Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS vs enkeltmands - skatteforhold mm

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner!

Jeg har fået et tilbud som jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre med. JEg er i øvrigt fysioterapeut. Klinikken jeg arbejder på er et ApS selskab. Ejeren af ApS har tilbudt mig, at blive min egen chef ved, at oprette et CVR nummer, og blive et enkeltmandsselskab. Således skal jeg fungere som underleverandør for ApS-fyren, stadig arbejde og fakturere ham hver måned for at få en løn.

Er der fordele i dette? Bør man overveje at "kræve" at blive direktør i ApS-selskabet i stedet, og lade ham være økonomidirektøren?

Klinikkens revisor snakkede om, at man kan trække alverdens udgifter fra. Jeg må bare erkende, at jeg ikke engang ved hvad det ville sige at trække noget fra.

Bedste hilsner

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 811
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 11:30

strangers:
Er der fordele i dette?
Det er der i hvert fald for ejeren hvor du arbejder. Han skal ikke sørge for løn under sygdom og barsel. Han kan også fyre dig fra dag til dag. Det kan også have indflydelse på din ret til dagpenge.

Du kan jo kun fratrække virksomhedsrelaterede ting, så det er vel begrænset hvad fordelen er ved det. Er det noget du også bruger privat, kan du ikke fratrække det fulde beløb.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39

strangers:
Klinikkens revisor snakkede om, at man kan trække alverdens udgifter fra. Jeg må bare erkende, at jeg ikke engang ved hvad det ville sige at trække noget fra.
lyder lidt ensidigt faktisk - man kan jo så også få alverdens omkostninger

Det store spørgsmål er, om du rent faktisk vil være helt selvstændig i forholdet. Skulle bestemme tider selv - selv lægge materialer til - have en faktisk økonomisk risiko ved at du nu er selvstændig - og mange andre ting der sandsynliggør du er selvstændig. Selve det, at du overgår fra at være ansat til selvstændig samme sted, taler i høj grad for, at det ikke er lovligt, men der er mange kriterier - læs dem i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Du vil f.eks. let kunne få problem med at trække kørepenge efter statens takst fra - hvis skat mener du slet ikke er selvstændig og bare fusker med det, for at få det fradrag frem for befordringsfradrag - og revisors besked om du kan trække alt muligt fra, er heller ikke ufarlig, hvis skat mener du ikke er selvstændig kan du ikke bare tage fuldt fradrag for det som ellers skulle være ligningsmæssige fradrag. Det du kan trække fra er helt faktiske udgifter i din selvstændige del, og det ER jo udgifter du skal have. 
Det er så ting som din arbejdsgiver i princip idag også trække fra.

I mine øjne lyder det som om, de bare vil ud af ansættelsesforhold, slippe for sygdomsrisiko, feriepengerod og andet - og det forudsætter så -. at du FAKTISK er selvstændig (arbejdets karakter bestemmer - ikke aftalen) OG at du får klart mere betalt per time end du har nu (regn noget omkring 1,45 x lønnen til din omk for sygdom, ferie, forsikring med mere) + moms hvis arbejdet er momspligtigt - det er det muligvis ikke.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Skrevet kl. 11:58

Kære begge to!

Tusind tak for jeres hurtige og fyldestgørende svar!

Jeg tror, at jeg bliver nødt til at uddybe en smule, idet at det lød en smule obskurt i min første besked. Tilbuddet er en faktisk selvstændig stilling, hvor jeg selv betaler for materialerne, leje osv. mens at jeg bruger egne klienter. Det var disse udgifter ( Materialer, buskort og telefon. Telefonen blev nævnt fordi at jeg bruger egen telefon til at lave aftaler med klienter), som blev omtalt, da revisoren forklarede forskellen mellem ApS og enkeltmands-modellen. Jeg må erkende, at jeg ikke forstod ret meget, da jeg virkelig ikke ved hvad det ville sige at trække noget fra. 

Bedste hilsner !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

strangers:

Kære begge to!

Tusind tak for jeres hurtige og fyldestgørende svar!

Jeg tror, at jeg bliver nødt til at uddybe en smule, idet at det lød en smule obskurt i min første besked. Tilbuddet er en faktisk selvstændig stilling, hvor jeg selv betaler for materialerne, leje osv. mens at jeg bruger egne klienter. Det var disse udgifter ( Materialer, buskort og telefon. Telefonen blev nævnt fordi at jeg bruger egen telefon til at lave aftaler med klienter), som blev omtalt, da revisoren forklarede forskellen mellem ApS og enkeltmands-modellen. Jeg må erkende, at jeg ikke forstod ret meget, da jeg virkelig ikke ved hvad det ville sige at trække noget fra. 

Bedste hilsner !

lyder jo godt - der er ikke forskel i skat og fratræk på enkeltmands og ApS som sådan - du kan bruge begge dele når bare du er fuldt selvstændig - se evt forskelle i hæftelse og omk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Husk at få dækket dine omkostninger ved at drive tingene - f.eks. i ApS lovpligtig arbejdsskade- husk formentlig omk. til erhvervskonto bank - årsrapport selskabsselvangivelse og husk feriepenge slutter - ikke løn ved sygdom osv - så timeprisen du kan tage skal jo være i orden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Skrevet kl. 12:48

Kære John!

