Jeg synes det er en spændende mulighed du har for at blive selvstændig, men som der er flere der påpeger, så skal der jo være en fordel ved det.
Du skal som John og flere skriver være klar over at der er en del omkostninger der følger med at skulle drive selvstændig virksomhed (enten som enkeltmandsvirksomhed eller som selskab), herunder forsikringer, inventar, materialer til forbrug, efteruddannelse, omkostning til erhvervskonto, revisor, årsregnskab, osv.
Du skal ligeledes forsikres så du kan få dagpenge under sygdom, eller påtage dig risikoen ved ikke at få noget. Du påtager dig ligeledes risikoen ved at der ikke er nok klienter i perioder (måske i sommerferien), ligesom du jo heller ikke har betalt løn under din ferie, som du har som ansat.
Når du ser på alle de omkostninger, forpligtelser og risici du påtager dig (her vil jeg anbefale dig at se på de sider som John henviser til), så bliver det klart at du jo skal have en "præmie" for at påtage dig disse risici, altså på samme måde som når man investerer penge så forventer man også et større afkast på en aktieinvestering (større risiko for tab af penge) end ved en forrentning på bankbogen (lille risiko for tab af penge).
Helt konkret vil det sige at skulle din løn i dag være 40.000 før skat, så skal du som minimum tjene 40.000 før skat i dit selskab (jeg synes du skal oprette et selskab) + forsikringer + de omkostninger du har ved at leje dig ind hos din chef + pensionsbidrag (måske 10%) + hensættelse af et beløb så du kan udbetale dig 40.000 kr. om måneden i de 5-6 ugers du som normal ansat har ferie med løn.
Når du har regnet ovenstående sammen, så finder du ud af, hvor meget du skal omsætte for om måneden i gennemsnit for at du kan udbetale dig selv den samme løn og have de samme "goder" som du havde som ansat. Måske er det 55.000 kr. eller mere det kræver i omsætning om måneden for at kunne have de samme goder du har som ansat.
Hertil kommer, at der jo er en risiko for at du ikke kan omsætte for 55.000 kr. om måneden - HVER måned, HVERT år. Det er den risiko, som du skal have en ekstra præmie for.
Det betyder, at hvis ovenstående modeltal er korrekte og du f.eks. kan se at du aldrig nogensinde har omsat for mindre end 80.000 kr. om måneden, så vil du have et overskud på 25.000 kr. hver måned i forhold til at være ansat. Så kan det jo være at der er nogen måneder der går bedre eller dårligere, men så vil du da have en opsparet buffer på 25.000 kr. hver måned, som du kan tære på og/eller bruge til at udbetale udbytte eller mere i løn.
Et måske lidt langt og lavpraktisk indlæg - men ikke desto mindre de overvejelser jeg ville gøre mig i dit sted.
Håber du kan bruge det til noget.
Med venlig hilsen
Casper