Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generationsskifte - Er det noget for dig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Som bekendt, så skal 40.000 - 50.000 virksomheder generationsskiftes inden for de næste 5 år.
Det betyder uden tvivl at det bliver købers marked, da der bare ikke kan mønstres så mange iværksættere.
I stedet for at starte en ny virksomhed, kunne du forestille dig at købe en virksomhed i stedet for at starte en ny og hvorfor/hvorfor ikke?

Dbh Martin

Amino Virksomhedsbørs

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:39

Personligt vil jeg nærmest fortrække at opkøbe en virksomhed. og jeg er løbende på jagt efter potentielle emner.

Jeg anser nemlig ikke mig selv for særlig god til at starte fra bunden, men jeg er en ørn til at finde på optimeringer og forbedringer, derfor tror jeg det er en bedre kombination hvis jeg opkøber noget.

Så jeg ser frem til alle generationsskiftene ;) 

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 21:40

Jeg har stået og luret på det. Tænk, overtage en kørende virksomhed med overskud, kapital, en bogholder osv.

Der er sikkert mange, der vil takke nej - de får susset af at starte noget op fra bunden. Kæmpe for hver eneste krone og fejre de små sejre...

Men statistikken og bankerne fortæller deres eget sprog. Overtage en virksomhed er klart den bedste løsning, hvis målet er at drive ens egen forretning. Og særligt, hvis man ikke lever for dette sus, men gerne vil en tur op i helikopterne og lege med strategi, kompetencer, HR, eksport, marketing og de andre ting som vi små ikke lige får set til og bygget en plan for.

Jeg er ikke iværksættere, men forretningsudvikler. Det er ikke det samme - og jeg vil trives bedst i at eje en virksomhed, hvor jeg ikke skal vende hver en krone. Jo, jeg tror, at om et halvt eller helt år, så vil jeg begynde alvorligt at kigge gennem virksomhedsbørsen - og måske også kontakte en konsulent om sagen... 

Det handler om at gøre det, man selv synes er sjovest - og lade andre om det kedelige...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:02
Ofte gennemføres et generationsskifte succesivt. Dvs. i trin, så der bliver en glidende overgangsfase. Andre gange laver man en konsulentaftale med den tidligere indehaver som så er med de første par år. Det gælder særligt i de situationer hvor vi taler om generationsskifte uden for familien, hvor deri ikke er en søn/datter som har været med i mange år.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:56

Jeg er frisk på begge dele. Nu har jeg prøvet at starte en del virksomheder og synes det er rigtigt spændende især da man jo så former virksomheden fra bunden og dermed kan få den som man vil have den ( i teorien). Men jeg lusker da lidt rundt inde på virksomhedsbørsen for at se om der er noget interessant ind i mellem. Har faktisk lidt kig på en virksomhed i øjeblikket også selvom det i mellemtiden er begyndt at koste penge :)
Fordelen ved den eksisterende virksomhed er jo at den allerede er i gang, den har kundedatabasen, leveradørkontakter osv. dvs man kan få en "flyvende" start ved at betale hvad det koster (eller lidt mindre Wink )

Fra Thisted
Tilmeldt 6. Jul 05
Indlæg ialt: 279
Fra  Curabitur ApS Skrevet kl. 14:11

Er frisk på begge dele, men der er da ikke noget som suset i maven, irretationen, mavesåret og lign. symtomer man år ved overtagelse af en virksomhed i fritfald, eller at opstarte fra bunden...

Er ikke tyben som kan sætte sig tilbage og nyde indtjenning der kommer af sig selv.

Peter

www.Curabitur.dk-www.Boghthoft.dk-Bøgh ApS-www.forlaget-Legimus.dk

www.golfhouse.dk-www.kazambo.dk-www.selvudgiveren.dk  

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 17:42

Jeg vil sige at det kommer MEGET an på branche og virksomhedens størrelse. Min erfaring siger at man skal være meget varsom hvis man påtænker at købe mindre virksomheder, hvis der ikke er tale om virksomheder, hvor en stor del af værdien ligger i patenter, produktionsudstyr eller lignende. Køber man en mindre virksomhed hvor medarbejderne primært udgør den værdi man betaler for, så risikerer man let at stå uden noget som helst et par måneder senere. Man kan naturligvis godt have held med sådan et opkøb, men først når der er tale om et større antal medarbejdere ville jeg vove mig ud i det. Mindre virksomheder er jo også ofte ejerledede, og hvis ejerne er en stor del af driften, ja så aner man ikke om man reelt har en virksomhed når ejeren er væk.

Når alt det er sagt, vil jeg nok alligevel foretrække at starte selv, selvom det ganske vist er sjovere at udvikle når man ikke skal vende hver krone. Men med lidt talent, og hvis banken tror ligeså meget på ideen som en selv, så genererer opstartsfasen jo bare et kontrolleret underskud, og kassekreditten tillader en at gøre de ting man planlagte fra start. Man burde ikke være iværksætter hvis ikke man har talent for at forretningsudvikle, med mindre man har nogen til at fortælle sig hvad man skal gøre. Hvis man siger at man er forretningsudvikler, men ikke gider starte selv fordi man så skal vende hver krone, så er man jo ikke nødvendigvis iværksættertypen. Derimod er man vel en person med gode (eller mindre gode) ideer til at få andres penge til at yngle fordi man ikke tør prøve med sine egne (eller har ideer at prøve det på). Og det er der naturligvis heller ikke noget galt med.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:32

Da vi startede Jakodan havde vi primært produkter til trykkerier, reklamebureauer og lign., fx tryksagsæsker, paprør og den slags.
Men det tager jo et stykke tid at komme igang og få et ordentligt kundegrundlag.
Så vi gjorde det, at vi købte Dansk Laminerings Center som laver efterbehandling af tryksager (primært laminering)
På den måde fik vi en "bagvej" ind til trykkerierne - Lamineringscentret har mange faste kunder i branchen og det er lige så nemt for dem, at købe lidt emballage med, når vi nu alligevel har den gode kundekontakt. Så på den måde fik vi sat skub i salget, samtidigt med at vi havde en fast indtjening hver måned.

I dag har vi så meget at lave, at vi overvejer at sælge lamineringsdelen fra igen om et års tid, da det er meget tidskrævende og det begynder at knibe med at nå det hele. Lamineringscenteret er lille og har ikke kæmpe indtjening, men det har tjent sig selv hjem igen + givet os et godt afsæt for Jakodan.dk.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)