Endnu engang vil jeg gerne takke for dit svar! Du må tilgive mig for mine spørgsmål, da jeg er super ignorant på dette område. Jeg har læst dit link og jeg faldt over følgende:

Hvis man forventer underskud i starten, er det en klar fordel, at så længe virksomheden er drevet med overskud for øje på sigt, så kan man fratrække underskuddet i ens personlige indtægt -. modsat selskaber, som skal fremføre underskud til modregning i senere overskud.

Jeg regner ikke med, at være i overskud de første 3 måneder, da jeg får de nævnte udgifter, som skal betales kontra den almindelige løn jeg fik som ansat (uden udgifter). Hvad betyder ovenstående i så fald?

Der står også:

"Man benytter ikke løn, kun skat af overskud."

Hvis man eksempelvis omsætter for 100000 kr, og har udgifter for 50000 kr, hvordan gør man så ifht ens løn? Fakturerer man sin ApS-ejer for 100000 kr eller hvordan er det? :/ Jeg synes også at have forstået noget med, at man betaler skat hvert kvartal. Hvor meget er det ca man er oppe på med ovenstående tal, hvis man skulle give et estimat?

Kan du formulere det på en måde, så en første klasses elev kan forstå det ? :p :D

Tusind tusind tusind tak for hjælpen! det er virkelig tiltrængt og værdsat!

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:46

Jeg synes det er en spændende mulighed du har for at blive selvstændig, men som der er flere der påpeger, så skal der jo være en fordel ved det.

Du skal som John og flere skriver være klar over at der er en del omkostninger der følger med at skulle drive selvstændig virksomhed (enten som enkeltmandsvirksomhed eller som selskab), herunder forsikringer, inventar, materialer til forbrug, efteruddannelse, omkostning til erhvervskonto, revisor, årsregnskab, osv.

Du skal ligeledes forsikres så du kan få dagpenge under sygdom, eller påtage dig risikoen ved ikke at få noget. Du påtager dig ligeledes risikoen ved at der ikke er nok klienter i perioder (måske i sommerferien), ligesom du jo heller ikke har betalt løn under din ferie, som du har som ansat.

Når du ser på alle de omkostninger, forpligtelser og risici du påtager dig (her vil jeg anbefale dig at se på de sider som John henviser til), så bliver det klart at du jo skal have en "præmie" for at påtage dig disse risici, altså på samme måde som når man investerer penge så forventer man også et større afkast på en aktieinvestering (større risiko for tab af penge) end ved en forrentning på bankbogen (lille risiko for tab af penge).

Helt konkret vil det sige at skulle din løn i dag være 40.000 før skat, så skal du som minimum tjene 40.000 før skat i dit selskab (jeg synes du skal oprette et selskab) + forsikringer + de omkostninger du har ved at leje dig ind hos din chef + pensionsbidrag (måske 10%) + hensættelse af et beløb så du kan udbetale dig 40.000 kr. om måneden i de 5-6 ugers du som normal ansat har ferie med løn.

Når du har regnet ovenstående sammen, så finder du ud af, hvor meget du skal omsætte for om måneden i gennemsnit for at du kan udbetale dig selv den samme løn og have de samme "goder" som du havde som ansat. Måske er det 55.000 kr. eller mere det kræver i omsætning om måneden for at kunne have de samme goder du har som ansat.

Hertil kommer, at der jo er en risiko for at du ikke kan omsætte for 55.000 kr. om måneden - HVER måned, HVERT år. Det er den risiko, som du skal have en ekstra præmie for.

Det betyder, at hvis ovenstående modeltal er korrekte og du f.eks. kan se at du aldrig nogensinde har omsat for mindre end 80.000 kr. om måneden, så vil du have et overskud på 25.000 kr. hver måned i forhold til at være ansat. Så kan det jo være at der er nogen måneder der går bedre eller dårligere, men så vil du da have en opsparet buffer på 25.000 kr. hver måned, som du kan tære på og/eller bruge til at udbetale udbytte eller mere i løn.

Et måske lidt langt og lavpraktisk indlæg - men ikke desto mindre de overvejelser jeg ville gøre mig i dit sted.

Håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

Casper

Tilmeldt 31. Oct 08
Skrevet kl. 13:55

Hvis det er et reelt ønske fra din arbejdsgiver om at reducere sin risiko i dit ansættelsesforhold og du har appetit på at påtage dig en større risiko, så kunne det måske være en mulighed at tale med din chef om at blive provisionslønnet. Så får du en del af risikoen (og præmien) før du springer ud på det helt dybe vand og bliver selvstændig.

Tilmeldt 31. Oct 08
Skrevet kl. 14:00
Tilmeldt 11. Jun 16
Skrevet kl. 14:04

Kære CasperS

Tusind tak for dit informative svar!

Ville du kunne give et cirka estimat på, hvad vi er oppe i af udbetaling, hvis du fast omsætter for 100000 kr/md, og har udgifter for noget der svarer til cirka 50.000 kr. Hvor meget kan man i så fald trække ud og beholde som en løn til eget forbrug?

Jeg troede i øvrigt at a-kassen sørgede for evt dagpenge ved jobløshed/sygdom mm :/

Bedste hilsner!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)