Jeg skal sælge noget software jeg har lavet og skal i den forbindelse starte en virksomhed til formålet. Det har jeg dog et par spørgsmål til, som jeg håber at i kan hjælpe med. Det bliver en enkeltmands virksomhed, da jeg først og fremmest ikke ved om der overhovedet er noget salg i det jeg har lavet.
* - Ansvarsfraskrivelse. Når jeg har lavet noget software, og hvis en kunde ødelægger sit hardware ved brug af min software, det antager jeg at jeg kan skrive mig fra. Hvordan gør man dette sådan rent praktisk?
* - Hvor skal diverse tekster stå (bla. ansvarsfraskrivelsen) for at de er gældene? Skal jeg skrive Copyright eksempelvis i selve softwaren, for at ulovliggøre kopiering og/eller skal jeg regsitrere det jeg har lavet et sted for at det gælder osv?
Du skal have en advokat til at skrive ansvarsforsikringen og de andre ting.
Okay var ikke klar over at det var en forsikring. Det lyder som noget der er dyrt.
Det software jeg sælger koster omkring 4 euro. Jeg kan ikke bare selv fraskrive mig ansvaret uden at der skal en advokat ind over? Du kan nok godt se, at til den pris, så skal det ikke koste ret meget for sådan en forsikring samt advokat for at det ikke kan svare sig.
Jeg ved ikke noget om copyright, men ansvarsfraskrivelsen kan du f.eks. lave på fakturaen. "Ved betaling accepteres betingelserne, som er ...". På nettet skulle der være mange eksempler på ordlyden, ellers har de givet noget i kommunens erhvervsrådgivning. En helgardering kunne være at lave et kapitalselskab, f.eks. IVS. Herved er det kun den indskudte kapital, som kan mistes, hvis man skulle få et erstatningskrav ned over sig. Det lyder dyrere, end det er, men har så også nogle fordele fremfor enkeltmandsvirksomhed.
Advokat er lidt "udelukket" da det simpelthen ikke kan svare sig økonomisk. Det software jeg ønsker at sælge kommer ikke til at koste mere end nogle få håndøre, og prisen for en advokat er jo en del :-) Så jeg ser lige hvad jeg kan finde ud af.
Advokat er lidt "udelukket" da det simpelthen ikke kan svare sig økonomisk. Det software jeg ønsker at sælge kommer ikke til at koste mere end nogle få håndøre, og prisen for en advokat er jo en del :-)
"klap lige hesten" med den advokat, uanset hvor dygtigt han formulerer sig kan han ikke fraskrive dig fra et ansvar for de produkter og ydelser du sælger. I øvrigt formoder jeg med de små priser at dine kunder er privatpersoner (også kan ansvaret slet ikke fraskrives)
Det du skal fokusere på er at lave en produktbeskrivelse, hvor du beskriver anvendelsen af dit software, specielt hvilke begrænsninger det har (eksempelvis; må ikke anvendes på windows XP maskiner eller lign.)
Du skal ved købet gøre kunden opmærksom på at denne er selv ansvarlig for anvendelse udover din produktbeskrivelse, det er nok det tætteste du kommer på reel ansvarsfraskrivelse.
Hvis dit software aktiverer den hemmelige "computer-spring-i-luften knap" og kunden har holdt dig til din produktbeskrivelse, vil du være erstatningsansvarlig uanset hvad! Enten skal du vælge en virksomhedsform med begrænset hæftelse, hvilket dog har det problem at du også kan miste rettighederne til din software (træls hvis det er en milliard værd) eller skal du have en erhvervsansvarsforsikring (formentlig inkl. produktansvar) som dækker de uforudsigelige tab som kan opstå.
Enten skal du vælge en virksomhedsform med begrænset hæftelse, hvilket dog har det problem at du også kan miste rettighederne til din software
Hvordan det? Ved salg af selskabet er værdien af programmet vel en del af prisen og/eller ts kan have rettighederne personligt?
Nu snakker vi om risiko i tilfælde af softwaren/produktet påfører en kunde et tab, hvorved selskabet/virksomheden bliver erstatningsansvarlig.
Hvis et selskab skal betale erstatning udover sin hæftelse, går det jo per definition konkurs, hvis selskabet ejer softwaren følger det jo med ind i konkursboet. Hvis det er privatpersonen som ejer softwaren er vi jo tilbage ved kernen, så er han jo som erhvervsdrivende ansvarlig for sit produkt og det erstatningsansvar som følger med.