Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sidste forhindringer inden stiftelse af Holding+Driftsselskab.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Vi er to unge fyre der er i gang med at stifte virksomhed igennem en længere periode.
Konceptet kort er køb og salg af sneakers. Vi har efter lang tids arbejde endt med at have et par sidste ting vi tvivler på, mest ift stiftelse af virksomheden som vi vil håbe at kunne få noget hjælp til. Vi har kigget på at få det stiftet hos fx en advokat, men vil gerne spare x antal tusinde.

Vores tænkte virksomhedskonstruktion vil være et personligt holdingselskab hver, som et Ivs, og et driftselsskab som ApS, da vi vil smide ca. 50.000kr i og har læst os frem til det vil give bedst mening at stifte et ApS med det samme.

1. Hvordan stifter vi det smartest og mest effektivt(og billigst) og hvilke ting skal vi være specielt opmærksomme på? 25.000 I hver sit Ivs og derefter stifter et ApS sammen? Eller er der andet der er bedre? Og er præcis 25.000 nok? Eller hvor meget skal vi hver især stifte vores Ivs med for at have nok til at stifte et ApS.

2. Når man har et holding selskab personligt, skal man så have vedtægter osv? Man ejer det alene så man bestemmer vel alt alene, og har vel ingen grund til at have vedtægter som man skal rette sig efter? (Hvad kan man undlade, og hvad er nødvendigt selvom man er alene).

3. Vi er i lidt i tvivl omkring navnet, men vi har en idé som vi gerne bare vil starte med, for ikke at skulle vente længere da vi ellers føler vi er klar til at starte. Vil der være nogen komplikationer ved at skifte navn under vejs? (Evt omkostninger eller lign?).

4. Vi har allerede købt en stor del af vores varelager ind for nu, vi vil gerne undgå et apportindskud som koster ca 5.000kr, og har læst noget omkring at virksomheden kan købe produkterne af os personligt. Er det korrekt? Eneste vi har læst omkring dette var at evt gæld grundet falsk værdi ved køb osv ville kunne opkræves personligt, men det er ikke noget vi ville være bekymrede for da vi ville sælge til de reele priser vi havde købt til, som vi ved er sikre køb.

Vi håber der er nogen der kan hjælpe med nogen gode råd til hvordan vi bedst kommer igang. Tak på forhånd!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46640
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15

Først og fremmest tror jeg der kan være fornuft i IVS holding og ApS drift - når I er to fra start - men husk omkostninger - erhverskonti i bank + at få den lovpligtige arbejdsskadeforsikring .- for hver af jer, uanset løn(omsætning - til at dække for hver af jer BÅDE jeres holding CVR og det fælles drifts CVR - dyrt at fanges uden og billigst at få begge CVR på samme police

1 Ja 2 holding IVS med 25.000 hver - rækker til ApS drift - som udgangspunkt - Kapitalen vil jo med fordel kunne være stiftelses omk til IVS højere

2 Ja vedtægter skal være fuldstændige - og følge reglerne helt selv om man selv bestemmer

3 navneskifte mener jeg koster 180 kr hver gang

Husk ejeraftale for jeres drift - Hvis I bliver uenige går det jo ikke at have to holdings som så ikke kan rokkes og bare låser drift. Jeg ville bruge advokat

Læs evt min e-bog eller paperback "jeg vil være SELVSTÆNDIG" som link - Den gennemgår stiftelse af IVS og ApS (og virksomheder som I kan springe over) + ejeraftale og stiftelse i detaljer - regler - lovpligter, moms, skat osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 16
Skrevet kl. 21:25

Hej John. Tak for svar.

Jeg menes at have læst noget omkring man kunne lade være at være forsikret i sit eget holding når det kun var en finansiel virksomhed som ikke havde noget drift i, men at ens driftsselskab var forsikret. 
Kan det passe? Eller er det et must i begge virksomheder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56

Antonskanning:

Hej John. Tak for svar.

Jeg menes at have læst noget omkring man kunne lade være at være forsikret i sit eget holding når det kun var en finansiel virksomhed som ikke havde noget drift i, men at ens driftsselskab var forsikret. 
Kan det passe? Eller er det et must i begge virksomheder?

Det er must /lovkrav i begge. Eneste fri for det er financiel holding = nogen der ejer forsikring og banker - finansielle selskaber - ikke nogen der ejer alm drift - de er IKKE finansielt holding - også branche mæssigt. EN del tænker - deres holding er finansielt - da de ikke har drift - men finansielt holding, også branche mæssigt, er de som ejer finans selskaber og ikke andre

ASK styrelsen forklarer det fint i citater her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:48

Er det nødvendigt med holding fra start?

Hvad er risikoen ved at udsætte etablering af holding indtil opstarten giver indikation af fremadrettet indtjening contra opstarts og løbende omkostninger ved øjeblikkelig stiftelse af holding

Tilmeldt 25. Mar 16
Skrevet kl. 11:07

Hej. Vi har mest tænkt på det ift omkostninger, og læst at det er besværligt at gøre efter man er igang, altså tilføje holdingselskab. Hvad ville det evt koste at tilføje på et tidspunkt? Det har nemlig været overvejet også

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

det som kan være problemet kan være at jeres IVS til den tid måske er 1 mio værd - og så udløser salget af anparterne fra jer til holding aktiegevinst skat - så svaret vil afhænge af om jeres IVS er steget meget i værdi - Jeg synes I skal høre en advokat/revisor også - og er I to og I ved I vil have hver jeres holding en dag - så ville jeg nok stifte alt nu. 

Omvendt kan I jo på alle måder, hvis det kun drejer sig om ejerforhold opnå nogenlunde samme ved blot at eje drift. Der jeg ser forskel er, at ved drift - hvis I en dag har løn som overstiger topskat - og I så vil tage udbytte til lave udbytte% som næste hak - så vil i begge skulle tage den med udbytte skat - Hvis I har hver jeres holding, så kunne udbyttet komme op uden yderligere skat (ud over selskabsskatten) og så kunne det stå i holding hvis en IKKE ville have det ud nu - mens den anden kunne hæve det fra holding mod udbytteskat
Samlet - for at I skal have pengene i hånden er det samme sag om det sker fra drift eller fra holding
Anden grund til holding kunne være, at en af jer ville have flere drift uden den anden var med, og ville have det med i samme holding

Bagdele er omkostningerne - også til mere kompliceret sambeskatning - årsrapport og selvangivelse

vh John H

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:42

Det sker uhyre sjældent at selskabernes værdi pludselig stiger voldsomt. Det sker, men er skældent.

Er i opmærksomme på denne problematik vil det også kunne lade sig gøre at stifte en holdingstruktur på et senere tidspunkt, uden at det behøver betyde en voldsom beskatning af goodwill etc.

Hvad er jeres formål med Holding, hvor meget forventer i at kunne tilføre dette holdning indenfor x år og vil i opspare dette beløb i holding til reinvesteringer eller er det tanken at disse penge skal udbyttebetales til jer?

Jeg ser desværre alt for mange holdingstiftelser der kun betyder ekstra omkostninger for ejerne. Omkostninger ejerne må lægge af egen lomme da økonomien i driftselskaberne ofte ikke strækker til udbytte til holding, de første driftsår.

Tilmeldt 25. Mar 16
Skrevet kl. 13:07

Hej.

Vi ser gerne ca en halv millions værdi i selsskabet indenfor 1 år-1.5år.

Det tiltaler at starte uden da det virker en delettere at komme igang med det samme.

Tanken er ikke at hive penge ud indenfor et til to år for at det kan vokse så meget som muligt.

Tanken med holding var blandt andet at kunne hæve penge fra driftsselskabet hvis man ville det, uden nødvendigvis at skulle beskattiges af dem hvis de skulle bruges til andre projekter eller lignende, men som sagt ikke indenfor det første eller to år.

Hvor stort skal selskabet være før der kommer den ekstra beskatning i snakker om? Jeg tænkte at de eneste omkostninger man ville have var det formelle som fx. en advokat skulle hjælpe med ift at få overdraget ejerskab korrekt fra personligt ejet driftsselskab til holdingselskaberne hver især, men hvis der kan komme en ekstra beskatning ind er det måske ikke smart?

Hvis det blot er få tusinde kroner ekstra senere hen, om fx, et år når vi vil begynde at have noget udbytte så er det måske den bedste løsning at starte uden holding.

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:31

Niveauet for jeres forventning er det "bedst case"? og hvad siger budgetterne hvis det ikke helt går som i håber?

Der er andre ekstraomkostninger, som feks at begge holding skal have lavet årlige årsrapporter, selvangivelse etc. Dette er noget de fleste må betale sig fra og prisniveauet varierer fra få tusinde og op til +10.000 inkl moms.

Forventer i at afhænde driftselskabet indenfor de første feks 5 år, er det en mulighed eller vil det ikke komme på tale? Dette kan også have betydning for beskatningen.

Har i ikke en revisor eller advokat der har kendskab til jeres tal og forretningsplan, og som kan rådgive jer ud fra dette?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)