Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må vi give 'gratis' morgenmad hverdag?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 95
Fra  Mørkøv Casino Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

I vores branche er det meget normalt at tilbyde gratis kaffe, sodavand, the, slik osv.

I forbindelse med at vi i kommende tid flytter og udvider vores eksisterende butik er det planen at udvide sortimentet og gøre morgenmad (alm. buffet m. franskbrød, smør, ost, wienerbrød, avis etc) til en fast del af vores koncept. Og naturligvis skilte lidt med det på vores facade osv.

Rent praktisk vil vi gøre en af to ting: Selv lave det som bake-off (mest økonomisk) - eller lave et samarbejde med den lokale bagermester, der ligger rundt om hjørnet.

Der er flere ting i det, men som hovedargument vil vi naturligvis gerne bruge det som et ekstra trækplaster i forhold til at få nye kunder + fastholde vores nuværende.

Egne tanker:

Vi ønsker ikke at få ballade med fødevarekontrol etc. (egenkontrol mv.)

Er det fradragsberettiget, hvis det er en fast del af vores nedskrevet koncept?

Kunne godt bruge jeres tanker og erfaringer.

VH Vegas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vegas,

Hvad er det for en branche, som I befinder jer i? Det er lidt svart at gennemskue, synes jeg. 

Jeg har selv været i mindre slåskampe med fødevarestyrelsen, og dem vil man ikke gøre sig uvenner med. Hvis det drejer sig om produktion af fødevarer, skal i naturligvis være registreret som fødevarevirksomhed, tilberede maden i et fødevaregodkendt køkken samt have en vis erfaring inden for professionel fødevarehåndtering - dette forventer fødevarestyrelsen. 

Hvis I skal blot opbevare brød, som I modtager fra en bager, er der nogle regler, som I skal overholde mht. opbevaring. Jeg er sikker på, at du kan læse dig til alt dette på fødevarestyrelsens hjemmeside - de har mange tekster etc. derinde. 

Jeg håber, at jeg kunne hjælpe - selvom jeg synes, at din tekst var lit tvetydig.

Ellers må du prøve at omformulere - det kan være, det bare er mig, som ikke kan læse, hehe.

Mvh.

Kasper Friis

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 95
Fra  Mørkøv Casino Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu hvor jeg lige læser teksten igen, kan jeg godt se at det er gået lidt stærkt. beklager.

Vi driver en spillehal med gevinstgivende automater. I denne branche er det kutyme at stille sodavand, kaffe mv. til fri afbenyttelse for de betalende kunder som ren service. Vi ønsker nu tage den skridtet videre(i takt med udvidelsen af butikken) og overvejer om det kan være givtigt for os, at tilbyde morgenmad, aviser mm. til spillende gæster. - lovformeligt er det OK, min bekymring går primært i forhold til hvorvidt udgifterne hertil vil være fradragsberettiget, samt hvorvidt vi kommer i klinche med fødevarestyrelsen.

Håber det står lidt mere klart nu.

VH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er jeg mere indforstået. 

Som sagt, så skal man godkendes af fødevarestyrelsen, have et fødevaregodkendt køkken samt have erfaring/uddannelse inden for faget. 

Kig dig omkring på google - der kan du finde noget, helt sikkert!

Mvh.

Kasper Friis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

ja fødevarestyrelse for den del med godkendelse

Fradrag må vel følge de almindelige regler for fradrag for bespisning af forretningsforbindelser/kunder i egne lokaler

Kaffe / te alene - fuldt fradrag udgift og moms

Bespisning til - samlet så kvart fradrag for udgiften - fuldt moms fradrag stadigt når det er til forretnigsforbindelser - deltager personalet - så 0 momsfradrag for dem

Jeg kan ikke se det hører under andet?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mindre du har en kiosk tilknyttet, hvor det vil være relevant at sælge nybagt brød, så er løsningen med at lave en aftale med bageren allerbedst. 

En god bake-off ovn koster pænt i indkøb, og det tager mange år før den er tjent ind i forhold til bager løsningen. Samtidig er der stor forskel på hygiejne kravene. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Vegas,

Spændende ide med gratis morgenmad, men der er bare lige en hage ved det: Dine kunder er ikke kunder i den del af forretningen, hvor DU tjener penge, mens de læser den gratis avis og spiser den gratis morgenmad. Med andre ord, så kannibaliserer du din egen forretning ved at aflede kundernes opmærksomhed fra det, som du tjener penge på.

Ideen er slet ikke dårlig, men den skal bare forædles. Du bør måske snarere SÆLGE morgenmad til en fornuftig pris f.eks 9 kr for et rundstykke med smør og pålæg eller for en basse. Nettoprisen for et rundstykke, smør og pålæg overstiger hurtigt 5 kr, så derfor er det ikke meget spild, der skal til før det er en tabsforretning. Så tænk lige, hvor meget tab det ville give, hvis du slet ikke tog noget for det.

