Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarmodtager, oprettelse af CVR nr.?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer
Ved siden af mit primære job udenfor normal arbejdstid sælger jeg konsulenttimer i form af udarbejdelse af KPI dashboards, rapporteringsværktøjer, automatiserings opgaver mv. i Microsoft Excel.

Jeg har pt. 2 kunder som jeg sælger timer til én i Danmark og én i Tyskland. Jeg har ingen planer om markedsføring, lave hjemmeside, annoncer ol. Jeg er fint booket  op med timer gennem mit netværk.
Indtil videre (til jeg finder ud af hvordan man gør) er jeg blevet oprettet i de to virksomheders lønsystmer som almindelig timelønnet medarbejder og betaler skat på mit BI-kort.
Mit spørgsmål går på hvordan jeg får oprettet et CVR nummer så jeg kan fremsende en desideret faktura istedet. Jeg antager at dette vil være en fordel for mig da jeg så kan trække momsen fra på indkøb af PC, printer, printerpatroner, papir mv. og kun betaler skat af overskudet.
Jeg kan læse mig frem til blandt et hav af artikler, forum indlæg og gammelt materiale på skat at jeg ikke kan oprette mig som selvstændig erhvervsdrivende da jeg ikke har nogen økonomisk risiko som sådan. Men jeg tilgengæld ikke er ansat i de virksomheder jeg sælger timer til. Dette medfører som jeg forstår det at jeg bliver honorarmodtager på mit salg af konsulenttimer og naturligvis almindelig lønmodtager på mit primærer job.
Er der nogen som kender til oprettelse af enkeltmandsvirksomhed som honorarmodtager.
Hvordan man gør, faldgrupper, fordele/ulemper og hvad jeg skal være specielt opmærksom på?
Og er det korrekt forstået at regnestykket ser således ud hvis jeg sælger timer for 10.000 dkr. og køber en PC til 5.000 dkr.
Timesalg             dkr. 10.000
Salgs moms         dkr.  2.000  

Køb af PC             dkr. -4.000  (ex. moms)   
Købmoms            dkr. -1.000

Overskud             dkr.  6.000

Skyldig moms      dkr. -1.000
Skat 50%              dkr.  -3.000
Indkomst               dkr.  3.000

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49

Honorarmodtager er ikke selvstændig og dermed ikke CVR og ikke momsfradrag/pligtig

I stedet for lønmodtager skal dine arbejdsgivere indberette det som bidragspligtig B indkomst hvis de er danske og under dit CPR hvis det er udlændinge

Aktiviteten som du beskriver den - som ikke være selvstændig men honorar - giver ikke ret til momsfradrag efter min bedste mening

Du kan derimod godt trække en del af prisen fra for ting du bruger i arbejdet. Bruges det KUN i arbejdet kan det skrives af over levetiden (ex en computer) men har du kun den eller en gammel sag som ekstra, vil skat forvente du tager det % vis

Se mere om honorar og freelance her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html  

og her om honorar - lønmodtager - eller selvstændig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  der lægges vægt på mange kriterier -. f.eks., at du har en selvstændig økonomisk risiko hvis du er selvstændig (ud over at kunden ikke betaler - går konkurs osv) men læs dig frem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:07

Hej John
Tak for et rigtig godt svar!

Dvs. at de virksomheder jeg udenfor mit primære job sælger konsulenttimer til skal oprette mig som ansat og lønmodtager i deres system og jeg så betaler fuld skat på mit BI-Kort? Håndteringen for virksomhederne vil blot være nemmere hvis jeg blot kunne sende en faktura de måneder jeg havde leveret timer. Eller tager jeg fejl?

HvorDan sondre man mellem honorarmodtager og selvstændig erhvervsdrivende? Skal jeg beskæftige mig med salg af konsulenttimer på fuldtid? Eller er det heller ikke nok da jeg jo ikke løber en økonomisk risiko anden end ingen indkomst.

Hvordan trækker jeg indkøb af kontorartikler fra og eventuelt en PC (den vil kun blive brugt til dette formål da jeg privat kører med Mac)?
Er det et felt på min skatteopgørelse?

Med venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54

som lønmodtager hvis det er det du er - eller honorarmodtager - hvis det er det du er. Du må læse mine links - de beskriver det som godt det kan lade sig gøre for mig - med masser af underlinks- lønmodtager - honorar eller selvstændig - . Ved honorar som indberettes til rubik 12 trækker du fra i rubrik 29 for de helt direkte relaterede udgifter - en computer vil jeg mene du skal tage over en vis årrække - da den jo ikke er værdiløs efter 1 år

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:57

Umiddelbart synes jeg nu godt at man kan argumentere for at der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed. Her er der tale om flere kunder, der er risiko, selv stille udstyr til rådighed og måske også en vis frihed til selv at tilrettelægge arbejdstiden.

Omkring eventuelt fradrag af kontorartikler og computer så er det i rubrikken for lønmodtagerfradrag. Ulempen er her at der er et bundfradrag på 5800 kr. Så med andre ord er der her en fordel for den selvstændige erhvervsdrivende.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 08:05

Jeg tror sagtens du kan oprette en enkeltmandsvirksomhed og sende regninger til dine kunder istedet for at være 'semi ansat'. 

Og jeg kan heller ikke se at det skulle være et problem at trække udgifter så som computer, mv. fra, hvis din omsætning er OK stor.

Det vil ihvertfald undre mig hvis SKAT gør indsigelse - de har nok at gøre med skattely sager og skattefradrag på negativ aktie afkast i tiden Cool

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12

jeg tror som også det kan gå som selvstændig med de 2 jobs - i alle fald at skat nok ikke brokker sig i personlig virksomhed - svarer blot med links der viser forskelle på de tre mulige og ud fra trådstarter selv der ikke mener han er selvstændig

Henrik - fradrag for direkte omkostninger i honorar - er det altid ligningsmæssige? Kan man ikke fratrække de helt direkte omkostninger ved honorar i rubrik 29

Jeg ser da skats vejledning som- honorar rubrik 12 - og fradrag - afskrivninger (ex computer) kørsel og alle direkte omkostninger som fuldt fradrag i rubrik 29 og ikke som ligningsmæssigt - hvor jeg er enig i det er ligningsmæssigt?

Dermed kun momsen til forskel (og hvis delt aktiv personlig andel formentlig) - om det så er arbejdet med virksomhed værd afgør trådstarter naturligvis

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21

Cookie - John Hannover:
Henrik - fradrag for direkte omkostninger i honorar - er det altid ligningsmæssige? Kan man ikke fratrække de helt direkte omkostninger ved honorar i rubrik 29

Yes Enig!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)