Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma med foreløbigt kun én kunde - vil det blive godkendt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står for at blive pensioneret, men min tidligere arbejdsplads har tilbudt mig, at jeg fortsat kan lave noget af det arbejde, jeg hidtil har lavet i virksomheden. Det drejer sig om grafisk arbejde (design af foldere, plakater o.lign.), som virksomheden skullle bruge andre leverandører til, hvis ikke jeg lavede det, idet der ikke er andre i virksomheden som er i stand til at lave det. Der er ikke indgået nogen aftale om hvor meget jeg skal lave for virksomheden, og jeg kan til enhver tid risikere, at de finder andre leverandører.

Kan jeg starte en enkeltmandsvirksomhed med den ene kunde, og vil SKAT godkende det?

Det er min intention at finde andre kunder, men kun i et omfang så jeg ikke har en omsætning på mere end 50.000 kr. om året (da det vil have indflydelse på min pension) og jeg vil bl.a. lave en hjemmeside, hvor jeg tilbyder mine tjenester. Jeg vil skønne at min tidligere arbejdsplads vil have ordrer for omkring 15.000-20.000 kr. om året.

Jeg vil stort set ikke have udgifter ved arbejdet - kun min egen arbejdstid.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 20:07

Det kan du sagtens.

Hvis du har en omsætning på over 50.000kr skal du momsregistreres - ellers ikke.

Du kan evt. starte en personlig eget mindre virksomhed, så får du et CVR nummer men bliver ikke momsregistreret

Hvis du tror på en omsætning over 50.000kr om året, ville jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 20:11

Hej

Hvis du kun har 1 kunde, og denne kunde er din tidligere arbejdsgiver, risikerer du at skat fortsat regner dem for din arbejdsgiver.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Tilmeldt 10. Apr 16
Skrevet kl. 20:21

Det er også det jeg var i tvivl om. Vil det også gøre det, hvis jeg aktivt prøver på at få flere kunder?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:26

Viggo Poulsen - vP Faktura:

Hej

Hvis du kun har 1 kunde, og denne kunde er din tidligere arbejdsgiver, risikerer du at skat fortsat regner dem for din arbejdsgiver.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

I princippet korrekt, men lidt firkantet.

Se evt http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064100&vId=0

Tilmeldt 10. Apr 16
Skrevet kl. 21:06

Jeg har lidt svært ved at se, at der er tale om et ansættelsesforhold, hvis jeg (efter al sandsynlighed) sidder i den anden ende af landet og får forespørgsler på design af tryksager (som jeg ikke er tvunget til at acceptere - og omvendt er virksomheden ikke tvunget til at bruge mig, hvis f.eks. min pris er for høj), og hvor jeg laver arbejdet på min bopæl. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:13

Erling51:

Jeg har lidt svært ved at se, at der er tale om et ansættelsesforhold, hvis jeg (efter al sandsynlighed) sidder i den anden ende af landet og får forespørgsler på design af tryksager (som jeg ikke er tvunget til at acceptere - og omvendt er virksomheden ikke tvunget til at bruge mig, hvis f.eks. min pris er for høj), og hvor jeg laver arbejdet på min bopæl. 

Nu ved jeg ikke hvor meget du har læst af ovenstående link fra Arguins eller måske videre i den juridiske vejledning.

Men altafgørende i forhold til din problematik omkring virksomhed eller ej, er om du driver den for egen regning og risiko. Det at du på nuværende tidspunkt kun har en kunde er underordnet, hvis forholdene er som du har beskrevet; du byder på opgaver og du er ikke på forhånd sikret opgaverne, du modtager ikke en fast timepris men har selv risikoen for hvor timer du skal bruge på en opgave, har en hjemmeside hvor du forsøger at komme bredt ud med dine tilbud. Jeg har svært ved at se hvorfor du ikke driver virksomhed, og hvis du i øvrigt ikke må tjene/omsætte mere end 50.000 kr (pga noget overførselsindkomst) så skulle du måske overveje PMV i stedet for enkeltmandsvirksomhed så du dermed slipper for momsen.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:11

Jeg er i princippet enig med Viggo Poulsen, men der spiller så også flere ting ind. Mht. linket fæstnede jeg mig ved to ting (og især "muligvis"):

1. 

Hvis du starter egen virksomhed, og din tidligere arbejdsgiver outsourcer dine hidtidige arbejdsfunktioner til dig, anses du muligvis stadig som lønmodtager for denne aktivitet.

Vurderingen afhænger af, om rammerne for samarbejdet med din tidligere arbejdsgiver har ændret sig, herunder om du selv fortsætter med at varetage opgaven, og om du har påtaget dig en økonomisk risiko.

2.

Hvis du er i tvivl om din virksomhed anses for at være erhvervsmæssig, kan du spørge SKAT og få et bindende svar. Det koster 400 kr.

--

Mit råd er, at du bare skal starte, du gør det i god tro. Hvis du vil sove bedre om natten, så spørg Skat - men vent ikke på deres afgørelse.

God vind!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)