Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan "aflønnes" bidrag til en bog?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg har nævnt andre steder, arbejder jeg på en bog om utroskab (bl.a.). For at bogen ikke kun skal afspejle min egen holdning og historie, kunne jeg godt tænke mig at andre fortalte deres egen historie i min bog. Enten ved at jeg interviewer dem eller ved at de skriver det ned som de gerne vil fortælle, og så redigerer jeg det. Mit spørgsmål er nu hvordan den slags normalt aflønnes - hvis det overhovedet er normalt at folk får betaling for det. Er der nogen her der ved det? Hvis ikke I ved det, hvad ville I så selv forvente som bidragydere?

~
Anja

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:33

Anja-> jeg starter med at indrømme, at jeg ikke véd en klap om forretningsgangen i forbindelse med at skrive en bog. Jeg kan producere, korrekturlæse og layoute den, men har aldrig været med i skriveprocessen.

Hvis jeg bidrog til din bog med en oplevelse, så ville min forventning til "aflønning" være afhængig af, hvor meget jeg bidrager. Er det et kort interview på en halv times tid, så ville jeg nok ikke forvente nogen betaling. Måske en kop kaffe eller nogle bolcher :P

Ved lidt mere arbejde (evt. at jeg selv skrev mit indlæg), så ville jeg nok se en flaske rødvin eller lignende som tak. Kun, hvis mit bidrag er af væsentligt omfang og bogen ikke ville give mening uden dette, så ville jeg forlange økonomisk betaling eller en aftale om del i overskud ved salg.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 14:15

Verden ifølge Jesper :)
Med mindre personen lægger et reelt arbejde i det, så foreligger der ingen betaling. Det er jo dig der laver interviewet og skriver bogen. Så kan man give et par gode flasker vin og en kopi af bogen når den udkommer. Folk vil sikkert også sætte pris på at blive inviteret til en evt. happening/reception mht. offentliggørelse af bogen.
Hvis en person laver en masse arbejde så må man se på hvor mange timer han/hun har brugt og betale ud fra det - eller en procentdel af overskuddet - så skal man jo kun betale hvis bogen bliver en succes (men til gengæld betaler man nok mere).

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 22:25

Tak for jeres svar. De afspejler meget godt mine egne tanker omkring det. Jeg var bare lidt bange for at gå ud og forvente ikke at skulle betale folk hvis det så viste sig at være kutyme. Embarrassed

~
Anja

Tilmeldt 27. Nov 07
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 22:55

Hej Anja,

Jeg har selv i min bog "Hvad er det nu med os kvinder" interviewet flere forskellige som bidrog med små anekdoter/oplevelser om de forskellige emner i bogen. Jeg skrev en tak til dem i forordet, samt sendte dem et eksemplar af bogen uden beregning efterfølgende og det var de ganske tilfredse med:-) Så når ikke det er noget folk skal bruge flere timer på, så tror jeg heller ikke de forventer noget, og de vælger jo også selv at takke ja eller nej til at bidrage i første omgang, men forstår godt du lige vil forhøre, så du ikke efterfølgende risikerede at nogle havde andre forventninger til en evt. aflønning af deres bidrag:-)

Emnet utroskab var også oppe at vende i min bog, men da jeg ikke selv har personlig erfaring på den konto (hvad jeg ved af:-) så var der en del der kunne bidrage med deres egne små historier/oplevelser i stedet:-)

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:19

Hej Malene

Hurra for personlig erfaring! Party!!! Tak!

Hmm, det ku' være jeg sku' kigge lidt i din bog. Smile

Skal du forresten ikke med til reception/Amino-hygge på fredag? http://www.amino.dk/forums/t/26999.aspx Vi er vist kun to kvinder tilmeldt, og det er da alt for få!

~
Anja

Tilmeldt 27. Nov 07
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 22:35

Yes Ja, heppedihep fpr personlige erfaringer:-)

Jeg havde faktisk tænkt mig at kigge forbi receptionen, men så ringede min søster lige i går og sagde, det kunne være fedt hvis du kom lige efter arbejde på fredag, kunne godt bruge lidt hjælpIndifferent GISP sagde damen her, hvad sker der lige på fredag MEGET stort spørgsmålstegn Confused, indtil min dårlige hukommelse blev ramt med 180 i timen.... Jeg havde glemt hendes housewarming. Der er vidst gået lidt for meget børnebogsforberedelse i den, når jeg endelig har fri fra "the day at the office", eller også er jeg på det sidste ramt af en mere eller mindre akut alzheimer light version... Jeg er lidt småstresset pt. så glemmer ting:-) Så nej desværre, min søster vil putte mig i en gabestok på rådhuspladsen, iført bar røv hvis jeg ikke dukker op til hendes housewarming:-) Men I to kvinder må så tilgæld love at feste for mindst 100 kvinderParty!!!

Host host, bogen er sat ned til 98,- på forlaget MedusaWink

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)