Har lidt på fornemmelsen at denne besked bliver lang og sikkert vil udstille min manglende viden om skat og bogføring. Jeg forsøger dog alligevel – så må I give op hvis det bliver for uoverkommeligt. Sagen er den at jeg i en periode som ledig fik mulighed for at starte egen enkeltmandsvirksomhed op. Virksomhedende nåede at tjene lidt penge – i hvert fald så mange at den er momspligtig, hvilket jeg i øvrigt registrerede den som, fra starten af. Der har i årets løb været en del småanskaffelser som er straks-afskrevet og efter der er indbetalt moms i slutningen af måneden, vil der være ca. 55.000 kr. på kontoen – hvoraf de 7000 er et indskud jeg lavede ifb. med etableringen. Nu går det jo ikke altid som præsten prædiker og jeg er atter i job inden for mit primære område – også i sådan et omfang at jeg vil ramme loftet for topskat. Derfor har jeg stor interesse i at holde de her penge i firmaet (enkeltmands) i form af aktiver, da jeg ellers vil blive ramt urimeligt hårdt hvis jeg kommer ud med et overskud ved årets afslutning. Og nu til sagens kerne….. Hvis jeg ønsker at købe et aktiv til virksomheden som koster eks. 52.000 incl. Moms hvad gør jeg så ? Som jeg forstår det (og det kan være her det går helt galt): Aktivet kan ikke straksafskrives og jeg kan derfor kun afskrive 25% af de 52000-moms = 10400. På min konto står der efter købet 3000 (55.000-52.000) men årets resultat er fortsat 55.000-10.400= 44.600 og som der skal betales skat af ved årets udgang, eller ???? Er de noget jeg fuldstændigt har overset/misforstået i det her regnestykke – hvordan holder jeg flest penge i firmaet hvis jeg vil omsætte mest muligt til aktiver ? |
pieng:Er de noget jeg fuldstændigt har overset/misforstået i det her regnestykke – hvordan holder jeg flest penge i firmaet hvis jeg vil omsætte mest muligt til aktiver ?
Jeg forventer ikke firmaet vil have den store indtægt resten af året - og formentlig heller ikke næste år.
For at koge det lidt ned, så er den eneste måde hvorpå du kan flytte noget af overskudet i virksomheden til senere er at anvende virksomhedsskatteordningen. (NB; du kan også omdanne til kapitalselskab, men tror det kommer til at koste mere end du kan spare i skat)
Dit problem er, som jeg ser det, om du kan anvende virksomhedsskatteordningen fremadrettet. Uden at få det afklaret er al videre diskussion irrelevant.
Du skal først og fremmest opfylde kriteriet for "erhvervsmæssig virksomhed", prøv at kigge på Skat's juridiske vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083457&chk=212649 og svar på om din virksomhed er erhvervsmæssig eller ej?