Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skimmel butikslejemål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Er startet i april i nyt lejemål, overtog det nymalet. En fæl lugt i det ene hjørne af butikken, er blevet mere og mere markant. og for 3 uger siden kontaktede jeg udlejer, da der på det tidspunkt nu var synlige store skolder på væggen. Viceværten ville blive sat på sagen, men dukkede ikke op, før jeg for lidt over en uge siden fangede ham, så blev der endelig sat noget i værk.

Fint nok, men hele væggen er fuld af skimmel, kunne det så konstateres, da glasfibervævet blev hevet af.

En stor afskærmning med plast der fylder godt ud i lokalet og en mega affugter har stået der siden mandag. Larmen er ekstrem fra affugteren og overdøver dørklokker og samtaler, tlf. er umulig at høre. Pladsmanglen på grund afskærmningen betyder at jeg ikke kan fuldføre arbejdet med en maskine der står i den ende af lokalerne.

Forslag til at håndtere dette, modtages med tak !  ( har forestillet mig noget med huslejen næste mdr. )  ???

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

beo:

Er startet i april i nyt lejemål, overtog det nymalet. En fæl lugt i det ene hjørne af butikken, er blevet mere og mere markant. og for 3 uger siden kontaktede jeg udlejer, da der på det tidspunkt nu var synlige store skolder på væggen. Viceværten ville blive sat på sagen, men dukkede ikke op, før jeg for lidt over en uge siden fangede ham, så blev der endelig sat noget i værk.

Fint nok, men hele væggen er fuld af skimmel, kunne det så konstateres, da glasfibervævet blev hevet af.

En stor afskærmning med plast der fylder godt ud i lokalet og en mega affugter har stået der siden mandag. Larmen er ekstrem fra affugteren og overdøver dørklokker og samtaler, tlf. er umulig at høre. Pladsmanglen på grund afskærmningen betyder at jeg ikke kan fuldføre arbejdet med en maskine der står i den ende af lokalerne.

Forslag til at håndtere dette, modtages med tak !  ( har forestillet mig noget med huslejen næste mdr. )  ???

Ud fra hvad du beskriver er der umiddelbart ingen tvivl om det er en retlig mangel ved lejemålet. For det første skal udlejer ved påkrav udbedre manglen, dvs. lige så hurtigt det kan lade sig gøre efter du henvender dig.

Nu har udlejer så påbegyndt udbedring, havde han ikke det kunne du kunne have fået det foretaget på udlejer regning (det ved du nu til en anden gang).

Dernæst har du ret til et forholdsmæssigt afslag i lejen, som kompensation får den tid og den ulejlighed du har i forbindelse med denne mangel.

Alt dette følger af erhvervslejeloven § 18. 

Nu ved jeg ikke hvor tung din udlejer er at danse med, i sådan rent overført betydning. Men hvis jeg var dig, ville jeg da starte med at rette henvendelse til udlejer og foreslå en rimelig kompensation selv, eksempelvis som du selv nævner; at næste måned sidder du huslejefri!

Dog lige en meget vigtig ting; sørg for at formulere dig med noget i retning; kompensation dækker perioden frem til x/x-2016 (vælg datoen hvor det forventes at være færdig med udbedringen), grunden til du skal sætte en dato på er så I kan tage snakken igen hvis ikke denne deadline overholdes.

Min erfaring er, at det er umådeligt svært at diskutere kompensation 2 gange for samme mangel, hvis ikke der er en deadline på. Desuden kan der være en risiko for, at udlejer måske ikke prioriterer udbedringen når der ikke er en slutdato.

 

Alt i alt skal du have dine tanker på din virksomhed, hvad kan du leve med og hvad betyder det her for virksomheden. Så sørg for at holde din udlejer til ilden, så du kan få det lejemål du betaler for og din virksomhed har brug for.

Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dine input, jeg vil tage dine råd til mig :-) tror han kan være reel og men bestemt også det modsatte, men ved også, at han er klar over at der er andre lejemål i byen :-) hvis det skulle blive nødvendigt .

Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

0488.Som nævnt pr.docx

så har udlejer langt om længe reageret, der er godt nok sat affugter op og afskærmet, men ellers intet sket siden jeg lagde første indlæg. og det ser ud til at jeg skal trækkes med ham allerede fra i morgen kl. 9. Han har lige sendt den vedhæftede fil, med svar fra hans advokat her til aften :-(  nogle gode råd ??? til hvordan jeg håndtere dette

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

beo:

så har udlejer langt om længe reageret, der er godt nok sat affugter op og afskærmet, men ellers intet sket siden jeg lagde første indlæg. og det ser ud til at jeg skal trækkes med ham allerede fra i morgen kl. 9. Han har lige sendt den vedhæftede fil, med svar fra hans advokat her til aften :-(  nogle gode råd ??? til hvordan jeg håndtere dette

Som jeg læser svaret fra udlejers advokat, har udlejer "glemt" eller "underdrevet" sandheden/objektiviteten undervejs under samtalen med advokaten. Som jeg ser det bør du stadig gå efter et forholdsmæssigt afslag eller kompensation.

 

Personligt ville jeg formulere noget i retning af;

Mange tak for din korrespondance med din advokat, dog bør din advokat informeres om de faktiske og objektive omstændigheder for at kunne give et mere korrekt svar. Faktum er at lejemålet som helhed og ikke bare et afgrænset område er påvirket fugtskaden, der må mindes om at eksempelvis lugt ikke lader sig begrænse af de midlertidige foranstaltninger du som udlejer har opsat med henblik på at overholde din vedligeholdelsespligt.

Jeg fremsætter derfor mit tilbud om, at jeg sidder huslejefri i perioden XXXX (Indsæt her hvad du foreslog første gang). Kompensationen dækker perioden frem til XXXX (vælg datoen hvor det forventes at være færdig med udbedringen).

Endelig håber jeg vi kan løse denne problemstilling i fred og fordragelighed, så vores eller fine samarbejde kan fortsætte.

 

Jeg vil fraråde at begynde på diskussion om detaljer m.m. og hvem der skyld i hvad, så er du næsten sikker på at advokaten igen bliver inddraget. Langt de fleste af den her slags sager kan (eller i hvert fald burde kunne) løses med en aftale mellem lejer og udlejer. Advokater, Revisorer og hvem man ellers kan inddrage vil kun give et tab til jer begge.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)