Jeg er ved at opstarte et internetmagasin, der skal levere baggrundsartikler og analyser inden for felterne økonomi, politik og samfundsforhold. Planen er at drive siden ved siden af studierne og med tiden skabe reklameindtægter nok til at siden kan fungere som mit studiejob. Dvs. jeg forventer maksimalt - om overhovedet så meget - at nå til en indtjening på 5.000 kr. pr. måned. I starten forventer jeg klart lavere besøgs- og derved indtægtstal. Jeg er imidlertid i tvivl om, hvilken form jeg skal drive siden på. Om jeg bare skal købe domænet et CMS-program og komme i gang, eller om jeg (ligefrem) skal oprette en virksomhed for at drive siden. Jeg er bekendt med kravet til at blive momsregistreret, når indtjeningen overstiger 50.000 kr., men det forventer jeg, som antydet, ikke bliver tilfældet i 2008. I øjeblikket hælder jeg mest til bare at køre det som privatperson uden at registrere siden under et firma. Jeg håber dog på nogle indspark, så jeg kan blive lidt mere afklaret! |
Hvis du ikke opretter virksomhed, kan du ikke trække moms fra på varer du køber og du kan ikke trække udgifter fra i den primære drift.
Så se at komme igang med at oprettet en virksomhed hos told og skat. Det tager ikke mange minutter.
--Michael