Er startet i april i nyt lejemål, overtog det nymalet. En fæl lugt i det ene hjørne af butikken, er blevet mere og mere markant. og for 3 uger siden kontaktede jeg udlejer, da der på det tidspunkt nu var synlige store skolder på væggen. Viceværten ville blive sat på sagen, men dukkede ikke op, før jeg for lidt over en uge siden fangede ham, så blev der endelig sat noget i værk. Fint nok, men hele væggen er fuld af skimmel, kunne det så konstateres, da glasfibervævet blev hevet af. En stor afskærmning med plast der fylder godt ud i lokalet og en mega affugter har stået der siden mandag. Larmen er ekstrem fra affugteren og overdøver dørklokker og samtaler, tlf. er umulig at høre. Pladsmanglen på grund afskærmningen betyder at jeg ikke kan fuldføre arbejdet med en maskine der står i den ende af lokalerne. Forslag til at håndtere dette, modtages med tak ! ( har forestillet mig noget med huslejen næste mdr. ) ??? |
beo:Er startet i april i nyt lejemål, overtog det nymalet. En fæl lugt i det ene hjørne af butikken, er blevet mere og mere markant. og for 3 uger siden kontaktede jeg udlejer, da der på det tidspunkt nu var synlige store skolder på væggen. Viceværten ville blive sat på sagen, men dukkede ikke op, før jeg for lidt over en uge siden fangede ham, så blev der endelig sat noget i værk.
Fint nok, men hele væggen er fuld af skimmel, kunne det så konstateres, da glasfibervævet blev hevet af.
En stor afskærmning med plast der fylder godt ud i lokalet og en mega affugter har stået der siden mandag. Larmen er ekstrem fra affugteren og overdøver dørklokker og samtaler, tlf. er umulig at høre. Pladsmanglen på grund afskærmningen betyder at jeg ikke kan fuldføre arbejdet med en maskine der står i den ende af lokalerne.
Forslag til at håndtere dette, modtages med tak ! ( har forestillet mig noget med huslejen næste mdr. ) ???
Ud fra hvad du beskriver er der umiddelbart ingen tvivl om det er en retlig mangel ved lejemålet. For det første skal udlejer ved påkrav udbedre manglen, dvs. lige så hurtigt det kan lade sig gøre efter du henvender dig.
Nu har udlejer så påbegyndt udbedring, havde han ikke det kunne du kunne have fået det foretaget på udlejer regning (det ved du nu til en anden gang).
Dernæst har du ret til et forholdsmæssigt afslag i lejen, som kompensation får den tid og den ulejlighed du har i forbindelse med denne mangel.
Alt dette følger af erhvervslejeloven § 18.
Nu ved jeg ikke hvor tung din udlejer er at danse med, i sådan rent overført betydning. Men hvis jeg var dig, ville jeg da starte med at rette henvendelse til udlejer og foreslå en rimelig kompensation selv, eksempelvis som du selv nævner; at næste måned sidder du huslejefri!
Dog lige en meget vigtig ting; sørg for at formulere dig med noget i retning; kompensation dækker perioden frem til x/x-2016 (vælg datoen hvor det forventes at være færdig med udbedringen), grunden til du skal sætte en dato på er så I kan tage snakken igen hvis ikke denne deadline overholdes.
Min erfaring er, at det er umådeligt svært at diskutere kompensation 2 gange for samme mangel, hvis ikke der er en deadline på. Desuden kan der være en risiko for, at udlejer måske ikke prioriterer udbedringen når der ikke er en slutdato.
Alt i alt skal du have dine tanker på din virksomhed, hvad kan du leve med og hvad betyder det her for virksomheden. Så sørg for at holde din udlejer til ilden, så du kan få det lejemål du betaler for og din virksomhed har brug for.