Jeg står for at blive pensioneret, men min tidligere arbejdsplads har tilbudt mig, at jeg fortsat kan lave noget af det arbejde, jeg hidtil har lavet i virksomheden. Det drejer sig om grafisk arbejde (design af foldere, plakater o.lign.), som virksomheden skullle bruge andre leverandører til, hvis ikke jeg lavede det, idet der ikke er andre i virksomheden som er i stand til at lave det. Der er ikke indgået nogen aftale om hvor meget jeg skal lave for virksomheden, og jeg kan til enhver tid risikere, at de finder andre leverandører. Kan jeg starte en enkeltmandsvirksomhed med den ene kunde, og vil SKAT godkende det? Det er min intention at finde andre kunder, men kun i et omfang så jeg ikke har en omsætning på mere end 50.000 kr. om året (da det vil have indflydelse på min pension) og jeg vil bl.a. lave en hjemmeside, hvor jeg tilbyder mine tjenester. Jeg vil skønne at min tidligere arbejdsplads vil have ordrer for omkring 15.000-20.000 kr. om året. Jeg vil stort set ikke have udgifter ved arbejdet - kun min egen arbejdstid. |
Det kan du sagtens.
Hvis du har en omsætning på over 50.000kr skal du momsregistreres - ellers ikke.
Du kan evt. starte en personlig eget mindre virksomhed, så får du et CVR nummer men bliver ikke momsregistreret.
Hvis du tror på en omsætning over 50.000kr om året, ville jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed.