Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvangivelse ved privat salg

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1173
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John ;-)

hvis jeg har solgt flere ting med fortjeneste (privat),

i hvilken rubrik i selvangivelsen skal jeg taste overskuddet ind?

Tak for hjælpen!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:24

Amadeo:

hvis jeg har solgt flere ting med fortjeneste (privat),

Når du skriver "privat", betyder det du også har en virksomhed og er på den udvidede selvangivelse allerede? 

Afhængig af svaret ændrer felt til indberetning også.

I øvrigt, er det overhovedet en skattepligtig indkomst? altså du har købt noget med det formål at sælge med fortjeneste.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46624
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15

hvis det er noget du har gjort som virksomhed - uden registrering - altså ikke bare solgt dit brugte klaver og tallerkener osv (af dit private indbo)- men købt med salg for øje - så enten udvidet rubrik 111 eller alm rubrik 15 med fortjenesten

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 08
Skrevet kl. 09:07

Tak for svarene.

Købt med salg for øje

Salg privat - ikke som virksomhed

Hvad er forskellen (skattemæssig) mellem rubrikerne 15 og 20?

Jeg læser i rubrik 20: 

• Nettoindkomst fra ikke-erhvervsmæssig virksomhed, der ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig (hobbyvirksomhed).
  • Fortjeneste ved salg af ædle metaller mv.

Jeg finder ikke noget tilsvarene i rubrik 15?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48

rubrik 15 er samlerubrik - og du vil være AM bidragspligtig ud fra det du beskriver med købt med salg for øje, ingen tvivl om det, så derfor 15 som er med AM bidrag - eller udvidet som du godt kan anvende - 211

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Aug 08
Skrevet kl. 16:55

Jeg har fået svar fra SKAT: rubrik nr 20, fordi det anses som ikke-erhvervsmæssig - eller hobbyvirksomhed.

Så længe der ikke er tale om økonomisk virksomhed men en hobbyvirksomhed, skal der ikke opkræves moms, heller ikke selvom omsætningen er over 50.000 kr.

Kilde: http://hobbyvirksomhed.dk/%C3%B8konomi/

Det er nyt for mig. Ingen momsregistrering ved omsætningen over 50.000 som hobbyvirksomhed?

SKAT:

For at være erhvervsmæssig skal din virksomhed opfylde to betingelser:

• Du skal drive virksomheden intenst og seriøst.

• Virksomheden skal give overskud eller have udsigt til at gøre det.

Der jeg ikke driver det intens, bliver det for evigt en hobbyvirksomhed Big Smile

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:09

Amadeo:

Det er nyt for mig. Ingen momsregistrering ved omsætningen over 50.000 som hobbyvirksomhed?

Begrebet hobby-virksomhed stammer fra skatteretten og findes slet ikke i momssystemet. 

Begrebet "økonomisk virksomhed" som Skat refererer til er fra (primært) momslovens § 3, og er et selvstændigt kriterie for overhovedet at blive omfattet af momsloven. Og er du ikke omfattet af momsloven, så er man naturligvis heller ikke omfattet af registreringsgrænsen på de 50.000 kr. 

Men husk i forhold til din konkrete situation, at økonomisk virksomhed eller ej i forhold til moms er en konkret vurdering som (i princippet) skal foretages efter hvert salg du foretager. Så måske bliver du omfattet i fremtiden, afhængig af hvor intenst du driver din handel med "private" aktiver.

I øvrigt flot at du rammer en medarbejder ved Skat som er så godt bekendt med momsreglerne og kan give dig vejledning som ikke bare er centreret omkring skatteretten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20

Amadeo:

Jeg har fået svar fra SKAT: rubrik nr 20, fordi det anses som ikke-erhvervsmæssig - eller hobbyvirksomhed.

Så længe der ikke er tale om økonomisk virksomhed men en hobbyvirksomhed, skal der ikke opkræves moms, heller ikke selvom omsætningen er over 50.000 kr.

Kilde: http://hobbyvirksomhed.dk/%C3%B8konomi/

SKAT:

For at være erhvervsmæssig skal din virksomhed opfylde to betingelser:

• Du skal drive virksomheden intenst og seriøst.

• Virksomheden skal give overskud eller have udsigt til at gøre det.

Der jeg ikke driver det intens, bliver det for evigt en hobbyvirksomhed Big Smile

Ja den er interessant - for det er klart hvis det er privat indbo der er solgt så skal det jo slet ikke opgives - men her er det vil ting købt fra privat og solgt med fortjeneste - for ellers giver det jo ikke mening det skal i selvangivelsen - men Jesper_JL og andre:

Mener skat hermed at - når man ikke driver det intenst (efter egen bedømmelse) og måske - køber ind fra private for at sælge videre med fortjeneste - så er det ikke økonomisk virksomhed og dermed IKKE momspligtigt uanset over 50 t oms på 12 mdr.?

OG - så er det tilmed en fortjeneste som ikke udløser AM bidrag (rubrik 20)

Kan det virkeligt være noget skatteyderen selv skal afgøre og sætte i rubrik 20 hvis skatteyderen ikke vil leve af det - men bare købt lidt her og der og sælge videre med fortjeneste - 

Kunne affiliate så ikke også være noget man lavede for sjovt - absolut ikke intensivt - en hobbyvirksomhed - fri for AM bidrag

Jeg ville mene rubrik 15 med AM bidrag eller 211 i udvidet var oplagt

Har vanskeligt ved at forstå det er skatteyderen der selv skal afgøre det ud fra den "intensive"

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06

Det ligger i systemets natur - du selvangiver og SKAT efterprøver.

Man kan ikke sætte lighedstegn mellem hobbyvirksomhed og ingen momspligt ved omsætning over 50 tkr. Det kommer an på en konkret vurdering af aktiviteterne i hobbyvirksomheden om der er tale om økonomisk virksomhed i momslovens forstand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12

Whiskey:

Det ligger i systemets natur - du selvangiver og SKAT efterprøver.

jo det er jo naturligt nok - men hvor ville DU så selvangive noget du købte ind af private eller andre - for at sælge igen og solgte med fortjeneste - i 15 med AM bidrag eller 20 uden - hvis det ikke var dit daglige job .- du gjorde det som "hobby" og slet ikke intensivt - kun søndage Big Smile

Og affiliate - sådan lidt sjov indtjening på en vinblog eller andet - 15 / 211) med AM bidrag - eller 20 uden AM bidrag -

Jeg ville ikke inden har været i tvivl om med AM bidrags pligt - men hvis skat siger, at når man ser det som hobby og ikke er intensiv, så er det 20 - og det overrasker mig ?

Jeg mener de før har svaret via skat - facebook - at hvis der købes noget med salg for øje - er fortjenesten altid skattepligtig med AM bidrag (men faktisk er "hobbyvirksomhed" jo et skattebegreb man selv kan vælge - da det står ved rubrik 20

vh John H

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)