Hej alle, kort spg. til moms:
Vi er blevet opkrævet ca. 7000 i importmoms for printplader bestilt fra USA (opkrævningen kommer fra UPS).
Vi mener ikke, at der skal opkræves importmoms når vi er registreret som importør hos skat (og har momsnummer).
Antager, at det måske er sket fordi det ikke fremgik tydeligt nok af pakken, at vi er et firma.
Hvad vil I anbefale i denne situation?
1) At vi betaler de 7000 og håber på at det er ok at skrive disse ind som betalt købsmoms ved næste momsafregning (hvorved vi så vil få dem retur senere)
2) At vi kontakter UPS og forsøger at få dem til at annullerer opkrævningen
Alle erfaringer/input er værdsatte!
Tak |
Soyouz:Hej alle, kort spg. til moms:Vi er blevet opkrævet ca. 7000 i importmoms for printplader bestilt fra USA (opkrævningen kommer fra UPS).Vi mener ikke, at der skal opkræves importmoms når vi er registreret som importør hos skat (og har momsnummer).Antager, at det måske er sket fordi det ikke fremgik tydeligt nok af pakken, at vi er et firma.Hvad vil I anbefale i denne situation?1) At vi betaler de 7000 og håber på at det er ok at skrive disse ind som betalt købsmoms ved næste momsafregning (hvorved vi så vil få dem retur senere)2) At vi kontakter UPS og forsøger at få dem til at annullerer opkrævningenAlle erfaringer/input er værdsatte!Tak
I skal ikke alene håbe på løsning 1, det er (formentlig) også den korrekte måde at løse problemstillingen på.
Når man importerer en vare skal der som udgangspunkt afregnes importmoms, om den fremmede fragtfører eller i selv gør det er egentlig ligegyldig, men nogen skal! Om i så kan sætte samme beløb på i feltet købsmoms afhænger af om i har ret til fradrag i købsmomsen, hvis alt jeres omsætning er inkl. moms så har i også ret til fradrag, sådan firkantet sagt.
Rent praktisk skal i på selve momsindberetningen huske at sætte beløbet på i Rubrik C.