Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får jeg moms tilbage hvis jeg ikke har tjent noget?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 16
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer..

Hvis jeg har en virksomhed (ApS), som køber et stykke software til 10.000 kr. inklusiv moms, og jeg ikke tjener penge i et helt regnskabsår, kan jeg så stadig få de 2,500 kr. tilbage i moms, som jeg har betalt for softwaren? 

På forhånd tak

//Morten 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 14:44
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04

TeleDK:

Kære Aminoer..

Hvis jeg har en virksomhed (ApS), som køber et stykke software til 10.000 kr. inklusiv moms, og jeg ikke tjener penge i et helt regnskabsår, kan jeg så stadig få de 2,500 kr. tilbage i moms, som jeg har betalt for softwaren? 

På forhånd tak

//Morten 

du skal ikke selv regne moms - dels fordi du her regner galt - momsen på 10.000 kr udgør 2.000 (selve prisen er så 8.000 + moms 25% = 10.000 - og dels fordi moms jo altid fremgår af den faktura der er tale om, så du kan se den klart som de 2.000 og det vil den gøre, hvis du har købt fra en DANSK momsregistreret virksomhed

Er du så momsreg så kan du trække momsen fra ja - hvis softwaren alene benyttes til erhvervet/dit ApS. Ved momsindberetning vil du får et auto spørgsmål - da moms ser du skal have penge retur, for at sikre du har tænkt korrekt - og over tid ville det måske kunne give spørgsmål hvis det var år ud og ind, og der ikke ex fremgik noget om eksportmoms osv i dine indberetninger, men for enkelte perioder er der intet problem i det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:40

Hej Morten. Som John også skriver, så går den jo ikke over en længere periode eller hvis du stopper forretningen umiddelbart efter købet. Hvis du ikke kan overbevise Skat om, at der ligger en egentlig forretningsidé bag, er det svært at forklare, at du bare har trukket mere fra end du har solgt. Tilsvarende gælder skattefradrag - der skal foreligge en reel forretning, for at dette skal kunne opnås. Omvendt er det selvfølgelig i orden at have udgifter endog i lang tid, så længe der er reel udsigt til (forhåbentlig) indkomst.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 17:08

Hej Morten

Læser du artiklen Sådan fungerer moms får du en forståelse for momsens væsen, så det fremover bliver nemmere at forstå alt det med moms. 

mvh

Mogens

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2120
Skrevet kl. 18:07

Jørgen Kirkegaard:
Hvis du ikke kan overbevise Skat om, at der ligger en egentlig forretningsidé bag, er det svært at forklare, at du bare har trukket mere fra end du har solgt.

Fuldstændigt rigtigt. Har selv haft 4 timers kontrol, da jeg havde større købsmoms end salgsmoms. Dette skyldes den jeg har en stor kunde, der ikke har: CVR. NR., er MOMSREGISTRERET, eller andet. Og nogle varer blev endda leveret i DK. Fik så en god vejledning i hvorledes salget til denne kunde skal anføres i momsafregning. Så takkede kontrollen for hjælpen og det som jeg nu kunne/måtte fremvise. (På grund af tavshedspligt)

Tilmeldt 7. Jan 16
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 18:31

Hej alle sammen 

Det giver bedre mening for mig nu, især med ovenstående artikel. 
1000 tak for de mange svar. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:48

Jørgen Kirkegaard:

Hej Morten. Som John også skriver, så går den jo ikke over en længere periode eller hvis du stopper forretningen umiddelbart efter købet. Hvis du ikke kan overbevise Skat om, at der ligger en egentlig forretningsidé bag, er det svært at forklare, at du bare har trukket mere fra end du har solgt. Tilsvarende gælder skattefradrag - der skal foreligge en reel forretning, for at dette skal kunne opnås. Omvendt er det selvfølgelig i orden at have udgifter endog i lang tid, så længe der er reel udsigt til (forhåbentlig) indkomst.

Det er en stor misforståelse at der gælder samme regler for moms og skat.

Gældende for moms er, at du i princippet kan køre med negativ moms i "uendelig tid". Har du ingen omsætning overhovedet, skal din forretningsidé dog have til udsigt at genere momspligtig omsætning på et tidspunkt i fremtiden. Men der findes masser af små virksomheder som har en købsmoms der konstant overstiger salgsmomsen. Og hvis ellers bilagene er i orden (og man self er momsregistreret), så burde det heller ikke være noget problem at overbevise Skat, da der ikke er noget lovgrundlag/retspraksis som modsiger en konstant negativ moms.

Skat adskiller sig jo netop, i modsætning til moms, ved at virksomheder kan opdeles i erhvervsdrivende og hobbyvirksomheder, hvor der findes en begrænsning i forhold til underskudsfremførsel/underskudsanvendelse for hobbyvirksomhederne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

helt enig - du kan jo også have negativ moms for evigt hvis du køber ind med dansk moms og sælger til eksport til firmaer - Det vil så fremgå af momsrapporten at man har den omsætning. Enig i skat og moms er helt forskelligt her - moms bliver nok kun problem hvis man slet ikke har eller får momspligtig omsætning

Det er korrekt som Jørgen K skriver, at man jo ikke kan stifte virksomhed alene for lige at tage et momsfradrag på en ting, og så lukke virksomheden umiddelbart efter købet, hvis ikke hensigtet klart var momspligtig omsætning, og skat vil kunne bruge netop rubrikkerne der viser køb og salg til udlandet, til bedømmelse af, om det giver mening man har negativ moms i evighed- men viser kontrol at man driver momspligt virksomhed/omsætning - og alle bilag er OK, så er der ikke et problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)