Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

familiens økonomi

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er en almindelig arbejder der er halvejs igang med at starte for mig selv.

Mit problem er : vil det at jeg får et cvr-nummer have nogen indflydelse på min kones økonomi ( skat ) , jeg vil starte op deltids-selvstændig. Vi mener at det kan påvirke både skat og feriepenge , min kone er lige startet i et nyt job efter længere uddannelse.

Håber at der er en der ved noget om dette.

Mange hilsner

Winskov

P.S. God idé med denne side
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:13
 Hej Winskov,

Jeg er startet for mig selv for 2 1/2 år siden, og jeg havde også de samme spørgsmål på det tidspunkt.

Mit svar til dig er at det ikke får nogen indflydelse på din kones økonomi vedr. hendes skat og feriepenge.

Men, for dig får det betydning, da den indkomst du får som selvstændig betragtes som B indkomst og du kan, hvis du ikke passer på komme bagud med at betale skat hvilket hævner sig året efter. 

vedr. ferie penge skal du selv huske at ligge penge til side hvilke der skal dække det antal uger som du forventer at holde fri. Hvis du køre på timebasis, ja så tjenes der ikke noget når du ikke er i arbejde. Jeg har ikke holdte her  de 2 første år, men til sommer vil jeg have 3 uger.

Nogle råd:

- Der findes nogle erhvervsforening som afholder iværksætteraftener som informere om støtte til opstart og andre faldgrupper. Se feks her : http://www.helsingor.dk/helsingorerhvervsraad/index.html. Ellers kik i det lokal område, eller ring til Helsingør Erhvervsråd og spørg.

- Få fat i en god revisor fra starten. Få talt om hvilken virksomhedsform du skal starte med. Få styr på økonomi, få lagt nogle realistiske budgetter og hold orden på inde indtægter. Jeg fik ikke mit firma startet op som et ApS, og det vil jeg gerne nu, så det giver lidt udfordringer, som jeg gerne ville have været foruden, men det skal nok gå. (Virksomheds overdragelse mm).

- TAG springet, jeg nyder at være selvstændig og stå til ansvar for det jeg laver. Det er rigtig godt.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Palle

Fra København
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:23
En enkelt vigtig detalje i spillet om privat-økonomi er banken. Jeg kan ikke nok anbefale, at du holde dit firmas bankforbindelse til en anden bank end din privat-økonomi.

Jeg har ofte hørt om folk, som har placeret både deres privat-økonomi og deres virksomhed i samme bank. Og selv om det er 2 forskellige enheder, så blander banken tingene sammen. Så når din nye virksomhed mangler et afdrag på et lån, så spærrer de bare for din privat-økonomi (eller kræver privat-lån, kautioner, garantier mm).

Så jeg kan ikke nok anbefale, at du får en anden bank som virksomhedsbank.

Jeg er fuldstændig klar over, at bankerne ikke synes dette er en god ide. Men du vil være rigtig glad for dit valg, såfremt der måtte opstå udfordringer i din virksomhed (din kone vil være endnu mere glad).
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 22:13

Jamen...øhhh...??? Er det det normale, at man kan få en bank til at låne til firmaopstart, hvis banken ikke er den hvori man har sine private anliggender...??? Ikke fordi jeg ikke kan se fordelene ved at holde tingene adskilt....

Mads

Fra København
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 23:23
Nej da. De vil da naturligvis forsøge at få din privat-foretning med. Men her er det anbefalingen kommer, nemlig at holde fast i at man ønsker 2 forskellige bankforbindelser.

Men det er da fuldstændig korrekt, at man står stærkere hvis man har en anden måde at stille garanti på :-).

Jeg har faktisk oplevet at banken har været rimelig fornuftige, hvis jeg bare fra starten har udeladt muligheden meget bestemt (tror næsten de har instruks på at prøve, men at det ikke er alt afgørende for dem).
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:05

Jeg siger mange tak for jeres svar, det er rart at man kan kan få et godt og sobert svar på alle spørgsmål herinde.

Godt råd med banken, men i mit tilfælde er det bedre at jeg kender/har et godt forhold til dem. Og økonomisk er der ikke nogen risiko, da jeg ikke skal investere noget. ( til en start ) og grunden til at jeg starter deltids er at så kan jeg spare sammen til de ting jeg skal bruge hen ad vejen.

P.S. Jeg sendte papirerne til erhvervs-og selskabsstyrelsen IDAG, så nu venter jeg bare.

Kryds fingre for mig

MVH Winskov
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:43
  Jeg ved godt at mit indlæg kommer lidt sent, men jeg faldt lige over Winskov's indlæg her til aften og vil i den forbindelse lige dele ud af min meget dårlige erfaring med at benytte samme bank til både privat og erhverv.

I 2000 stiftede jeg et ApS sammen med en tidligere kollega. Vi benyttede, af hvad vi troede var smarte og praktiske grunde, den samme bank som jeg havde privat - dog en erhvervsrådgiver i stedet for min privatrådgiver.

Vi fik en pæn omsætning og banken kvitterede med at indsende virksomhedens økonomiske oplysninger som min private årsopgørelse til Told og Skat. Dette anede jeg intet om, så jeg havde jo blot udfyldt min selvangivelse som jeg skulle. Der gik præcist 3 uger efter jeg havde indsendt min selvangivelse til jeg blev kontaktet af en ret så alvorlig mand fra Told og Skat som mente de havde en "seriøs sag kørende omkring min person". Dette resulterede i 2 måneders kamp med Told og Skat indtil det mirakuløst lykkedes min revisor at få kastet lys over sagen, ved at få banken til at skrive en undskyldning til mig og Told og Skat sammen med en forklaring om at de tal de havde opgivet ikke var mine personlige men min virksomheds.

Men sagen var dog ikke helt slut... Næste år gjorde banken fuldstændig det samme igen... Så var det at jeg splittede erhverv og privat-økonomien op! 

/Jesper
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)