Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring i Dinero af kurstab (NOK --> DKK) - hvordan?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg har bogført en betalt faktura i Dinero. Den er blevet betalt i norske kroner NOK. Den blev bogført af systemet med fakturaens værdi i DKK efter Dineros kurs dags dato mv.

Der kom imidlertid et mindre beløb til min bank i DKK... Så jeg skal vel bogføre et kurstab i forbindelse med den faktura, som jeg har fået betaling for..

Hvordan gør jeg det? Jeg har jo ikke et bilag for kurstabet - ud over altså fakturaen (som er bogført).. Banken skulle jo gerne fortsat stemme på ører..

Opretter jeg via "Finansbilag" et bilag på kurstabet og benytter konto 2400?

Jeg er meget i tvivl og synes, at jeg sidder fast i det her...  Er banken modkonto for bogføringen? ... 

Tak, om nogen vil hjælpe mig.

Mvh. Niels Overgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05

Det kan du sagtens - eller lav en ny Valutadifferencer salg - lidt sjovt den specifikt hedder import, for det kan jo lige så godt være eksport - men ja til metoden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Apr 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:00
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42

Hej Burim

Jeg havde netop læst den nævnte vejledning igen og igen, men den synes ikke at kunne benyttes, når fakturaen ER bogført.. Jeg kunne ikke gå ind i fakturaen og se differencen under feltet "Betalinger". Og i forbindelse med processen via "Kassekladde" kan jeg i vejledningen ikke se, hvordan man registrerer banken som modkonto i forbindelse med kurstabet.. 

Så enten er jeg for newbie (hvilket er MEGET sandsynligt) - eller også må I forklare det lidt bedre i vejledningen - især, hvad man gør, hvis fakturaen er bogført.

Med venlig hilsen

Niels Overgaard

Paradis IVS

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 13:26

Bare "slet" betalingen og start forfra. Det er et lille X du skal trykke på for at slette betalingen. Dinero har i øvrigt i nu snart over et år lovet, at automatisk bogføring af kurstab ville komme snart ... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52

det nytter ikke noget at slette betalingen og så bogføre den med et andet beløb end fakturaen lyder på - så vil kunden jo stå med en gæld - eller have penge til gode

Det skal som angivet bogføres på en konto for kursdifferencer mod bank 

vh John Hannover

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 14:23

Hej,

@John - jeg tror du misforstår mig.

Kunden skal naturligvis oprette betalingen på PRÆCIS det beløb, som er blevet betalt, og så bogføre på en kurstabskonto (Min hedder 2425) og på debitorkontoen (53000).

Men når spørgeren har oprettet betalingen med et forkert beløb, som jeg læser det, skal det forkerte beløb slettes og erstattes med det rigtige beløb.

/anders

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:02

Hej Anders og John

Her er de præcise oplysninger om sagen:

Jeg sender en faktura til et norsk forlag på NOK 1733,12,-

Under oprettelsen af fakturaen, hvor jeg opretter fakturaen i norske kroner, registreres kursen for NOK i DKK automatisk af Dinero på datoen for oprettelsen af fakturaen. Kursen (100 DKK = 78,47 NOK) benyttes jo så til registrering af fakturaen. Det præcise beløb i DKK via kursen på oprettelsesdatoen var således 1359,98 DKK.

Efter betaling af fakturaen i Norge dukker der 1335,01 DKK op på virksomhedskontoen.

Herefter registrerer jeg fakturaen, som hermed bogføres et varesalg på DKK 1359.98 DKK.

Dette beløb stemmer ikke med det virkelige beløb som havnede i banken på 1335,01 DKK og jeg vil nu gerne bogføre et kurstab på differencen:  24,97 DKK...

Jeg fandt i Dinero den omtalte vejledning, men det synes at være en forudsætning, at der sker en tilretning under "Betalinger - restbeløb" INDEN fakturaen bogføres. Dette var for sent i mit tilfælde, så nu spørger jeg, hvordan jeg bogfører kurstabet..  Om det gøres via Bogføring --> Finansbilag --> konto 2400 og modkonto banken...  eller .. hvordan?  jeg vil da ikke mene, at en faktura, som på oprettelsesdatoen har et bestemt pålydende i DKK via Dineros kursomregningsfunktion skal slettes og ændres på grund af kurstab i forhold til indbetalingsdatoen? ...

Med venlig hilsen

Niels Overgaard

Paradis IVS

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

jeg kan ikke se andet end det jeg svarede allerede i første svar - ja til din metode

vh

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 21:44

Hej,

Til at starte med bogfører du betalingen af PRÆCIS det beløb, der er tale om - i både DKK og NOK.

Husk at ændre vekselkursen, når du bogfører betalingen, til den kurs, som pengene er blevet vekslet til i din bank (det står på dit kontoudtog) - ellers vil kunden skylde dig penge i NOK når beløbet i DKK du modtager ved betalingen er forskelligt fra det beløb, i DKK, som blev bogført den dag fakturaen blev udstedt.

Dernæst skal lave et finansbilag, hvor du bogfører konto 53000 Debitorer mod konto 2425 Kurstab (brug evt. konto 2400 istedet, 2425 er en jeg selv har lavet) og på beløbet -24,97 da det er det kurstab, du har realiseret.

På den måde får du din debitorkonto til at gå i 0 - og det kurstab du har realiseret kommer til at stå som en variabel omkostning.

Hvis og såfremt du har betalt et gebyr til banken skal det selvfølgelig bogføres separat.

/anders

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)