene, at hvis du alligevel skal have revisor mv., kan du ligesåvel oprette firmaet nu. Du indikerer med ordet 'egenkapital', at du ønsker et kapitalselskab såsom ApS og A/S, men måske mener du 'startkapital'? Som nævnt, vil du ved at danne firmaet nu - evt. som emv - få både moms- og skattefradrag for udgifterne. Jeg mener klart, at det er smartere end først at betale skat af indtjeningen og derefter indskyde det i et firma. Men selvfølgelig, på et-eller-andet tidspunkt skal du selvfølgelig betale skat :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen og John,

Det var også efter betalt skat jeg tænkte. Ville nemlig undgå besværet med alt "tingeltang" derved, og blot betale en skat der nu skulle være i form af løn/honorar.

Jørgen, ja undskyld det var til start kapital. Altså sagen er den, at jeg skal stifte CVR nr. på virksomheden som er en webshop med detailhandel af børneartikler. Men selve webshoppen går først live i februar 2017. Grunden til at CVR nr.et skal registeres nu, er at tøj kollektioner blive bestilt nu (ultimo august). Så i den periode - altså de knap 5-6 mdr. ville jeg gerne øge den kapital jeg selv kommer med.

Arbejdets omfang jeg tænker er såsom logodesign, brochure og mindre grafisk arbejde

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)