1) Hvis jeg sælger og fakturer en kunde eksempelvis den 20. marts men først modtager betalingen den 10. april, skal salgsmomsen så først afregnes for 2. kvartal?
2) Hvis jeg har et firma hvor indtjeningen er meget svingende, er den bedste fremgangsmåde så løbende (hver/hveranden måned) at justere sin årsopgørelse med hvad man har tjent indtil dags dato? Eksempelvis 50.000 januar, 65.000 februar, 68.000 marts,....
Mvh.
Abstrakte malerier til salg - abstrakte kunst til salg - køb dit næste moderne abstrakte maleri hos galleri mynewart.dk
1) det er dato på faktura der afgør hvornår du skal afregne moms
2) det vigtigste er vel næsten at du husker at sætte penge til side til at betale din skat. Jeg ville ikke bruge tid på at rette min årsopgørelse hver måned. Lav et kvalificeret gæt og ret det evt. hvis du kan se det rammer helt ved siden af :-)
1) Hvis jeg sælger og fakturer en kunde eksempelvis den 20. marts men først modtager betalingen den 10. april, skal salgsmomsen så først afregnes for 2. kvartal?
Det er fakturadato der er både moms og alm bogførings dato. (til gengæld har du samme med din købsmoms + en måneds til efter kvartalet til at du skal af med momsen - hvor du jo så har indtægter fra andre med moms - så det er en ret fin kredit. Betalingsdato har ikke betydning for moms og skat
Malthe84:
2) Hvis jeg har et firma hvor indtjeningen er meget svingende, er den bedste fremgangsmåde så løbende (hver/hveranden måned) at justere sin årsopgørelse med hvad man har tjent indtil dags dato? Eksempelvis 50.000 januar, 65.000 februar, 68.000 marts,....
ja udemærket - du kan ændre ind til oktober. Start med det du anser for mest sandsynligt for hele året - og så korriger hen ad vejen