25 kunder om dagen, der i snit spiser for 8 kr = 200 kr per dag og I har åbent 30 dage per måned: 6000,- i direkte tabt fortjeneste på at fastholde nogle kunder. Jeg tvivler på at nye kunder ville lade sig lokke til at blive kunder ved at få gratis morgenmad. Dertil er tiltrækningen bare ikke stor nok.

Det er super vigtigt at holde fast i, at alt hvad man gør, gør man for at tjene penge. Det du påtænker med gratis morgenmad virker snarere som om du gør for ikke at miste kunder. Hvis det er tilfældet, så er du allerede nu i problemer for så er det ikke en god nok forretning og den bliver bestemt ikke bedre af at forære et måltid væk. Jeg håber, at det ikke er tilfældet.

Jeg kender intet til din branche og jeg har ikke gode ideer lige nu til at gøre reklame for din forretning, men hvis du vil bruge 6000,- per måned (bare mit regnestykke ovenfor), så tænker jeg faktisk at Facebook kampagner i dit lokalområde ville lokke flere ned end gratis morgenmad.

Held og lykke med det.

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 95
Fra  Mørkøv Casino Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ret overbevist om det er efter de regler vi serverer slik og sodavand nu.

Bogholderi og lovstof i den sammenhæng finder jeg ualmindeligt usexet, så jeg er faktisk ikke helt klar over hvad det betyder for os i praksis? Angel

Som opstiller af spilleautomater er vi ikke momsregistreret - vi betaler lønsumsafgift. Så der er fuld knald på alt hvad der hedder moms.

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 95
Fra  Mørkøv Casino Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kioskløsningen vil i mange tilfælde være ideal, men vi kommer til at overstige max tilladte spilleautomater i den sammenhæng.
(Så ville vi også uden videre kunne tilbyde tips og lotto, men det går desværre ikke)

Alternativt kunne vi købe bake-off produkter, der i første omgang er tilsigtet det private segment - disse burde kunne laves i en alm. ovn. = mindre omkostningstungt for os i opstart. Der er køkken i vores nye lokaler - om de overholder gældende lovkrav i nuværende forfatning skal jeg lade være usagt.

Tak for dit indspark! 

Fra Holbæk
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 95
Fra  Mørkøv Casino Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Tak for din grundige analyse - under andre omstændigheder ville du have fuldkommen ret i mange af dine tanker.

MEN i vores branche er alting automatiseret. En god del af tiden, passer automaterne sig selv - i tilfælde af gevinst, spil eller lign. stopper automaten selv. Så man er som kunde ikke nødsaget til at fare rundt blandt maskinerne for at holde trit med dem alle.

Det er derfor det sociale element i vores branche er så vigtigt, alt hvad vi beskæftiger os med har på en eller anden måde altid et element af hygge at gøre - der er masser af tid til smalltalk, kaffedrikkeri - morgenmadsspisning etc.

For at forstå vores branche bare en lille smule, så er det nødvendigt at tilsidesætte vores egen opfattelse af håndtering og fornuft, når det kommer til økonomi.
Disse mennesker har ikke et forhold til penge som du og jeg. Når de står foran døren til en spillehal, så har de på forhånd afskrevet de penge de har i lommen som tab.

Hvis lykken tilsmiler dem den pågældende dag, så er det blot en sidemandsgevinst - i den forstand, at så er der penge til yderligere spil.
Alle smiler og er glade - der er oftest en super stemning. Også på trods af der er mange penge der skifter hænder.

Men det bringer mig frem til vores pointe, idet udbudet af spil - alle steder i disse dage - er meget stort, derfor er det så utroligt vigtigt at skille sig ud fra mængden og differencere sig.

Det lyder som en kliche, men det bliver aldrig iskold business for os - mange spillesteder har gjort det til deres fornemmeste opgave at gøre alting så sparet og billigt som muligt. netop fordi profit er det eneste disse indehavere har for øje. Vi har denne butik som en hobby, der kaster en thailandstur af sig i ny og næ.

Det skinner igennem i vores butik, at vi syntes det er sjovt og hyggeligt at komme på arbejde hver dag.


Derfor er har vi hele tiden haft den indstilling, at en pæn del af overskuddet skulle gives 'tilbage' til vores kunder.
Ikke i form af kontanter, men i form af god service.
Og det har vist sig at lønne sig, skal jeg hilse og sige. Det betyder for os, at vi ikke behøver at gå på kompromis med indkøb til butikken.

Ud af til er vores branche (spil) fortsat meget tabubelagt - det er svært at give et nuanceret indblik i 'vores' verden, hvis man ikke interesserer sig det mindste for spil i det daglige. Og nej, LOTTO tæller ikke med her :) :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)