Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortabt retten til reklamation ved manglende rettidig reklamation

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Aurum.dk Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg leder efter et klogt hoved, som kan hjælpe mig med et problem.

Jeg er serie iværksætter og ekspert rådgiver herinde på Amino. Nu er jeg stødt på et område, hvor jeg selv har brug for assistance.

Gennem 1,5 år har jeg/min virksomhed aurum.dk  som konsulent, hjulpet et selskab med alt fra optimering af de administrative og produktive arbejdsgange - til udvikling af nye forretningskoncepter. Der er lavet mundtlige aftaler på alt og der foreligger en hel del mail kommunikation mellem os. Normalt ville jeg have en færdig kontrakt med underskrift liggende, men dette samarbejde har udviklet sig løbende og er blevet mere og mere omfattende. Der er aftalt en timeløn men det er hvad der ligger af skriftligt materiale.
Aftalen var at jeg skulle registrer de timer jeg har arbejdet og så afregner vi når firmaet er oppe at køre eller samarbejde stoppes.
Virksomheden er på 1,5 år gået fra at være lukningstruet, være stoppet med at bruge kasse apparat og have en stor stak ubetalte regninger liggende på kontorbordet til i dag at funger yderst optimalt. Selskabet fremstår trimmet, pengene triller ind i rask tempo, personalet er blevet glade og de ubetalte regninger er udskiftet med et pænt plus på kassekreditten.
I oktober måned 2015 havde firmaet ikke brugt mig i 3 måneder, hvorfor jeg sender mails med at nu vil jeg gerne at vi får afregnet. Der kommer ikke svar på dette i 3 uger. Derfor fremsender jeg en faktura sammen med listen af timer, arbejdsopgaver ect som jeg har løst for kunden. Dette får jeg i 2 uger ingen respons på. Derfor sender jeg en venlig reminder og 1 sms, stadig intet svar. Gennem 2 måneder skriver, ringer og smser jeg efter betaling, hvorefter jeg ikke ser anden udvej end at sende en officiel rykker. Heller ikke dette reageres der på. Derfor sender jeg en inkassovarsel til firmaet, denne svare ejerens kone på. Hun skriver at hun vil få ejeren til at kontakte mig straks han kommer hjem fra forretningsrejse. Efter 3 uger uden at jeg bliver kontaktet, sender jeg fordringen til retslig inkasso.

Først på 2 henvendelse fra inkassobureauet reagere skyldner, han oplyser at der aldrig har været nogen aftale og jeg aldrig har arbejdet for ham. Derfor er sagen nu sendt i retten. Jeg har valgt inkasso bureauet fra i retssagen, da de allerede har kostet kr. 15.000,- i en sag om kr. 38.000 incl moms. Inkassofirmaet siger at det kan jeg sagtens selv klare. Ligeledes siger de at sagen bør afvises, fordi skyldner har mistet retten til at klage over den tilsendte faktura, som han har haft rigeligt tid til at klage over.

Er der en der kan sende mig et link eller lign på en præcedens sag, hvor en sag er blevet afvist fordi der ikke rettidigt er blevet klaget over en tilsendt faktura fra et firma til et andet?

Håber på et hurtigt svar.

Mvh. Kim Bloch Grouleff

Aurum.dk - Tlf. 20 32 36 32

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

Manglende rettidig reklamation har betydning, hvis der er enighed om, at arbejdet blev udført, men kunden mener der var mangler. Jeg kan godt sende dig en frisk dom, hvor jeg vandt sådan en sag, og det uden at henvise til en eneste dom. Dommeren skriver det ret tydligt i den afgørelse, og debitor som følge af manglende rettidig reklamation har mistet retten til at gøre mangler gældende.

Jeg tror ikke sagen bliver afvist, og det er også sagsøgte der har mulighed for at påstå det, og retten vil heller ikke afvise en sag som denne før den har været i retten, men du har gode chancer for at få medhold i dit krav.

Det du skal dokumentere i din sag er, at I kender hinanden, og at du har udført arbejde, men I har sikkert en masse korrespondance.

Hvis der har været afholdt forberedende retsmøde skulle dommeren meget gerne have instrueret dig i, hvad du skal gøre, og ellers kan du henvende dig i retten, og få dem til at hjælpe.

Lige tilbage med det med dommen, så finder du alle trykte dommen i Karnov, som jeg tror der er gratis adgang til fra bibliotekerne. Jeg vil gerne sende dig en kopi af før omtalte dom, men det er kun en byretssag, så den kan du nok ikke bruge til så meget.

MVH.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19

ring til Andreas, hvis du ikke har andre i gang - Jeg har kun hørt godt om ham

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Mar 16
Fra  Aurum.dk Skrevet kl. 10:21

Tak for din hurtige besked og brugbare svar.

Skyldner har ikke skrevet at der er mangler, men siger at vi aldrig har haft en aftale. Det på tros af at der ligger utroligt mange mails frem og tilbage og er lavet utallige dokumenter om ting jeg skal lave og har lavet. Der har aldrig været klaget over noget af det jeg har lavet eller leveret.

Han har blot ikke villet betale og ikke reageret da fakturaen blev fremsendt. Derfor mener jeg at han har mistet retten til at klage over dette. Skyldner har erkendt at jeg har udført arbejdet, men mener nu pludselig det er som en venne tjeneste.

Jeg vil gerne bede om en kopi af din sag hvor du vandt. Tusind tak for din tid.

Håber jeg kan både få afvist sagen, eller i det mindste vinde den og få tilkend sagens reale omkostninger.

De er jo ved at være lige så store som selve sagen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21

Hej Kim

Jeg skylder lige at sige, at det er købelovens § 52 som lyder:

Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Så hvis du skaffer dig adgang til Karnov, og søger på købelovens § 52, så vil du finde flere dommen omkring emnet.

MVH

Tilmeldt 7. Mar 16
Fra  Aurum.dk Skrevet kl. 10:31

TAK for flot service.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)