Jeg leder efter et klogt hoved, som kan hjælpe mig med et problem. Jeg er serie iværksætter og ekspert rådgiver herinde på Amino. Nu er jeg stødt på et område, hvor jeg selv har brug for assistance. Gennem 1,5 år har jeg/min virksomhed aurum.dk som konsulent, hjulpet et selskab med alt fra optimering af de administrative og produktive arbejdsgange - til udvikling af nye forretningskoncepter. Der er lavet mundtlige aftaler på alt og der foreligger en hel del mail kommunikation mellem os. Normalt ville jeg have en færdig kontrakt med underskrift liggende, men dette samarbejde har udviklet sig løbende og er blevet mere og mere omfattende. Der er aftalt en timeløn men det er hvad der ligger af skriftligt materiale. Først på 2 henvendelse fra inkassobureauet reagere skyldner, han oplyser at der aldrig har været nogen aftale og jeg aldrig har arbejdet for ham. Derfor er sagen nu sendt i retten. Jeg har valgt inkasso bureauet fra i retssagen, da de allerede har kostet kr. 15.000,- i en sag om kr. 38.000 incl moms. Inkassofirmaet siger at det kan jeg sagtens selv klare. Ligeledes siger de at sagen bør afvises, fordi skyldner har mistet retten til at klage over den tilsendte faktura, som han har haft rigeligt tid til at klage over. Er der en der kan sende mig et link eller lign på en præcedens sag, hvor en sag er blevet afvist fordi der ikke rettidigt er blevet klaget over en tilsendt faktura fra et firma til et andet? Håber på et hurtigt svar. Mvh. Kim Bloch Grouleff Aurum.dk - Tlf. 20 32 36 32 |
Hej Kim
Manglende rettidig reklamation har betydning, hvis der er enighed om, at arbejdet blev udført, men kunden mener der var mangler. Jeg kan godt sende dig en frisk dom, hvor jeg vandt sådan en sag, og det uden at henvise til en eneste dom. Dommeren skriver det ret tydligt i den afgørelse, og debitor som følge af manglende rettidig reklamation har mistet retten til at gøre mangler gældende.
Jeg tror ikke sagen bliver afvist, og det er også sagsøgte der har mulighed for at påstå det, og retten vil heller ikke afvise en sag som denne før den har været i retten, men du har gode chancer for at få medhold i dit krav.
Det du skal dokumentere i din sag er, at I kender hinanden, og at du har udført arbejde, men I har sikkert en masse korrespondance.
Hvis der har været afholdt forberedende retsmøde skulle dommeren meget gerne have instrueret dig i, hvad du skal gøre, og ellers kan du henvende dig i retten, og få dem til at hjælpe.
Lige tilbage med det med dommen, så finder du alle trykte dommen i Karnov, som jeg tror der er gratis adgang til fra bibliotekerne. Jeg vil gerne sende dig en kopi af før omtalte dom, men det er kun en byretssag, så den kan du nok ikke bruge til så meget.
MVH.