Hej alle, Jeg har nu undersøgt præcis hvad der er sket med din sag/pakke (måling ved Post Danmark, fakturering, osv.). Du vil derfor også inden længe modtage et svar på din mail henvendelse til os. For lige at komme eventuelle misforståelser til livs, vil jeg lige forsøge at forklare præcis hvad der er "gået galt": Post Nord (Post Danmark) fakturerer alle deres erhvervskunder efter volumenvægt. Erhvervskunder skal her forstås som alle pakker der købes direkte ved Post Nord (eller igennem en "reseller" som Pakkelabels.dk). Private folk (dvs. labels købt på deres onlinepakke porto eller direkte på Posthuset) bliver kun afregnet efter den fysiske vægt, men til gengæld så nogle noget højere priser. Disse kaldes "Postpakker". Man kan læse nærmere om deres afregningsmodel her (http://www.postdanmark.dk/da/Documents/Faktaark/LO-Privatpakke-0.pdf) og her (http://www.postdanmark.dk/da/Documents/Faktaark/LO-Erhvervspakker-0.pdf). Kort fortalt, så betyder at at en pakkes faktureret vægt er det maksimale af hhv. den fysiske vægt og volumenvægten. Volumenvægten udregnes som: Højde X Længde X Bredde X 280 (angivet i meter). Denne volumeberegner har de kørt med i en del år nu efterhånden (fra 2011 hvis jeg husker korrekt) I dit konkrete eksempel, så var den fysiske vægt på 2,85kg, men volumenvægten var på hele: 0,27 x 0,44 x 1,32 x 280 = 43.9kg Den fakturerede vægt er altså 43,9kg. Og vi i Pakkelabels.dk er også blevet faktureret for 43,9kg. MEN, Post Danmark har også indført en betingelse i deres afregningsmodel som siger, at en pakke (uanset volumenvægt) aldrig må blive dyrere end en Postpakke (dvs. hvad du kan købe på Posthuset). Dette betyder at en pakkes pris får en såkaldt reduceret pris. Af en eller anden grund, så har Post Danmarks og vores afregningssystem ikke fået håndteret denne reduceret pris korrekt i dit tilfælde - og du er derfor blevet faktureret for 43,9kg (de 418,70 DKK du har nævnt). Så du skal selvfølgelig ikke betale det store beløb, men beløbet du skal betale er meget lavere. Vi ønsker bestemt ikke at være grådige, og beklager hvis der er noget der har fået det indtryk. Der er simpelthen sket en simpel teknisk fejl. Sig endelig til hvis der er noget af jer der har ydereligere spørgsmål. Mvh Jan Pakkelabels.dk |
Som regel er der altid en forklaring på tingene ... en teknisk fejl der helst ikke skulle forekomme, men som der nu rettes ind på.
Så både trådstarter og Pakkelabels.dk har andel i fejlen (forkert valg af fragttrin / systemfejl)
Pakkelabels.dk må roses for deres hurtige og sobre svar :-)