Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring - diverse kladder - er dette ok?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kommer der endnu et LANGT indlæg fra mig, for jeg vil godt have det hele på det rene nu... og nu jeg skal skrive det ned kan jeg slet ikke få hjernen på gled kan jeg se.

Jeg har tænkt mig at gøre som nedenstående  og så håber jeg I vil kommentere om det er en ok måde at gøre det på. Ligesom jeg håber I kan hjælpe med hvad jeg gør de steder jeg ikke har skrevet noget eller rette der hvor jeg har skrevet det omvendte.

Kassekladder: Debitorkladde, Kreditorkladde, Diverse bilagkladde, Bankkladde

Debitorkladde:

Jeg laver fakturaer i excel på nuværende tidspunkt. Jeg påtænker at mine salgsfakturaer skal bogføres på en debitorsamlekonto (ser det ikke nødvendigt med konto for hver enkelt kunde, da det er dankort betalinger eller bankoverførsel før varen sendes).

Debit ~ Debitorsamlekonto og Kredit ~ Varesalg (for den enkelte leverandør)

Kreditorkladde:

Kredit ~ Leverandørkonto (de har hver deres konto) og Debet ~ Varekøb (for den enkelte leverandør)

Diverse bilagkladde:

??

Bankkladde:

Her vil jeg på indbetalinger fra kunder gøre følgende: Kredit ~ Debitorsamlekonto (herunder udligne den tidligere bogføring af fakturaen foretaget i debitorkladden) og Debet ~ Bankkonto.

På betalinger til leverandører vil jeg gøre på følgende måde: Debet ~ Leverandørkonto (herunder udligne den tidligere bogføring af fakturaen foretaget i kreditorkladden) og Kredit ~ Bankkonto.

Det er lige hvad jeg har tænkt over pt. - og nu må jeg vende tilbage senere, for har en vågen søn.

Jeg mangler meget mere, men det kommer, medmindre I når at svare inden.

Godt nytår!

Mange hilsner Githa

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:37

Hej!

Hvorfor ikke bare nøjes med een kassekladde.

Tror det bliver alt for kompliceret med for mange kassekladder, og går ikke ud fra

at du megamange bilag!

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 13:11

Peter - Revisor:

Hej!

Hvorfor ikke bare nøjes med een kassekladde.

Tror det bliver alt for kompliceret med for mange kassekladder, og går ikke ud fra

at du megamange bilag!

Har godt tænkt på det, men tror det er fordi jeg er lidt ordensmenneske og godt kan lide at have tingene delt op i hver enkelt del - altså ikke have blandet salgsfakturaer, leverandørfakturaer, bankbilag osv. i et.

Og nej jeg har jo ikke 50 bilag pr. dag... :-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:16

Githa-> du kan jo markere hver kassepost til at høre til en bestemt "kladdetype", således at du hurtigt kan lave lister over salg, køb, bank og andre bilag.

Jeg kører dog ikke selv excel, men et system jeg selv har udviklet. I det system bliver kassekladden sorteret på dato og alle bevægelser på min bankkonto fremgår i samme rækkefølge i kassekladden. Jeg har så også mulighed for at få lister over indgående og udgående fakturaer samt bankbilag, personlige hævninger, kørsel og diverse.

Du kan sagtens lave en tilsvarende liste i Excel.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 13:22

pbtryk.dk:

Githa-> du kan jo markere hver kassepost til at høre til en bestemt "kladdetype", således at du hurtigt kan lave lister over salg, køb, bank og andre bilag.

Jeg kører dog ikke selv excel, men et system jeg selv har udviklet. I det system bliver kassekladden sorteret på dato og alle bevægelser på min bankkonto fremgår i samme rækkefølge i kassekladden. Jeg har så også mulighed for at få lister over indgående og udgående fakturaer samt bankbilag, personlige hævninger, kørsel og diverse.

Du kan sagtens lave en tilsvarende liste i Excel.

Vh

Peter 

Hmm... nu tænkte jeg mere på, at jeg godt kan lide at have mapper (fysiske) med opdelt ting, således at det ikke er blandet sammen.

Jeg bruger kun excel til at lave fakturaer i, da mit shopsystem som ellers danner en ordre/faktura hvor hver ordre, ikke overholder alle krav til en faktura. Jeg kan også vælge at oprette samtlige varer i økonomisystemet (aesiras) og så lave faktura derigennem, så er de jo alle allerede bogført kan man sige og kun skal udlignes når betalingen er der på bankkontoen. Men ja nu har jeg lavet over 100 fakturaer på den anden måde og kan ikke lige tage mig sammen til at lave dem alle en gang til.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44

Du kan stadig godt have bilagene opdelt i forskellige mapper mv., selvom du kun kører een kassekladde med fortløbende

nummering.

Systematikken i bogføringen har du jo via dit finansbogholderi.

Men o.k., vi er jo forskellige allesammen.

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 13:57

Peter - Revisor:

Du kan stadig godt have bilagene opdelt i forskellige mapper mv., selvom du kun kører een kassekladde med fortløbende

nummering.

Systematikken i bogføringen har du jo via dit finansbogholderi.

Men o.k., vi er jo forskellige allesammen.

Men så vil numrene ikke være fortløbende i de enkelte mapper??

Hvordan med kommentarer til måden ellers at bogføre på? Er da lidt i tvivl om hvordan debitorfakturaerne bogføres?

Jeg overvejer dog også at have en kladde til kreditor og en kladde til alt andet.

Dvs. så jeg får bogført min kreditorfakturaer på fakturadato og så betalingen senere hen (det er jo de færreste hvor jeg betaler kontant, eller rettere ingen), hvor jeg kan udligne.

Men så når jeg bogfører en betaling fra en kunde, så blot bogføre på betaling som debet på bank og kredit på varesalg eller??

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14

Ja......idet debitorer betaler inden afsendelse, kan du nøjes med debet bank...kredit varesalg.

Ellers ser dine konteringer fornuftige ud.

Husk, at det er fakturadatoen, der er afgørende for momsregnskabet i dit finansbogholderi.

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 14:22

Peter - Revisor:

Ja......idet debitorer betaler inden afsendelse, kan du nøjes med debet bank...kredit varesalg.

Ellers ser dine konteringer fornuftige ud.

Husk, at det er fakturadatoen, der er afgørende for momsregnskabet i dit finansbogholderi.

Okay, så er det nok mest enkelt for mig mht. debitorfakturaerne, for i princippet er det vel fuldstændig ligegyldigt med en debitorsamlekonto. Jeg skal jo ikke holde øje med om folk skal rykkes osv.

Jeg er godt klar over det med datoen, men hvad så i forhold til mine debitorfakturaer? De står jo så ikke inde i økonomisystemet, når jeg laver dem i excel og blot bogfører sammen med betalingen. Jeg laver altid fakturadatoen til den dag hvor jeg sender varen og hvor jeg så samtidig hæver beløbet hos kunden, men betalingen kan jeg jo stadig ikke se denne dag på kontoudtoget, de kommer som regel først ind 1-2 dage efter... hvad så med momsen her?

Skal sådan en kladde bare hedder finanskladde eller?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17

Yep...du skal som sådan ikke bruge en debitorsamlekontom, dog måske lige med hensyn til periodisering ved årsafslutning.

Brug datoen på fakturaen, og lige i skæringen f.eks. årsafslutning, kan der jo godt være nogle beløb som hænger, idet

betalingen ikke er modtaget før nogle dage efter.

Ja....du kan kalde den finanskladde.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)